Eindelijk vakantie! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Eindelijk vakantie! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Eindelijk vakantie!

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

09 Juli 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

De afgelopen hard gewerkt en hier naartoe geleefd, eindelijk vakantie! Via werk een campertje geregeld en dat de dag voor vertrek al mee naar huis genomen zodat we alvast konden inpakken.

En toen was het zover, we reden op ons gemak Christchurch uit naar het zuiden in de richting van Lake Tekapo. Eenmaal daar aangekomen zijn we bij Air Safaris binnen gelopen en wat bleek, perfecte timing. We konden met de eerst volgende scenic flight mee, de eerste in ruim 2 dagen vanwege slecht weer. In de lucht vlogen we over Lake Tekapo, de Tasman Gletsjer en uiteindelijk langs Mt Cook, de hoogste berg van Nieuw Zeeland. Echt een super mooi uitzicht en een goed begin van de vakantie. Na de vlucht hebben we nog even rond gekeken in het dorpje Tekapo en toen zijn we naar onze eerste camping gereden, een kleine freedomcamping net buiten Tekapo.

De volgende ochtend lekker verfrist wakker geworden, omringd door mooie bergen. Maar lang stil zitten konden we niet want we hadden een afspraak in Queenstown. Al met al was dat zo'n 3 uur rijden met wat stops tussendoor. En grappig genoeg bij 1 van de stops waren een paar jongens die de dag voor wij vertrokken hun camper hadden opgehaald bij mij. Ze herkenden me en verzekerde mij nogmaals dat ze voorzichtig waren en genoten van hun camper. Eindelijk aangekomen in Queenstown was het vlug een parkeerplaats zoeken want we zouden worden opgehaald voor een jetboat rit in Skippers Canyon. De rit er naartoe was al de helft van de uitdaging, omdat deze weg een van de gevaarlijkste 4wd wegen in Nieuw Zeeland is (ik vertel klanten al 7 maanden dat ze absoluut niet op deze weg mogen rijden). We werden opgehaald in een grote 4wd truck en de chauffeur wist ons goed te vermaken tijdens de rit. De weg was erg modderig en liep langs een diep ravijn, al met al blij dat we zelf hier niet reden, en snap ook meteen waarom je hier met een camper absoluut niet wil komen. De rit met de jetboat was super, lekker door een smal ravijn op grote snelheid rakelings lang de rotsen af. Zelfs nog een paar locaties gezien waar de Lord of the Rings waren opgenomen! Al met al een erg geslaagde dag.

Voor dag 3 hadden we iets speciaals gepland omdat het Mark zijn verjaardag was. Een van zijn wensen was om een keer te gaan skieën. Iets wat we allebei nog nooit hadden gedaan. Dus we hadden lessen geboekt inclusief skihuur en zijn vroeg in de morgen naar Cadrona gereden ongeveer een uurtje buiten Queenstown. De lessen waren erg vermoeiend maar wel leuk. Behalve dat Mark mij een keer omver geskied heeft, geen ongelukken, en na een volle dag kunnen we remmen, stoppen en bochten maken. Kortom we zijn er bijna, misschien nog 1 les later deze winter en dan zou het goed moeten gaan. Naderhand lekker nog even uit wezen eten in Queenstown om Mark zijn verjaardag te vieren.

Omdat we de dag erna flink spierpijn hadden was het maar goed dat we een dagtour naar Milford Sound hadden geboekt via werk, Kiwi Experience. Lekker worden rond gereden in een grote groene bus. Onze dag in Milford was ietwat nat, zeker de weg er naartoe. Onderweg maakten we een paar stops om van het uitzicht te geniet, alhoewel dit door het weer meer leek op vlug buiten wat foto's maken en dan de bus weer in sprinten. Gelukkig was het wel min of meer droog tijdens onze cruise door het fjordland. De wolken klaarden een beertje op en zelfs de zon kwam even tevoorschijn. En alle regen die was gevallen had er ook voor gezorgd dat er nu honderden watervallen waren in de vallei waar wij langs voeren. De meeste hiervan drogen binnen 2 uur na een regenbui weer op. Na de cruise allemaal terug de bus in voor de lange rit terug naar Queenstown.

Onze laatste dag in Queenstown hadden we nog 1 speciale activiteit gepland, ziplining. In de ochtend zodra de Gondola naar de top van een van de bergen rond Queenstown opende hadden we deze naar boven genomen. Omdat we er vroeg bij waren hebben we lekker een tijdje van het uitzicht staan genieten voordat we ons bij Ziptrek melden. Eenmaal daar kregen we vlug wat instructies en toen volgde meteen de eerste lijn. Met ziplinen vlieg je aan een stale kabel van de ene naar een andere boom zo'n 100 meter verderop. Echt super leuk om te doen. In totaal vlogen we met 6 lijnen over een afstand van 940 meter en de langste en laatste baan die we hadden was zo'n 300 meter en de stijlste van allemaal. Naderhand lekker nog even gewinkeld in Queenstown om wat souvenirs op te pikken.

En toen was het tijd om Queenstown te verlaten en verder te trekken. We hadden een lange rijdag voor de boeg van ongeveer 330km, maar door 2 bergpassen. Mooi landschap om door te rijden, maar veel tijd om stoppen hadden we niet omdat op onze hielen een grote sneeuwstorm zat. Uiteindelijk bereikten we de Haast pass vroeg in de middag maar deze staken we over al sneeuwend. Gelukkig bereikten we de west kust van het eiland zonder al te grote problemen. We besloten die nacht vrij te kamperen en lagen vroeg in bed.

De volgende dag weer lekker vroeg op want onze laatste geplande activiteit starte al om 8 uur in de ochtend, een Fox Glacier tour. Met een bus werden we vlakbij de geletsjer afgezet en begon onze lange tocht om er heen te wandelen. Onderweg moesten we met een raft ook de Fox rivier oversteken en later ook te voet kleinere riviertjes die uit de omliggende bergen kwamen. Dat ging niet altijd even gemakkelijk en tegen de tijd dat we de laatste hadden gehad, had iedereen natte, steenkoude voeten. Maar het uitzicht was het absoluut waard. Vlak voor de gletsjer lag een groot stuk ijs dan in de weken ervoor net was afgebroken waar met crampons onder onze schoenen op ochten lopen. De gletsjer zag er erg indrukwekkend uit. Terug bij de camper was het vlug droge sokken en aan en nog lekker even nagenieten voordat we weer verder reden. Verder noordwaarts nog boven Greymouth kwamen we uiteindelijk uit bij de Punakaki Pancake Rocks. Klinkt exotisch, het ging hier om rosten die door erosie er nu uit zien als een stapel pannenkoeken en bij hoogtij vormen deze blowholes waarbij veel water wordt uitgespoten. Geloof me, het ziet er beter uit dan het klinkt. Nadat we ze op ons gemak hadden bekeken zijn we iets verderop een camping gaan zoeken. Lekker nog een avondje uit eten in de lokale pub, komen we zomaar een ouder stel tegen uit Geffen en de ouders van de eigenaar bleken uit Helmond te komen, kleine wereld.

'S ochtends lekker uitgeslapen en op ons gemak terug naar de pancake rocks gereden voor een tweede bezichtiging. Nogsteeds erg mooi, maar nu niet met de zon in de weg voor onze foto's. Daarna weer via Greymouth naar Shantytown gereden. Een klein goudzoekers stadje opgezet als toeristen attractie. Hier kon je met een oude stoomtrein een klein stukje meereizen en verder waren er allerlei oude huizen en een kerk opgezet om te zien hoe de mensen toen leefden. Toen we hier op waren uitgekeken zijn we lekker verder gereden in de richting van Christchurch via de Arthurs Pass. Hoe hoger we deze pas in reden, hoe witter het werd. Uiteindelijk hebben we overnacht langs een rivier midden in de sneeuw bij -9 graden Celcius. Gelukkig hadden we een goede verwarming aan boord, hoewel de condens op de ramen binnen in de camper stijf bevroren was hebben we prima geslapen.

Onze laatste dag in de camper zijn we lekker rustig begonnen met een korte wandeling. Daarna terug de camper in en op ons gemak verder gereden naar Christchurch, trots dat ons campertje van werk bijna schoon weer thuis kwam. Tot we vlakbij Christchurch op de besneeuwde wegen een truck tegen kwamen die de voorkant van onze camper compleet van top tot teen besmeurde met grind, modder en sneeuw. Gelukkig hebben we een relaxte baas en een washbay waar ze alles weer schoonmaken. Afgelopen maandag is het campertje dit keer schoon er weer op uit gestuurd.

Nu alweer een week aan het werk en nog een 2 weken meer werken en dan is het tijd voor onze volgende vakantie!

• 09 Juli 2014 - 11:05

Julian Mitchell :

You forgot to mention the eight days straight work as punishment

• 09 Juli 2014 - 20:19

Mam:

Wat leuk om al die bekende plekjes voorbij te zien komen :) Eigenlijk willen we gewoon terug! En dan over een paar weken weer mooie dingen in het verschiet, heerlijk. Dat wordt gewoon weer genieten. Aftellen maar ...
    Groetjes XXX

• 10 Juli 2014 - 19:02

Corrie:

What a wonderful pictures ! I hope the next holiday will be as good as this one.
    Enjoy it.