Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

08 Mei 2009 | Nieuw Zeeland, Motueka

Jaja zat er nu toch zo dichtbij dat ik het niet kon laten. Natuurlijk moest ik ook even naar Nieuw Zeeland, en dan bedoel ik ook echt even, 4 dagen en 5 nachten. Op donderdag 30 april nog even Koninginnedag gevierd met een hoop andere Nederlanders in het Belgisch Bier Café in Brisbane CBD. Gezellig even lekker naar Nederlandse muziek luisteren en mijn Nederlands oefenen :P . Vrijdag 1 mei was het dan zover. Wat eerder vertrokken bij EA zodat ik mooi om 4 uur op het vliegveld van Brisbane was, dit keer de internationale terminal. Even rond gekeken in de winkels en daarna ben ik maar in de grote wachthal gaan zitten. Daar werd ik aangesproken door een vrouw van Tourism Australia die een onderzoek aan het doen was en nog niet genoeg Nederlanders had gesproken, dus even een enquête ingevuld en tegen de tijd dat ik daar klaar mee was, was het tijd om naar de gate te gaan. Ik had weer een hele blonde actie in het vliegtuig, ik had mooi een stoel bij het raam, dus kom aan bij mijn rij en ga bij het raam zitten. Komt er een man langs me zitten en nog een vrouw daar langs en dan vraagt hij of ik in stoel e hoor te zitten in het midden, ik zeg nee in a, bleek ik aan de verkeerde kant van het vliegtuig te zijn gaan zitten. De rest van de vlucht gezellig met die 2 zitten kletsen en een spoedcursus Nieuw Zeeland dollar gehad, aangezien het erg veel lijkt opde Australische dollar, maar dan net andersom, de 2 dollar munten in NZ zijn zo groot as een 1 dollar munt in Aus en de 1 dollar munten in NZ zijn zo groot als de 2 dollar munten in Aus. Erg verwarrend en ze doen ook niet aan 5 cent, alles word afgerond naar 10 cent. Na 4 uur vliegen was ik dan in Wellington, Nieuw Zeeland, lekker dichtbij. Het was alleen wel midden in de nacht, dus met de shuttle transfer naar het YHA (Youth Hostels Australia) die ook in Nieuw Zeeland zitten. Makkelijk te vinden in het centrum van Wellington en zo ingechecked en naar bed.

De volgende ochtend op tijd mijn bed uit, want ik moest spullen inslaan voor het ontbijt en wat lekkers voor onderweg. En wat kom je dan eindelijk tegen in de supermarkt, jaja hagelslag!! :) Al 4 maanden niet meer gehad dus ik was helemaal gelukkig, heb meteen een heel pak ingeslagen en terug meegenomen naar Australie. Na mijn ontbijtje werd ik netjes opgehaald voor het YHA want ik had uiteraard een Lord of the Rings Toer geboekt voor de ene dag dat ik in Wellington ben. Super leuk om te doen alleen wel jammer dat de makers van de films alles af hebben moeten breken na het filmen waardoor locaties vaak alleen aan bomen en planten te herkennen waren. Maar uiteindelijk was er nog best veel in en om Wellington gefilmd dus genoeg locaties om te bezoeken. En omdat de gids er een echte LOTR van maakte heb ik nu dus ook een aantal foto’s erbij waar ik me toch een beetje voor schaam, waarop ik sta als elf met een blonde pruik of en elfenoren natuurlijk, een paar keer als hobbit, gelukkig zonder pruik en in een beetje aparte positie met een ork. Maar dat is tijdens de toer natuurlijk allemaal lachen geblazen omdat iedereen het doet. Achteraf heb ik nu zoiets van stuur ik de foto’s nu naar huis en laat ik ze de familie rond gaan zodat ze het allemaal weer vergeten zijn als ik terug kom of bewaar ik ze en laat ik ze aan niemand zien. We zijn met de toer ook langs de film studios van Wellington gereden, maar helaas daar viel weinig te zien. Even gestopt bij de Weta Cave, Weta was verantwoordelijk voor de special effects van de films en die hadden een klein museum van dingen die ze bewaard hebben uit films waaraan ze hebben meegwerkt. Dit waren o.a. Lord of the Rings, Bad Taste, Heavenly Creatures, Narnia en ze hebben zelfs een paar digitale kinder tv series gecreeerd, allemaal wel grappig om te zien. Na de toer weer netjes afgezet bij het hostel en toen was het tijd om even wat te eten en verder van Wellington te zien. Nou valt daar in de avond niet zo heel veel te doen dus ben ik in het hostel voor de tv geeindigd.

