Great Ocean Road - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Great Ocean Road - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

23 Juli 2009 | Australië, Melbourne

Eindelijk was het zover, 1 van de road trips in Australie die je gedaan moet hebben, de Great Ocean Road. Ik werd als eerste opgehaald in Adelaide en toen de groep compleet was, wel 21 man, zijn we aan onze road trip begonnen. Ons eerste doel was the Grampians, een berg gebied dat in het achterland van Victoria ligt. Rond de 12 uur overschreden we de grens tussen South Australia en Victoria, na vlug even een foto gemaakt te hebben van het bord en de klok een half uur vooruit te hebben gezet konden we weer verder. Rond 3 uur waren we dan eindelijk bij de Grampians en konden we de bus uit om onze benen te strekken. We hebben meteen een wandeling gemaakt naar wat watervallen in het Grampians National Park en toen we daar waren uitgekeken zijn we naar het uitkijkpunt op Mount Reid naar de zonsondergang gekeken. Toen zijn we weer vlug verder gereden naar onze accommodatie daar, een backpackers in Halls Gap. Daar hebben we lekker gegeten, onze gids had spaghetti gekookt en nog een tijdje lekker zitten kletsen. Verder stikte het in het park van de kangaroe's, dit keer de Eastern Grey kangaroo's. Een ander soort dan op Kangaroo Island en in de outback. Dus een heleboel gingen in het donker met een zaklamp opzoek naar kangaroe's, iets waar ik wat minder behoefte aan had aangezien die beesten vrij gevaarlijk kunnen zijn.

Heerlijk geslapen de eerste nacht en er weer op tijd uit, onze gids Brian kwam ons al voor half 7 wakker maken voor het ontbijt. Beetje lastig in de ochtend om op tijd klaar te zijn, maar dat krijg je als je 1 toilet en 1 douche moet delen met 9 anderen. Na een lekker ontbijtje dus weer terug gereden om de Grand Canyon te bezoeken. Deze was iets minder indrukwekkend dan die in Amerika, en een stuk groener en natter. Wel lekker door gewandeld in de ochtend en vervolgens door naar het Brambuk Aborignal Cultural Centre in Halls Gap. Daar hebben we lekker rond gekeken en meer geleerd over de lokale Aborginal cultuur. Ook hadden we daar de kans om nog wat foto's te maken van wilde kangaroe's die me vrij dichtbij lieten komen, blijkbaar zijn ze gewend aan mensen daar. Toen we daar waren uitgekeken was het tijd om de Grampians te verlaten en richting Great Ocean Road te gaan. Dit heeft weer het grootste gedeelte van de middag in beslag genomen, maar toen waren we er. Even een foto gemaakt van het bord dat aan het begin staat en weer verder. De eerste stop was de Bay of Isles, waar een hoop wannabe apostels stonden, deze waren kleiner, maar zeker zo mooi. Ietsje verder lag de bay of Martyrs, blijkbaar zijn daar een hoop Aborignees vermoord toen de Europeanen er net waren. Hier hebben we even over het strand kunnen lopen en genieten van het uitzicht. Stop nr 3 was de eerste bekende naam voor mij, de London Bridge. Deze boog was vroeger toegankelijk voor het publiek, maar het pad er naartoe is in 1990 ingestort, met 2 mensen op de boog. Het verhaal gaat dat het een man en zijn minnaar waren, en dat toen het pad instorte ze daar vast zaten. Hier kwamen een hoop nieuws helicopters op af en de vrouw van die man heeft hem blijkbaar op tv gezien. Dus aan de ene kant had hij geluk dat hij nog leefde, aan de andere kant.... echt een geval van karma. De laatste stop van de dag waren de 12 Apostelen, die toen ze benoemd werden in de jaren 50 met 13 waren, maarja, tegenwoordig staan er nog maar 7, de 8ste is in 2005 ingestort. Daar hebben we van de zonsondergang genoten voordat we weer een stukje terug reden naar onze backpackers, waar we met 21 man 2 toiletten en douches moetsen delen die in 2 kamertjes zaten, irritant dus. Ook had ik een vrij interessante kamer, namelijk omdat er aan 1 kant geen muur was, midden in dat stuk stond een openhaard die helaas niet gebruikt kon worden en aan 1 kant was een soort doek gespannen als improvisatie, de andere kant liep gewoon de keuken in. Als avondeten hadden we bbq deze keer, weer met kangaroe vlees, heb heel veel skippy gegeten deze reis, maar hij smaakt ook nogsteeds erg goed.

