Singapore en Maleisië - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Singapore en Maleisië - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Singapore en Maleisië

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

03 December 2014 | Maleisië, George Town

Onze eerste dagen in Azië waren voornamelijk gericht op het wennen aan de temperatuur en de luchtvochtigheid. Omdat Singapore vrij prijzig is zijn wij na 2 nachten snel verder getrokken. Met de bus zijn we de grens overgestoken naar Maleisië. Met de bus reizen hier is trouwens erg comfortabel, de stoelen zijn breed, zacht en kunnen verder achterover leunen dan in een vliegtuig. Onze eerste stop was Malacca (Melaka). Daar hebben we lekker 4 dagen rustig de tijd genomen om bij te komen en van deze stad te genieten. Het belangrijkste gedeelte hier is Jonker straat, vol met winkeltjes en kraampjes waar allerlei souveniers worden verkocht. En zoals de straatnaam doet vermoeden, er zijn nogal wat Nederlandse invloeden hier. Het Stadthuys is door de Nederlanders gebouwd, maar er zijn ook Portugese invloeden te vinden in de vorm van een oud fort. Ook heb we de restanten van een kerk bezocht, st Pauls, echt apart was dat de grafstenen goed bewaard zijn gebleven en bijna allemaal in oud Nederlands.

Vervolgens zijn we verder gereisd naar Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië. In deze stad hebben we lekker op ons gemak een aantal bezienswaardigheden bezocht. Uiteraard hebben we van het uitzicht over de stad genoten vanaf de Petronas torens. De hoogste twin torens ter wereld. We mochten van het uitzicht genieten op de burg die de torens op 170m hoogte verbind en ook van bijna bovenaan op de 86ste verdieping op 370m hoogte. Ons hostel lag in Chinatown en ook hier hebben we op de markt rondgekeken naar alle namaak tassen van Louis Vutton e.d. Naast het hostel lag de Sri...... Tempel, welke we uiteraard ook hebben bezocht. Ik moet zeggen dat het mij wel bevalt dat alles zo kleurrijk is daarbinnen en niet zo grijs als in de kerken thuis. Net buiten het centrum van Kuala Lumpur hebben we de Batu grotten bezocht. Via 272 treden zijn we omhoog geklauterd naar de grotten waar voor de Hindu's een belangrijke tempel ligt. Deze wordt bewaakt door een gigantisch goudkleuring beeld buiten naast de trap. Wilde apen die bij de grotten leven zorgden in ieder geval voor entertainment tijdens de klim. Tenslotte hebben we ook bij de Central Markets rondgekeken in een groot art deco gebouw vol met souveniers.

Toen zijn we verder het binnenland ingetrokken naar de Cameron Highlands. In het stadje Tanah Rata verbleven we 2 nachten in een gezellig guesthouse. Middels een dagtrip hebben we verschillende plekken bezocht waar de highlands om bekend staan. De eerste stop was de Sam Poh Bhudist Tempel. In deze tempel stonden talloze gouden Bhudda beelden. Een van onze mede passagiers wist te vertellen dat de reden voor de hoeveelheid armen die Bhudda in sommige beelden heeft is om de angsten en woede van de mensen te dragen. Vervolgens bezochten we een bloemenkwekerij waar heel veel exotische en schitterende bloemen werden gekweekt. De volgende stop was een vlindertuin waar ze naast schitterende vlinders ook een aantal reptielen, gigantische torren en ja zelfs egels hielden. Onze gids had de grootste lol hier omdat hij verschillende beestjes uit hun kooi haalden op vervolgens op ons plaatste. Daarna brachten we een kort bezoek aan een bijenhouder, maar dat viel echt tegen want meer dan een aantal boxen waar bijen in en uit vlogen stond er niet. De BOH (Best Of Highlands) theeplantage was onze volgende stop. Hier wandelde we kort door de velden waar de thee groeit en in de fabriek lieten ze zien hoe het wordt gedroogd en hoe ze er thee van maken. Na lekker een kop te hebben geprobeerd reden we door naar de laatste stop, een aardbeienkweker. Ook hier niets bijzonders maar in ieder geval wel lekker wat verse aardbeien gegeten.

Met wederom een luxe bus reden we de volgende dag de Cameron Highlands uit naar het eiland Penang. In Georgetown op Penang verbleven we in een net guesthouse, de eigenaar vertelde trots dat hij ons een kamer met raam had gegeven, hoewel dat raam slechts houten luiken bleken te zijn want glas zat er niet in. Natuurlijk hebben we ook lekker rondgekeken in de stad. Erg leuk was dat ze hier overal op de gevels historische feiten en weetjes hebben verwerkt in kunstwerken van ijzere staven. Aan het water hebben ze een aantal jetty's waar Chineese immigranten generaties geleden hun huizen op stelten in het water hebben gebouwd en waar ze nu nogsteeds wonen. Het zag er heel apart uit, zeker omdat de stelten leken te zijn gemaakt van beton dat in emmers op elkaar is gestapeld. In de stad vind je ook the Blue Mansion, een huis dat gebouwd is door een rijke Chinees en op de UNESCO wereld erfgoedlijst staat. Nu is het een chique hotel maar de manager geeft er meerdere malen per dag een rondleiding door die erg interessant was. Zo wist hij uit te leggen dat omdat er een binnenhof was midden in het huis de lucht beter circuleert en het er koeler is dan buiten het huis. Ook hebben we door de wijk Little India gestruind waar veel van de kunstwerken te vinden waren, evenals een beroemde muurschildering van 2 kinderen op een fiets.

Vandaag pakken we de bus naar Thailand, land nr 3 van onze rondreis.

• 07 December 2014 - 16:22

Mam:

hoi Suus en Mark
    Inmiddels weer aardig wat foto's voorbij zien komen en wat een mooie plekken hebben jullie weer bezocht! Wat een wereld van verschil met Nieuw-Zeeland. Wij gaan hier inmiddels bibberend de winter in, maar daar hebben jullie geen last van daar. Geniet maar lekker verder en wij zorgen in februari wel voor winterjassen op Schiphol.
    xxx mam