Noord Eiland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Noord Eiland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Noord Eiland

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

08 November 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Zo en in de laatste 3 weken zijn we ook het Noord Eiland van Nieuw Zeeland afgereisd.

Na onze aankomst in Wellington zijn we naar de city campground gereden waar we 2 nachten verbleven. Eigenlijk alleen een parkeerplaats met douche en toilet, maar midden in de stad dus alles op loop afstand en geen parkeerplaats hoeven vinden. In Wellington hebben we allereerst de Cable Tramway bezocht en zijn met de tram naar boven naar de botanical gardens gereden waar we lekker hebben rondgewandeld. Van boven had je een mooi uitzicht over de stad en de haven. Ook hebben we het Te Papa museum bezocht. Dit museum heeft heel veel informatie over de Maoiri cultuur en besteeds ook veel aandacht aan het ontstaan van Nieuw Zeeland, flora en fauna, etc. Maar ook de Europese invloeden komen duidelijk aan bod in dit museum, echt een aanrader. Ten slotte hebben we ook de Weta Workshop bezocht. Weta is een productie maatschappij gespecialiseerd in special effects, maar ook het maken van sets en kostuums, eigenlijk al het achter de schermen werk voor films. Ze zijn voornamelijk bekend van de Lord of the Rings en de Hobbit, maar hebben aan veel meer films gewerkt. Vanwege het 20 jarige bestaan hebben ze nu ook een 'Behind-the-scenes-tour' waar een medewerker van de workshop je meeneemt naar het atelier en liet zien hoe sommige props, zoals een geweer uit de film District 9 werd gemaakt en de verschillende typen malien ze hebben voor harnassen en het verschil in gewicht. Ook hadden ze verschillende props staan uit andere films zoals lotr, Narnia en nog veel meer. We zagen in de smitse iemand een helm maken voor een film en hoe ze in het atelier minatuur huisjes uit de Hobbit aan het maken waren voor de verkoop. Helaas was het niet toegestaan om foto's te maken omdat sommige dingen uit nog te maken films kwamen en mocht je betrapt worden op het maken van foto's dan kon je dit miljoenen kosten.

Na Wellington zijn we verder omhoog gereden naar Wanganui en hebben we de Surf Highway 45 rond Mt Taranaki gereden. In New Plymouth hebben we een stukje van de coastal walkway bezocht alvorens we landinwaarts trokken naar Stratford. In Stratford hadden ze een klokkenspel gebaseerd op Romeo en Juliet, maar belangrijker nog het is de start van de Forgotten World Highway. Langs deze weg vond je voornamelijk veeteelt, maar halverwege de weg zit een onverhard stuk van 12km. Dat gedeelte was zeker het leukste om te rijden. Ook hadden we een bezoek gebracht aan de Mt Damper Falls, de tweede hoogste op het Noord Eiland. We zijn vervolgens naar Tongariro National Park gereden waar ik graag de Tongariro Crossing wilde doen. Helaas speelde het weer vuil spel en was het mistig, regenachtig en sneeuwde het zelfs daar dus we konden de bergen niet zien laat staan de wandeling doen. Daarom besloten om naar Taupo te rijden want daar was het weer wat beter. We hebben de Huka Falls bezocht en zijn daarna verder gereden naar Hamilton. In Hamilton even in de cbd rondgekeken en toen op ons gemak een stukje terug naar het zuiden naar Waitomo.

In Waitomo had ik voor mijzelf een black water rafting trip geboekt via werk en voor Mark een bezoek aan de Aranui grot omdat hij met zijn rugproblemen de rafting trip niet kon doen. Het black water raften was echt super leuk, met een band sprong ik achterstevoren van kleine watervallen af in de grot om met de stroming mee te varen. Onderweg echt super veel glowworms gezien wat ook echt weer schitterend was. Na Waitomo zijn we richting het noorden gereden, voorbij Auckland naar Northland, zoals de naam al voorspelt het noordelijkste gedeelte van Nieuw Zeeland. In het Waipoua Forest hebben we de grootste Kauri boom ter wereld gezien en ook de nr 2 was erg indrukwekkend. Vervolgens zijn we naar het Noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland gereden, Cape Reinga. Hier komen de Tasman Zee en de Groote Ocean samen. Helaas konden we niet over 90 mile beach rijden omdat het zand te zacht was zelfs voor 4wd. Iets om voor terug te komen misschien. Via de Bay of Islands zijn we terug gereden naar het zuiden. Hier zijn we gestopt in Waitangi om de Treaty Grounds te bezoeken. Hier is het verdrag tussen de Engelsen en de Maori getekend. We werden op traditionele wijze welkom geheten door de lokale Maori en zij traden op met traditionele liederen en dans. Vervolgens nam een gids ons mee door de geschiedenis rond het verdrag en konden we rond kijken in het Treaty House dat was gerestoreerd. Ook lieten ze ons een traditionele Maori oorlogsboot zien, echt een gigantisch ding waar zo'n 150 man in kunnen zitten. Net onder Waitangi in Wakapapa hebben ze schijnbaar de mooiste openbare toiletten ter wereld dus ook hier even een pitstop gemaakt(zie foto's). We zijn verder gereden naar Whangarei waar we een mooie waterval hebben bezocht en door via Auckland naar de Coromandel peninsula.

Bij de Coromandel hebben we een bezoek gebracht aan Cathedral Cove. Deze plek is bekend van de Narnia film 'Prince Caspian' en de locatie is een grot met een opening en strand aan weerszijde. Echt super mooi, je kunt door de grot van het ene strand zo naar het andere lopen. Ook hebben we een bezoek gebracht aan Hot Water Beach. Dit strand zoals de naam al doet vermoeden heeft warm water, maar om hier bij te komen moet je met een schep op het strand een gat graven, warm water borrelt er naar boven en je hebt een heerlijke spa voor jezelf, gratis.

Vanuit de Coromandel zijn we verder naar de Bay of Plenty gereden. Hier hebben we hard gewerkt om onze camper klaar te maken voor de verkoop. In Whakatane hebben we de boot genomen naar White Island. Dit is een active vulkaan waar we een rondleiding over kregen. Het stonk er enorm naar rotte eieren, maar was wel ontzettend gaaf om te zien. Zeker een van de hoogtepunten van de reis. Tenslotte zijn we naar Rotorua gereden. Deze stad staat bekend om zijn culturele optredens door de lokale Maori. We zijn naar een performance van Tamaki gegaan. Toen we met een bus vol andere toeristen aankwamen werden we op traditionele wijze welkom geheten. Nadat duidelijk was dat we in vrede kwamen werden we mee het dorp in genomen. Hier werden we in kleinere groepen verdeeld en lieten ze ons bij 6 verschillende huisjes verschillende onderdelen van het Maori leven zien, zoals training voor de kinderen, krijgers, het maken van kleding en de Haka. Vervolgens kregen we traditionele dansen en liederen te zien en horen en natuurlijk ook de Haka, de intimidatie dans die nogsteeds wordt uitgevoerd door nationale teams bij bijvoorbeeld rugby wedstrijden. Tenslotte genoten we van een heerlijk Hangi maaltijd, gekookt in de grond, terwijl we lekker konden kletsen.

Hiermee kwam onze trip met het campertje zo'n beetje aan zijn einde. Nu zijn we weer terug in Auckland en hebben we vanochtend het campertje verkocht aan een paar aardige Franse jongens. Morgen draag ik hem over en blijf ik lekker even Auckland hangen, Mark gaat terug naar Chirstchurch voor een doktors afspraak en daarna rijd hij een camper terug naar Auckland. Ik zal vervolgens richting Tongariro National Park reizen om hopelijk alsnog de Tongariro Crossing the doen. Tijd genoeg omdat we pas op 20 november naar Singpore vliegen.

• 08 November 2014 - 09:20

Pap:

Nieuw Zeeland is echt prachtig.
    Hopelijk kunnen wij er nog een keer naar toe

• 08 November 2014 - 20:39

Corrie:

Hoi Susanne,
    Bedankt voor al die mooie foto's en filmpje. Een hele mooie impressie.
    Veel succes met jullie verdere reis.
    Groetjes.

• 16 November 2014 - 09:46

Mam:

Zit net je foto's bij dit stukje nog een keer te kijken. Het blijft mooi om al die, meestal bekende, plekjes voorbij te zien komen. Wat fijn dat inmiddels alles goed gegaan is, met Mark en met het campertje en jullie nu met een grote camper de laatste plekken kunnen bezoeken. Hopelijk deze keer beter weer bij Bay of Islands. Geniet ervan! Groetjes XXX