Weer lekker vroeg op de laatste dag van de tour, vandaag dus. Lekker ontbeten en weer verder met de tour. Dit keer was de eerste stop Loch's Ard naar een schip wat daar tegen de rosten kapot is geslagen, van de ruim 50 opvarenden waren er maar 2 die het overleefd hebben. Bij dit punt waren 3 wandelingen om de rots, ook met een uitgesleten boog die helaas is ingestort een paar weken terug, van meerdere kanten te kunnen bekijken. De 3de wandeling nam je naar het strand waar de 2 overlevenden zich hebben kunnen redden. Toen was het terug naar de 12 apostelen voor nog wat foto's bij daglicht en nog even verder kijken. Toen terug de bus in en even het binnenland in naar het Great Otway National Park, hier hebben we een wandeling door het regenwoud gedaan, onderweg nog een watervalletje gezien en toen door naar de 'Big Tree', deze was 3 weken geleden omgevallen en kun je dus nu beter de 'Big Pile' noemen, maarja het bord is nog niet aangepast :P . Na de wandeling weer terug naar de Great Ocean Road waar we 2 Southern Right Whales, walvissen ja, hebben gezien!! Helemaal super, die beesten zijn machtig groot, maar helaas hadden ze geen zin in kunstjes en zag je alleen af en toe een vin uit het water steken. Toen ze uit het zicht waren gezwommen zijn we terug de bus in gegaan en verder gereden naar een bepaald stukje aan de Great Ocean Road waar het stikt van de koala's. Na hier even rond te hebben gekeken zijn we weer verder gereden naar Bells Beach, het beroemdste en beste surf stand van Australie. Hier hebben we nog een walvis gezien, dit keer heel erg in de verte, maar het blijft mooi om te zien. Door gereden naar Torque waar de Great Ocean Road eindigt en daar nog even geshopt bij de factory outlet van Ripcurl en Quicksilver. Toen was het door naar Melbourne en mijn backpackers genaamd Base in St Kilda, vlakbij Albert Park waar ieder jaar de F1 race word gehouden.

In Melbourne blijf ik lekker tot zondag en dan vlieg ik door naar Sydney. Sydney verlaat ik vervolgens dinsdag avond zodat ik woensdag mijn verjaardag met mijn collega's en homestay familie kan vieren.

tot de volgende update, hopelijk vanuit Sydney.

groetjes Suus

• 23 Juli 2009 - 16:32

Mies & Wendy:

Heej Suus!
    Wij zijn heel jaloers op jou! klinkt allemaal erg leuk! (moet van mies typen dat we ook koala's en walvissen willen zien, maar geen kangoeroevlees willen eten:P)
    Verder is alles hier prima! Geniet er nog van de laatste 2 weekjes!
    Tot snel!
    xxx
    Mies en Wendy

• 23 Juli 2009 - 19:17

Mam:

hoi Suus

Klinkt weer allemaal heel goed en wat fijn dat het gelukt is met de walvissen. Leuk hoor die backpackers, valt het thuis in ieder geval weer mee in de badkamer :P !!!
    Hier zijn we bezig met de laatste loodjes, nog 1 dag en dan vakantie. Hopelijk mooi weer morgen als Marian trouwt. Vandaag heeft het veel geregend, dus maar even afwachten.
    Maryse is vandaag en morgen weer puppysit en onze puppy doet goed haar best om te laten zien dat ze kan puberen!
    Bereid je maar vast voor!

Wederom veel plezier

xxx mam

• 25 Juli 2009 - 18:11

Eric Swinkels:

Hoi suus
    Ziet er allemaal leuk uit
    alvast een fijne verjaardag en tot gauw
    groetjes ome Eric

• 26 Juli 2009 - 21:21

Tante Yvonne:

Het zit er bijna op je grote avontuur.terugkijkend blijft het als een grote vakantie klinken en als ik jou zo hoor zou het me niet verbazen als je er weer terug zou gaan. Toch fijn om je binnenkort weer te kunnen feliciteren met je verjaardag. (Bij deze dus alvast gefeliciteerd)en je weer heelhuids terug te zien. Maar eerst nog even vakantie vieren. Dus groetjes en kusjes en een hele fijne verjaardag toegewenst van de swinkeltjes en tot gauw.