Alice Springs / Ayers Rock - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Alice Springs / Ayers Rock - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Alice Springs / Ayers Rock

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

17 Juli 2009 | Australië, Alice Springs

Op zaterdag vertrokken naar Alice Springs. In de ochtend kon ik lekker een lift krijgen van Peter want hij ging Janus ophalen, een nieuwe homestay broer die ik dus na mijn reis nog even zie. Mijn vliegtuig was keurig op tijd en tijdens de vlucht veranderde het landschap al vrij snel van groen naar rood. In Alice Springs meteen ingechecked in mijn hostel en daarna met een jongen die ik in de bus ontmoette gaan lunchen bij de Macca's (McDonalds). Daarna ben ik lekker gaan rondkijken in the Alice en heb ik de Royal Flying Doctors Service bezocht. Die hadden een klein museumpje opgezet in hun hoofdkwartier van Alice Springs wat sinds augustus 2007 niet meer in gebruik is. Het was allemaal erg interessant om te horen hoe het allemaal is begonnen en dat de service nu zelfs 80 jaar bestaat in Australie en 70 in Alice Springs. Leuk nog even wat souvenirtjes in geslagen en wat boodschappen en toen was het tijd om terug naar mijn hostel te gaan want het is hier ontzettend koud na zonsondergang. Tja dat heb je in de winter, overdag temperaturen van 25+ en s'nachts kan het vriezen. S'avonds na het eten heb ik lekker nog even tv gekeken en daarnaop tijd naar bed want de volgende dag werd ik al om 6 uur s'ochtends opgehaald.


Eindelijk tijd voor mijn Uluru tour!! Ik heb het er super naar mijn zin gehad :D . De eerste dag zijn we naar Kings Canyon gereden. Daar was de omgeving echt super mooi en we hebben een wandeling gemaakt over de top van de canyon en dat was echt super mooi. De stenen waren super rood, zoals het hoort in de outback. Tijdens de wandeling wees de gids nog verschillende planten aan en waarvoor ze konden worden gebruikt. Verder was er ook een boom waar je als je met je hoofd tegen de stam aan lag het water doorheen kon horen stromen, echt bizar om te horen op een super droge plek. Die avond hebben we gekampeerd op een echte cattle station, 1 waarvan de oom van Nicole Kidman de eigenaar is. Maar dat betekende wel dat we er geen douche, toilet of stromend water hadden. De gids zei het heel mooi, bush toilet, 50 meter iedere kant op. Of te wel zolang je zo'n 50 meter bij het kamp vandaag bent mag je gaan zitten waar je wil. Bij het kampvuur lekker zitten eten en op tijd naar bed. Voor het eerst geslapen in swags. Dat zijn grote slaapzakken van tentstof waar je in een gewone slaapzak in gaat liggen en het isoleert beter dan een tent. Gelukkig hadden we wel onderdak want het regende de eerste nacht.



De volgende ochtend, naja nacht er erg vroeg uit, jaja 4.20am. Vlug naar de volgende kamp plaats gereden om een plaatsje voor de nacht in te boeken en daarna hadden we nog tijd om vast een keer de zonsopkomst bij Uluru te bekijken vanaf de andere kant, dus de Rock zat volledig in de schaduw, echt super om te zien. Vervolgens zijn we naar Kata Tjuta gereden ook wel bekend als de Olga's. Dat zijn 36 domen die uit de grond steken en daardoor een vrij apart gezicht vormen in de anders zo platte outback. Daar hebben we ook een mooie wandeling van ongeveer 7.5 km gemaakt en ik heb er zelfs wilde kangaroe's gezien!! S'middags zijn we weer naar Uluru gegaan. Lekker even gelunched en rondgekeken bij het cultural centre waar erg veel informatie hing over de locale dieren en planten en waar ook Aborignal kunst werd verkocht. Aan de voet van Uluru hebben we een Mala Walk gedaan, waar onze gids het een en ander vertelde over de Aboriginal cultuur. De gids vertelde ons ook dat Ayers Rock of Uluru eigenlijk verkeerd is benoemd, eigenlijk heet hij Puli wat rots betekend, maar de overheid hoorde de Aborignals steeds naar de rots wijzen en Uluru noemen, wat dus eigenlijk een grot is in de rots. Na de wandeling zijn we naar een uitkijkpunt gegaan voor de zonsondergang. Het was een rustige avond, dus er waren maar +/- 500 mensen, als dat rustig is wil ik niet weten wat druk is. De zonsondergang was super mooi om te bekijken. Helaas was het wel binnen een minuut of 5 gedaan. We hebben daar ook lekker gegeten voordat we terug gingen naar onze kampground om daar eindelijk te kunnen douchen en rond het vuur nog even kletsen en ja weer op tijd naar bed.



