Cambodja, happy holidays - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Cambodja, happy holidays - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Cambodja, happy holidays

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

04 Januari 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

Eindelijk weer terug in Siem Reap, en in 6 jaar tijd was er gelukkig weinig veranderd, meer hotels maar dezelfde vriendelijke sfeer. Nogsteeds leuk rond kunnen snuffelen door de Old Market en de vele Night Markets. Ze hebben veel te veel leuke dingen om te kopen daar. Ook bij Artisan D'Angkor wordt nogsteeds hard gewerkt om afbeeldingen te maken vande Angkoriaanse kunst en wordt de lokale jeugd opgeleid tot houtbewerker, schilder, beeldhouder etc. Heel leuk om daar een kijkje te kunnen nemen.

De tempels zijn ook zeker een tweede keer nog adembenemend. Deze keer namen we 3 dagen de tijd om verschillende tempels te bezoeken, op een iets rustiger tempo. Via ons hotel hadden we een tuktuk gehuurd voor 3 dagen en hij reed ons naar alle tempels. We besloten klein te beginnen met Preah Khan, deze tempel uit de 12de eeuw was gedeeltelijk ingestort maar erg mooi om te zien. Toen door naar Bantaey Srey, een oudere tempel uit de 10de eeuw waar een rodere steensoort voor was gebruikt. De reliefs uitgehouwen in steen waren goed bewaard gebleven in deze tempel. De laatste deze dag was Ta Prohm, deze is voornamelijk bekend als de jungle tempel omdat een aantal bomen over de muren groeien. Hij is erg populair omdat deze ook in de film Tomb Raider voorkwam. We konden lekker op ons gemak rondstruinen en alles zolang bekijken als we het wilde.

Dag 2 stond in het teken van de grotere tempels. We starte de dag met een klim omhoog naar Phnom Bakheng. Deze tempel ondergaat op dit moment restauratie maar je kon nog wel naar de top klimmen en van het uitzicht over de omgeving genieten, in de verte kon je zelfs Angkor Wat zien liggen. Vervolgens gingen we naar de Bayon, de tempel van de vele gezichten. Ook hebben we de andere tempels binnen het Angkor Thom complex bezocht. Tenslotte zijn we naar Angkor Wat gegaan, hier hebben we ook weer uitgebreid de tempel verkend, en wat erg leuk was is dat de bovenste circel van de 5 torens nu ook toegankelijk is. Er is een houten trap gebouwd waarmee je het bovenste gedeelte kunt bezoeken en over de buitenste muren kunt kijken naar de gehele tempel. Buiten de tempel hebben we van de zonsondergang genoten bij de kleine meertjes omdat je schitterende foto's kon maken van het kleurenspel.

Onze laatste dag hebben we de tempels Preah Ko en Bakong bezocht die ten zuiden van Siem liggen. Dit zijn de oudste tempels die wij bezocht hebben uit de 9de eeuw. Naderhand zijn we door gereden naar het Tonle Sap meer. We stapten op een boot die ons door het Kampong Phluk dorp voer, een dorp op stelten die meer dan 6 meter boven het water uitstaken. Dit omdat tijdens het regenseizoen het water nog een 4 a 5 meter hoger staat. Erg indrukwekkend om te zien, zeker omdat de meeste slechts houten hutjes zijn maar wel stroom en tv antennes op het dak hebben. Een kort stukje voeren we het Tonle Sap meer op om vervolgens via dezelfde weg terug te keren.

Met een minibusje hebben we onze reis vervolgd naar Phnom Penh. Een nogal onrustige en hobbelende rit omdat de weg aan alle kanten wordt verbeterd en dat betekend grote stukken onverhard en met groten gaten in de weg. Alles behalve leuk om over te rijden met zo'n 60 a 70km per uur voor zo'n 6 uur. Vanuit Phnom Penh met een normale bus verder naar Sihanoukville. Ons plan was om hier lekker een week op het strand aan een kleurtje te werken. Helaas werdt ik na 1 dag ziek en heb ik daarna het strand niet meer gezien. Om het kort te houden, ik had last van een darminfectie en verhoogde enzymen in mijn lever. Het ziekenhuis waarin ik was opgenomen probeerde dit op te lossen met zoveel verschillende medicijnen dat het eigenlijk alleen erger werdt. Dus toen het na de kerst tijd was om verder te reizen naar Phnom Penh zijn we met een taxi die kant op gegaan. Ik ben opnieuw opgenomen in een ziekenhuis in Phnom Penh en zij konden het gelukkig wel oplossen waardoor ik na nieuwjaar weer van onze reis kon gaan genieten. Ik voel me nu gelukkig weer beter en kan er weer tegenaan. In ieder geval gaan deze feestdagen onderaan mijn favorietenlijst eindigen.

Uiteindelijk nog 3 dagen van Phnom Penh kunnen genieten en daarmee de dingen die ik wilde bezoeken ook kunnen doen. We hebben allereerst het Royal Palace bezocht waar de koning van Cambodja zijn troonzaal heeft. Deze was groots en mooi, qua stijl lijkt het erg op die uit Bangkok maar iets minder overdreven. Ook ligt binnen dit complex de Silver Pagoda, zo genoemd vanwege de vloer die met zilver is ingelegd. Deze viel wat tegen, ze hadden tapijt over de vloer gelegd en het gedeelte dat je kon zien was in geen tijden schoongemaakt en met tape aan elkaar gelijmd.

Verder hebben we ook een bezoek gebracht aan S-21, de Toul Sleng Genocide Museum. Deze voormalige middelbare school is tijdens het regime van Pol Pot en de Khmer Rouge veranderd in een gevangenis. Hier werden mensen vastgehouden, gemarteld en gedwongen tot het uiten van valse bekentenissen. Ze hadden 1 gebouw zo gelaten als uit die tijd en het was erg naargeestig om de kleine hokjes te zien waar mensen werden vastgehouden. Daarnaast was er ook een expositie met foto's van de gevangen, genomen bij aankomst. Op het moment dat ze bekend hadden werden de gevangen overgebracht naar Choeung Ek, de Killing Fields. Deze hebben we ook bezocht en met een audioguide werden we langs de graven geleid met verhalen van mensen die daar gewerkt hebben, die iemand daar hebben verloren en de mensen die het na de val van het regime hebben gevonden. Dit is zonder twijfel een van de naarste plekken die ik ooit heb bezocht. Langs de paden kon je nu zelfs nog botten en kleding uit de grond zien komen, door regen blootgelegd. Midden in het veld staat een grote Stupa waarin de schedels en botten van 8000 mensen zijn opgeslagen in een grote glazen vitrine. Al met al was het een heel indrukwekkende ervaring, maar ik was blij om hier weer weg te gaan.

Morgenvroeg verlaten we Phnom Penh en reizen we door naar het volgende land op het lijste, Vietnam!

• 04 Januari 2015 - 18:37

Mam:

Hoi Suus en Mark
    Wat heerlijk dat je weer opgeknapt bent en jullie nu Vietnam gaan verkennen. Geniet ervan samen! Groetjes XXX

• 05 Januari 2015 - 01:13

Maris:

Jammer van de feestdagen, maar ach die kun je toch altijd op een andere dag goedmaken. AAAHW. Ik wil ook terug naar Vietnam! Geniet van het land, geniet vooral van de Banh Xeo (Pannenkoekjes, in het zuiden) en van de Loempiaatjes (in het Noorden, in het Zuiden vind ik ze persoonlijk echt vies). Je hebt alle tips al een keer in Word gekregen, dus ik zal niet in de herhaling vallen. Probeer vooral niet te snel te gaan en wees op de krappe nachtbussen voorbereid!

Liefs!