Thailand, zon, strand en chaos - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Thailand, zon, strand en chaos - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Thailand, zon, strand en chaos

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

16 December 2014 | Thailand, Bangkok

Onze grens oversteek naar Thailand was niet zo comfortabel als de oversteek naar Maleisië. Met zijn twaalven en bagage zaten we in een minibusje. Het paste allemaal net. Bij de grens verder geen problemen, hoewel ik het oneerlijk vind dat als Nederlander ik maar 14 dagen mag blijven en Mark als Engelsman 30 dagen krijgt. In het grensstadje Hat Yai werden we ineens uit de bus gezet en moesten we een ander drukker minibusje in en door onze bagage betekende dit geen beenruimt en hutje mutje op elkaar. Na een lange dag zijn we dan in Krabi aangekomen, vlug ingechecked in het hotel, bijna aangereden (blijkbaar heb je hier op een zebrapad geen voorrang) en een hapje gegeten voor we in slaap vielen.

De volgende ochtend werden we netjes bij het hotel opgehaald en gedropt bij de ferry terminal naar Ko Phi Phi Don. Met de boot waren we zo op het eiland en nadat we vlug hadden ingecheckt bij het hotel zijn we gaan lunchen. Na de lunch hebben we een middagtocht geboekt op een rondvaartboot. Deze nam ons mee rond het eiland en maakte verschillende stops bij oa Monkey Beach waar we per kayak naar het strand peddelde. Op dit strand zoals de naam al doet vermoeden wonen wilde apen, die duidelijk gevoerd worden door toeristen. Het strand zelf was mooi en nog beter, het water lekker warm net fris genoeg om af te koelen. Terug op de boot gingen we verder naar Bamboo Island wat schijnbaar een nationaal park is. Daar is echter weinig van te terug te vinden met allerlei rommel op het strand, stukken koraal ipv zand op het strand en overal speedboten en longboats. Het was er zo druk dat je er je kont niet kon keren. Tenslotte stopten we bij Shark Bay waar je kon snorkelen, haaien heb ik niet gezien, wel een ton vissen. Hier hebben we ook lekker van de zonsondergang genoten alvorens de boot terug keerde naar het eiland. De volgende ochtend lekker nog over het strand gewandeld in de winkeltjes rondgekeken en toen de boot naar Phuket genomen.

In Phuket verbleven we in Old Phuket Town, van daar hebben we een lokale bus genomen naar Patong Beach waar het strand en de uitgaansgelegenheden van Phuket eiland liggen. We hebben een paar uur de winkels daar en het strand bekeken voordat we per bus terug naar Phuket Town gingen. Daar ook even rondgewandeld, maar eerlijk gezegd ik vond er vrij weinig aan, alleen betonnen ietswat verouderde huizen en weinig sfeer.

Toen hadden we weer een lange reisdag voor de boeg, per boot verlieten we Phuket en voeren we naar Ao Nang, daar werden we opgewacht door een minibusje dat ons terug naar Krabi reed. Daar stapten we op een grotere bus om vervolgens een paar uur later weer op een boot te stappen naar Ko Samui. Op Ko Samui hebben we een dagtocht ondernomen die ons naar verschillende toeristische atracties bracht. Verre uit de vreemde daarvan waren de Grootmoeder en Grootvader rotsen. Op zichzelf zien ze er als landschap mooi uit, maar om het te vergelijken met mannenlijke en vrouwelijke geslachtsdelen ging mij een beetje ver. Daarnaast hebben we ook een gemummificeerde monnik, een grote Bhudda en een ruim 100 jaar oude tempel. Deze waren stuk voor stuk spectaculair hoewel het wel een beetje vreemd was om de gemummificeerde monnik een zonnebril te zien dragen. Ook maakten we een stop bij de Namuag waterval en in Nathon Town waar we even hebben rondgekeken.

Ko Tao was onze volgende bestemming en deze staat bekend omdat je hier uitstekend kunt duiken en snorkelen. Omdat Mark niet kan zwemmen en duiken mij nooit goed bevallen is hebben we dat even gelaten. Wel hebben we lekker op een kayak rondgedobbert en heb ik al snorkelend toch een hoop vissen en een scheepswrak gezien. Verder hebben we gewoon lekker liggen luieren op het strand even bijkomen van al dat rondreizen.

Onze laatste stop in Thailand voor nu is Bangkok. Na een lange boot en bustocht kwamen we hier laat in de avond aan. In de stad hadden we een aantal dagen de tijd dus we hebben lekker op ons gemak wat attracties verkend. Omdat we in het weekend aankwamen zijn we allereerst naar de Chatuchak Markets, de grootste markt in Bangkok met ruim 9000 kraampjes. Je keek er je ogen uit, t-shirts, lampen, souveniers en allerlei alledaagse dingen als meubilair en kunst, je kon het er allemaal vinden. Ook hebben we een bezoek gebracht aan Wat Po, het grootste tempelcomplex van Bangkok en met de grootste liggende Buddha van 46m lang en 15m hoog. Erg indrukwekkend en de rest van het complex was ook schitterend met mosaiek tegels en een groote verzameling Buddha beelden. Bij de Grand Palace ernaast kon je een bezoek brengen aan het paleis van de Thaise koning en de Wat Phra Kaew tempel met de Emeral Buddha. Het complex was schitterend met versierde torens, schitterende gebouwen en schilderingen, maar na de Buddha van Wat Po viel de Emerald Buddha een beetje tegen, hij was aanzienlijk kleiner en je kon niet eens in de buurt komen omdat deze hoog op een altaar stond. Uiteraard kon je het paleis verder niet binnen bekijken omdat de koning hier woont en werkt, maar ook van buiten was het schitterend en je kon wel de troonkamer zien, met een hele aparte troon die absoluut niet comfortabel leek. We hebben vanaf de rivier mooi uitgekeken over de stad maar waren ook blij om weer verder te gaan.

Vandaag zijn we met de bus naar Cambodja gegaan, dit was bij de grensovergang nog best een avontuur omdat de grensovergang bij Poipet de meeste corrupte in het hele land is. Gelukkig zijn wij er zonder problemen doorheen gekomen en zonder prooi te vallen aan de scams of het afkopen van grensofficieren, iets wat ze proberen uit iedere toerist te persen.