De laatste ochtend van de trip zijn we om half 6 opgestaan, en na het inpakken meteen naar het uitkijkpunt gereden waar we de zonsopkomst gingen bekijken. Dat was echt bizar, want eigenlijk gebeurde er precies hetzelfde als bij de zonsondergang maar dan in omgekeerde volgorde. Wel erg mooi om te zien nogsteeds, maar zodra de zon op kwam binnen 5 minuten weer gedaan. Daarna zijn we onderaan de rots weer afgezet om een wandeling rond de rots te maken of naar boven te klimmen. Uit de groep was er maar 1 die naar boven ging, want de Aborignals zijn er erg op tegen omdat het heilige grond is voor ze, en daarom heb ik er ook voor gekozen om er rondom te lopen. Tijdens de wandeling lekker rond gekeken en het was mooi om te zien wat voor rare groeven er in de rots zitten en wat voor verhalen er aan vast zitten voor de Aboriginals. Daarna moesten we de bus in en weer richting Alice Springs. Onderweg nog even gestopt om kameel te rijden, echt grappig om te doen, en toen waren we weer in Alice Springs. Met een aantal uit mijn groepje ben ik nog wezen eten. we hadden pizza's gebakken van de restjes van de lunch en daarna zijn we lekker uit geweest naar de lokale bar. Uiteindelijk dus best een lange dag en ik lag om 2 uur in mijn bed.



Misschien was dat geen al te beste keuze, want de volgende ochtend moest ik er om 6 uur weer uit om met de bus naar Adelaide te gaan. Ik had gekozen voor de boomerang, wat betekende dat we in 2 dagen 1600km aflegde. Op de eerste dag hebben we onderweg het langste hek ter wereld gezien, jaja, 5000km lang en wat wilde kangaroe's en dingo's. S'avonds kwamen we aan in Coober Pedy, een ondergronds stadje. Daar hebben we een rondleiding gehad door de opaal mijn en ook een galerie bezocht en daar een Joey (baby kangaroe) gezien. Ondergrond geslapen en de volgende dag op tijd weer verder.



Nu zit ik dus in Adelaide en morgen naar Kangaroo Island!!



tot over een paar dagen



groetjes Suus


  • 17 Juli 2009 - 06:15

    Mam:

    en wij maar jaloers zijn hier :S ! Helemaal super wat je daar allemaal ziet en meemaakt. Ben benieuwd naar het volgende verslag over Kangaroo Island. Heel veel plezier daar, maar volgens mij moet dat goed komen!!!
    xxx mam

  • 19 Juli 2009 - 08:57

    Hanneke Wiltink:

    Hallo Suus. Jij hebt al heel wat van de wereld gezien en meegemaakt. Ik wens je wens je nog fijne dagen tot je vertrek daar. Groetjes Hanneke

  • 20 Juli 2009 - 12:01

    Wendy:

    heej suus! eindelijk tijd om ff je verhaal te lezen ;-) (tijdens mijn pauze op stage:P). iedereen heeft al vakantie en ik moet nog 2 weken stage:|..nja...leuk om weer alles te lezen en leuk dat je nog ff smste!
    veel plezier nog! (de laatste ruim 2 weken)
    xxx
    je zussie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Alice Springs

Australie Stage 2009

Recente Reisverslagen:

10 Augustus 2009

Weer Thuis

30 Juli 2009

Melbourne / Sydney / Brisbane

23 Juli 2009

Great Ocean Road

20 Juli 2009

Adelaide en Kangaroo Island

17 Juli 2009

Alice Springs / Ayers Rock
Susanne

Actief sinds 14 Dec. 2008
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 27679

Voorgaande reizen:

09 November 2013 - 01 November 2014

Nieuw Zeeland

21 Oktober 2012 - 20 Oktober 2013

Working Holiday Australie

12 Januari 2009 - 27 Juli 2009

Australie Stage 2009

Landen bezocht: