Kerstmis en Nieuwjaar in Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Kerstmis en Nieuwjaar in Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Kerstmis en Nieuwjaar in Christchurch

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

07 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

In de aanloop naar kerst werd een paar weken geleden al een Christmass in the Park gevierd. Dit was een concert van allerlei grote artiesten uit Nieuw Zeeland (kortom Mark en ik hadden er nog nooit van gehoord) die zowel kerstliederen als eigen repetiore opvoerden. Midden voor het podium was een grote kerstboom opgezet die toen het donkee begon te worden werdt verlicht. En aan het einde van de show volgde een aardige vuurwerkshow.

Op 24 december hadden ze op het werk een bbq voor de lunch, ik had de dag vrij, maar Mark moest wel een ochtend werken. Dus besloten we dat ik hem daar rond lunchtijd op zou halen en dat we samen eerst van de bbq zouden genieten. Daarna lekker nog even de winkels ingedoken en toen terug naar huis.

Op Kerstavond zijn Mark en ik om middernacht naar de nachtmis in de kartonnen kathedraal gegaan. Deze ligt 2 blokken bij ons huis vandaan en is in augustus geopend ter tijdelijke vervanging voor de Christchurch Cathedral. Het is de bedoeling dat deze kathedraal ongeveer 50 jaar blijft staan. Zodra de Christchurch Cathedral is vervangen blijft deze kerk staan voor Latimer Square en omgeving. Van binnen is de kerk erg eenvoudig, het kruis is ook van karton gemaakt evenals de meubels op het podium. Tijdens de Kerstmis zat de kerk bomvol, met mensen uit alle werelddelen. De dienst werd vooraf gegaan door het zingen van kerstliedjes, waaronder zelfs een paar Nieuw Zeelandse. Daarna werd de dienst voorgedragen door een priester en de bischop van Canterbury, de regio waarin Christchurch ligt. Erg opvallend was dat de gebeden half in het Maori waren, zelfs het 'Onze Vader'. Al met al was het een mooie en indrukwekkende dienst.

Eerste Kerstdag hebben we wat door de stad gewandeld, hier hebben ze in de voorgaande paar weken de kale grijze muren van bepaalde gebouwen omgetoverd in kunstwerken door graffiti artiesten. De schilderingen zijn erg indrukwekkend en mooi om te zien, ze brengen wat kleur in het anders zo grijze en kale centrum van Christchurch. Ook hebben we lekker een ritje gemaakt in de tram, deze service is net voor de zomer weer opgestart maar loopt slechts een klein gedeelte van de originele route op dit moment. Eenmaal terug heeft Mark voor ons een typisch Engels kerstdiner gemaakt dat aardig wat voorbereiding vergde, maar zeker ook lekker was.

Tweede Kerstdag moesten we beide weer werken, de drukste dag van het jaar op kantoor. Maar met alle collega's daar was ook dit erg gezellig.

Op 30 december, nog net voor het nieuwe jaar hebben Mark en ik ons eerste jaar samen gevierd, het was op die avond precies een jaar geleden dat we op onze eerste date waren. Voor deze gelegenheid hadden we allebei nieuwe kleren gekocht, dus na een lange dag werken gingen we vlug naar huis. We hadden een tafel gereserveerd in het restaurant van de Christchurch Casino. Na een heerlijke maaltijd waarin we lekker tegen elkaar hebben gekletst, hebben we nog even door de casino gewandeld en een paar gokautomaten geprobeerd. Helaas niets gewonnen, maar wel een heerlijke avond gehad.

De laatste dag van het jaar hadden we vrij en overdag hebben we aan de camper besteedt. Maar hierover volgt binnenkort meer. We hebben lekker rustig aan gedaan en zijn 's avonds uiteindelijk naar Hagley Park gewandeld. Hier hebben we op een kleedje van live muziek genoten tot het aftellen naar het nieuwe jaar. Hoewel het een alochol vrije zone was hebben we toch 2 glazen wijn naar binnen kunnen smokkelen en op het nieuwe jaar getoast. Het was er erg gezellig en druk in het park met veel gezinnen en jongeren. Het vuurwerk dat daarna volgde was helaas maar kort, slechts 5 minuten, en viel daarmee in het niet bij vorig jaar. Maar al met al een geslaagde avond.

Nieuwjaarsdag zijn we lekker rustig begonnen en we besloten om een keer een stukje buiten Christchurch te gaan verkennen. We zijn daarom door de tunnel onder de bergen door naar Lyttleton gereden. Dit is een grote haven van waar uit veel hout wordt verscheept en van waar ook pool expedities vertrekken. Het dorpje zelf was niet erg indrukwekkend, maar de omgeving was erg mooi, we zijn daarom ook niet via de tunnel, maar via een route over de bergen terug naar Christchurch gereden.

Volgend week willen Mark en ik ons campertje voor de eerste keer uit gaan proberen voor een weekendje weg, maar meer hierover in mijn volgende blog.

• 07 Januari 2014 - 07:40

Mam:

Hoi Suus en Mark
    Wat leuk, die muurschilderingen. Die op de parkeergarage is geinig.
    Waar gaat de weekendtrip naar toe? Ben benieuwd.
    Werk ze en een heel fijn weekend!
    Groetjes XXX

• 07 Januari 2014 - 08:50

Corrie:

Susanne, ik ben van streek. Werdt met dt, dat kan echt niet. Lees je nog wel eens een Nederlands boek? Heb je geen interesse in een ebook? ik kan je wel wat sturen, wanneer je wilt.
    Fijn te horen dat je een fijne Kerst en nieuwjaar hebt gehad. Groetjes.