Op zondag heb ik de Interislander ferry genomen naar het Zuid Eiland. De Route tussen Wellington en Picton is super mooi en je kunt het Zuid Eiland al zien liggen vanaf het Noord eiland. De boot zelf was ook groot, 10 verdiepingen hoog, inclusief bioscoop, verschillende plekken om te eten, een bar, en een uitkijk dek bovenaan waar je lekker in het zonnetje kon genieten van de tocht. Onderweg zag je huizen helemaal afgelegen liggen hier en daar, je vraagt je toch af hoe mensen thuis komen, want wegen leken er niet altijd te zijn, ze zullen waarschijnlijk wel met de boot gaan ofzo. Maar ze liggen wel super mooi. Ik werd door Loes (zelfde opleiding) opgehaald in Picton en we zijn samen naar Nelson gereden waar ze een hockeywedstrijd had. Daarna door naar Motueka om onze toer door het Abel Tasman Park te boeken voor de volgende dag. De rest van de dag ook lekker rustig aan gedaan en op tijd naar bed. Het huis van Loes zag er best leuk uit, het was alleen wel koud binnen, er was mar 1 houtkacheltje om het huis te verwarmen en dat stond in de woonkamer, wat betekende dat de rest van het huis ijskoud was.

Maandagochtend was het dan zover, het Abel Tasman Park lag op me te wachten. Met de boot naar het strand met de lodge waar onze kajaks liggen. Onderweg nog even langs de split apple gevaren, een steen die precies doormidden is gespleten en nog het meest op een appel lijkt. De boot was heel handig uitgerust met een uitschuif plank zodat we zo het strand op konden lopen. Alleen zette ze ons bij het verkeerde strand af omdat ze in Nieuw Zeeland een heel groot verschil hebben tussen eb en vloed, niet een paar meter, eerder een paar kilometer, hele stukken uitgestrekt land tijdens eb die vol lopen tijdens vloed, niet normaal maar wel apart om te zien. Maargoed daardoor konden ze ons niet op het juiste strand afzetten, dus even een kort stukje bushwalk gedaan om op de juiste uit te komen. De kajaks te voorschijn gehaald en na een korte instructie per tweetal in een kajak. Het was heerlijk weer met het zonnetje, beetje fris met de wind af en toe. Het park is echt super mooi en vanaf het water heb je mooi zicht op de verschillende baaien. Ons doel was om naar een eilandje te kajakken waar een kleine zeehonden kolonie was neergestreken. We mochten alleen niet te dichtbij komen dus op mijn foto’s is het nu een uitdaging van zoek de zeehonden tussen de rotsen. We hebben een rondje om het eiland gemaakt en daarna zijn we door gegaan naar een klein strandje genaamd Medlands Beach voor de lunch. Een korte lunchpauze en daarna met de kajak weer terug naar het startpunt. Daar werden we weer met de boot opgehaald en terug gebracht naar het begin van het park. Loes en ik hebben toen nog even de auto gepakt om een dorpje iets verderop te bekijken, waar het park echt begint. Daarna de toeristische route terug genomen, avondeten gehaald en lekker even naar de bios in Motueka, die er best gezellig uit zag van binnen omdat het een rij banken was voor een groot scherm.

De dinsdag heb ik voornamelijk doorgebracht in Motueka, terwijl Loes aan het werk was heb ik even het museum bekeken dat liet zien hoe de situatie was toen de Europeanen aankwamen in Nieuw Zeeland. Daarna was ik doorgelopen naar een Maoridorpje dat net buiten Motueka lag om daar even de kerk te bekijken waar verschillende houten beelden stonden van Maori kunst. Terug het dorp door om richting zee te lopen, tenminste waar normaal gesproken de zee ligt, want het was weer eens eb. Dat blijft er raar uit zien vind ik. Toen Loes was afgewerkt hebben we de auto gepakt en zijn we de Takaka Hill op gereden om nog een film locatie te bezoeken van the Lord of the Rings en daarna was het tijd om richting Nelson te rijden want ik vloog op dinsdagavond weer terug naar Wellington. Daar heb ik nog 1 avond doorgebracht in het YHA en op woensdag ochtend ben ik weer naar Brisbane gevlogen. Daar werd ik nog even in quarantaine gehouden omdat ze dachten dat ik misschien de swine flu had, was het niet geval, alleen een koudje, maar het is wel goed dat ze alle reizigers in de gaten houden. Na een vragenlijst beantwoord te hebben mocht ik dan ook gewoon weer verder.
Woensdag middag ben ik voor de tweede keer verhuisd, dit keer naar homestay nummer 3. Helaas waren Deborah en Mary nog niet klaar en kon ik niet langer bij Sarah en Mitch blijven dus ik zit nu in Hamilton, wat een stuk dichter bij mijn werk ligt. De bus doet er ongeveer 10 minuten over en te voet moet je er ook binnen een half uur kunnen zijn. Dit weekend dus rustig maar weer even mijn nieuwe buurt verkennen waar ik de rest van mijn stage plan te verblijven.

Dat was het voorlopig weer, op YouTube staan een paar nieuwe filmpjes vanuit Nieuw Zeeland :)

Groetjes Susanne

  • 08 Mei 2009 - 15:07

    Wendy:

    heej Suus!
    Leuk joh! fijn dat nieuw-zeeland ook leuk was! leuke foto's! stuur die andere foto's ook maar hoor:p nu ben ik nieuwsgierig geworden ;-)
    ik spreek je morgen!
    xxx
    je zussie

  • 13 Mei 2009 - 12:17

    Hanneke Wiltink:

    NOu Suus je bent ook even op vakantie geweest zie ik.Leuk voor je Wij ook 4 dagen Manchester.Is iets dichter bij Maar verschil moet er zijn.Groetjes en tot fe volgende keer Hanneke

  • 13 Mei 2009 - 20:12

    Hoi Susanne:

    Wat een mooi verhaal leuk om te lezen,mooie vakantie gehad jij geniet ervan groot gelijk nu je daar bent heb je de kans,het is zo weer dat je in Nederland bent.

    groetjes,
    Mien van der Putten

  • 24 Mei 2009 - 20:05

    Mam:

    hoi Suus

    De foto's zijn erg leuk geworden (zelfs de erge vielen mee hoor!). Fijn dat je documentatie over het park op kon sturen, kunnen wij alvast genieten van de voorpret. Samen met die mooie foto's moet dat lukken.
    Inmiddels zit je op je nieuwe adres en goed te horen dat dat prima bevalt. En zomaar op de fiets naar je werk! Weliswaar met regencape, maar de zon kan ook niet altijd schijnen. Hier wel :P.

    groetjes,

    mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Motueka

Australie Stage 2009

Recente Reisverslagen:

10 Augustus 2009

Weer Thuis

30 Juli 2009

Melbourne / Sydney / Brisbane

23 Juli 2009

Great Ocean Road

20 Juli 2009

Adelaide en Kangaroo Island

17 Juli 2009

Alice Springs / Ayers Rock
Susanne

Actief sinds 14 Dec. 2008
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 27688

Voorgaande reizen:

09 November 2013 - 01 November 2014

Nieuw Zeeland

21 Oktober 2012 - 20 Oktober 2013

Working Holiday Australie

12 Januari 2009 - 27 Juli 2009

Australie Stage 2009

Landen bezocht: