Eindelijk nog een vakantie! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Eindelijk nog een vakantie! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Eindelijk nog een vakantie!

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

01 Augustus 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Weer een paar weken hard gewerkt en toen tijd voor nog een hard verdiende vakantie. Dit keer weer een camper van werk geleend om naar Auckland te rijden. Wel een andere camper nu, ietsje groter dan de vorige en een iets wat rustiger reisschema. De eerste dag rustig de camper opgehaald en op ons gemak naar Blenheim gereden. Aangezien we al naar Kaikoura waren geweest en het gruwelijk regende hebben we geen stops gemaakt tot we in Blenheim waren. De camping was vrij apart de snelweg liep er in een brug overheen. Maar gelukkig bleek het toch lekker rustig te zijn 's nachts.

De volgende ochtend lekker uitgeslapen en op ons gemak naar Picton gereden. Omdat onze overtocht pas 's middags was hebben we lekker een ritje gemaakt langs de Victoria Sound. Even in het centrum van Picton rond gekeken en daarna ingecheckt bij de Interislander. Wachten in een rij vol met campers van werk, gelukkig niemand die wij kenden. Aan boord genoten van het uitzicht terwijl we door de Charlotte Sound voeren naar de Cook Strait. Eenmaal aangekomen in Wellington hebben we een klein rondje door de stad gereden alvorens naar de camping te gaan.

Toen een echte rijdag met een paar stops aan de start. Omdat in Wellington de film studios van Peter Jackson zijn, zijn er in de omgeving ook een hoop locaties gebruikt. En een paar daarvan hebben we bezocht terwijl we richting het noorden reden. Het hoogtepunt was een bezoek aan Kaitoke Regional Park waar Rivendell was gefilmd. Ik ben hier een paar jaar geleden al een keer geweest en in de tussentijd hebben ze nieuwe borden opgezet met meer informatie over het filmen hier. Ze zijn zelfs een nieuwe boog aan het bouwen waar je onder door kan lopen in de stijl Rivendell. Als we hier over een paar maanden weer langs komen zullen we eens bekijken of het dan af is. Vervolgens hadden we een lange rit voor de boeg naar Tongariro National Park. Uiteindelijk kort voordat het donker werd bereikten we Ohakune waar we voor de nacht verbleven, net buiten Tongariro National Park.

Tongariro National Park speelt ook een groote rol in de Lord of the Rings. Veel scenes met Frodo en Sam in en op weg naar Mordor zijn hier opgenomen. De meest herkenbare plek is Mt Nhauruhoe, de vulkaan die gecast was als Mt Doom, bijna geheel bedekt in sneeuw. Een populaire hike is de Tongariro Crossing die je dwars door het park voert, maar daar was het nu iets te koud voor. Iets om van de zomer te doen wanneer we weer rondreizen. Dus nu moesten we het doen met een rit rondom het park. Daarna zijn we verder gereden naar Waitomo voor de Glowworm grotten. Omdat het geen al te lange rit was hebben we in de omgeving nog een kleine wandeling gemaakt want voor de grotten hadden we al een boeking voor de volgende dag.

De volgende ochtend hebben we ons bij de grotten gemeld, en omdat THL ook de grotten least konden we lekker gratis naar binnen. De eerste grot die we bezochten was de Ruakuri grot. Dit is de grootste grot die je kunt bezoeken en onze gids vertelde tijdens de afdaling verschillende feiten over hoe deze grotten gevormd werden. En natuurlijk waren er in deze grotten ook glowworms. Deze larven gloeien in de duistere grotten om insecten aan te trekken. In het licht zien ze er niet echt smakelijk uit, maar in het donker zijn de blauwe lichtjes erg mooi. Vervolgens maakten we ook een tocht door de Glowworm Cave. Afdalend langs een hoop trappen kwamen we eindelijk bij de rivier. In het donker stapten we in een boot en voeren we richting de uitgang van de grot. Maar aan het plafond van de grot kleefden duizenden glowworms. Het was net alsof je naar een blauwe sterrenhemel keek, heel erg mooi. Na onze expedities lekker gelunched en toen was het tijd om verder te reizen naar Matamata. Dit is de plek waar Hobbiton is gefilmd voor zowel the Lord of the Rings als de Hobbit. De vvv is er zelfs helemaal op ingericht en ziet er uit als een Hobbithole. Dit was slechts een voorproefje, na even in het stadje te hebben rondgekeken zochten we een camping op voor de nacht.

En toen was het zover, ik had al heel lang uitgekeken naar Hobbiton dus om het op mijn verjaardag te bezoeken was wel heel speciaal. We hadden ons netjes op tijd bij het Shire's Rest Cafe gemeld en werden daar met een touringbus opgehaald en naar de set gereden. Eenmaal daar aangekomen volgden we een gids die ons langs alle 44 Hobbithole's nam. Ze nam ons iedere keer naar een klein gedeelte waar ze iets over de set of het filmen vertelde en dan ons een aantal minuten de tijd gaf om foto's te nemen. Om op de set rond te lopen was echt heel gaaf, je voelt je helemaal in een andere wereld. Ondanks het feit dat de Hobbithole's allemaal leeg zijn werden ze door kleine details als spulletjes voor de raampjes en in de voortuintjes helemaal tot leven geroepen, een paar schoorstenen rookten zelfs. Bij BagEnd namen we natuurlijk even de tijd om op de foto te gaan en rond te kijken bij het grootste Hobbithole in de Shire. Grappig genoeg wist onze gids te vertellen dan de scene in de Lord of the Rings waar Gandalf en Bilbo lekker een pijp aan het roken zijn bij zonsondergang voor BagEnd eigenlijk achterstevoren is gefilmd bij zonsopkomst omdat de zon aan de verkeerde kant, achter de set onder ging. Je wordt bij deze set echt overal in de maling genomen, bij 1 Hobbithole kon je binnnen kijken en daar zat inderdaad alleen een lege ruimte achter, en zelfs de boom bovenop BagEnd is nep. Deze is speciaal voor de film vervaardigd uit staal en plastic omdat het een jongere versie moest zijn van de boom uit de Lord of the Rings en alle 200.000 blaadjes zijn met de hand eraan vastgemaakt. Vervolgens werdt de tour afgerond met een bezoek aan de Green Dragon Inn, de herberg uit de film. Deze is een exacte replic, zowel van buiten als van binnen, van de herbeg uit de film. Daar mochten we kiezen uit bier, cider of ginger beer speciaal gebrouwen voor de filmset in stijl met de films. Lekker op ons gemakt van het uitzicht genoten alvorens weer terug te gaan naar de bus. Uiteraard wat verjaardagcadeau's uitgezocht daar en toen zijn we verder gereden in de richting van de Coromandel.

Omdat het weer een beetje tegen werkte en we weinig tijd over hadden hebben we slechts een klein stukje van de Coromandel bezocht voordat we verder reden naar Auckland de volgende dag. Daar hebben we de camper netjes ingeleverd en even lekker rond gekeken bij deze branch. Met de taxi zijn we toen netjes overgebracht naar ons hotel in de stad waar we lekker nog 2 nachten verbleven. In de middag hebben we lekker rond gewandeld langs de haven en alvast een beetje rondgekeken in Queensstreet, de shoppingstraat van Auckland. Vervolgens ons lekker opgefrist want voor het avondmaal hadden we een tafeltje gereserveerd in het Orbit 360 restaurant in de Skytower. Met onze reservering konden we 3 kwartier van tevoren al naar boven om van het uitzicht te genieten op de observatieplatforms. Het eten was echt super lekker en het uitzicht schitterend want we hadden een hele heldere avond.

De volgende dag zijn we met de ferry naar Devonport gegaan, een kleine suburb aan de andere kant van de baai van Auckland. Vanaf een heuvel bovenop hadden we een schitterend uitzicht over de stad. Daarna lekker rond gewandeld langs het strand en toen terug met de ferry naar de stad. Daar hebben we Queenstreet onveilig gemaakt en van het weer genoten (winter en toch 18 graden ;-) heerlijk). Vanochtend nog even door de stad gewandeld en daarna met de taxi naar de luchthaven. Gezellige chauffeur die erg geïnteresseerd was in de situatie in Christchurch. Op de luchthaven in de domestic terminal van Auckland valt verder weinig te doen dus lekker wat gelezen en terug gevlogen naar Christchurch.

• 01 Augustus 2014 - 17:48

Corrie:

Hoi Susanne,
    Weer een heel mooi verslag. Jammer dat er maar 1 foto is. Maar je staat er goed op.
    Houden die gloeiwormen zich goed vast of valt er weleens een naar beneden?
    Groetjes uit Gerwen

• 01 Augustus 2014 - 18:57

Yvonne:

Hi suus .zo te lezen heb je het naar je zin. Leuk. Fijn dat je verjaardag zo super was! Groetjes tante yvonne

• 04 Augustus 2014 - 11:45

Mam:

Hoi Suus en Mark,
    Geweldig, wat een leuke manier om je verjaardag te vieren! Lag het maar dichterbij, zucht.
    Fijn je weer even gesproken te hebben en te weten dat alles goed gaat. Werk ze en plan maar vast een leuke route voor de volgende trip, voorpret is ook leuk ;)
    Groetjes XXX mam