Adelaide en Kangaroo Island - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Adelaide en Kangaroo Island - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Adelaide en Kangaroo Island

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

20 Juli 2009 | Australië, Adelaide

Na de outback voelde het goed om weer in de buurt van water te zijn. Adelaide is geen al te grote stad, maar je kunt je er prima vermaken voor een paar dagen. Ik heb er lekker gewinkeld en heb ook de suburb Glenelg bezocht wat aan de kust ligt. Verder valt er over Adelaide vrij weinig te vertellen, het stadscentrum is omringd door parken waardoor het erg groen aan doet en buiten de festivals die er worden gegeven valt er weinig te beleven. Maar het is de toegangspoort tot 1 van de meest opmerkelijke eilanden in Australie: Kangaroo Island.

Kangaroo Island is het derde grootste eiland van Australie en heeft zich ongeveer 8000 jaar geleden gescheiden van de rest van Australie, aan het eind van een ijstijd. Met de ferry naar het eiland was gelukkig op de heenweg goed te doen, het kan flink spoken tijdens de overtocht, bij ons duurde die 45 minuten, maar als het echt slecht weer is kan dat oplopen tot 2 uur. Eenmaal op het eiland zijn we met busje van Groovy Grape gaan rondtoeren. De gids nam ons als eerste mee naar Pennington Bay, daar lagen mooie strandjes tussen woeste rotsen en je had er spectaculaire uitzichten. Na een paar minuten rondkijken vlug door naar de volgende stop, het was toch echt te koud om op het strand te blijven. We zijn doorgereden naar Emu ridge waar een eucalyptus distillerij lag waar ze olie maakten uit de blaadjes van een eucalyptus boom. Dit doen ze nogsteeds volgens hetzelfde process als 100 jaar geleden, omdat het gewoon het beste werkt. Toen we daar waren uitgekeken zijn we door gereden naar Seals Bay. Dat was echt super leuk want wij mochten met een ranger mee het strand op tussen de Australian Sealions lopen!! :D Echt leuk om te doen, en zolang je een beetje uit de buurt bleef, bleven die beesten ook rustig liggen. De ranger vertelde dat ze voornamelijk uit liggen te rusten van hun voedseljacht, dit doen ze niet 3 keer per dag, nee ze gaan er meestal voor zo'n 3 dagen opuit om te eten en daarna keren ze terug naar land om een aantal dagen uit te rusten. We hebben ook verschillende pups gezien op mam lagen te wachten zodat ze hen kan voeren. Toen we weer terug naar de bus moesten zijn we door gereden naar de little sahara, maar helaas het begon net keihard te gieten dus dat werd uitgesteld tot de volgende dag. Dus zijn we uiteindelijk maar richting accommodatie gereden, een cottage op 2 hectare land die van Groovy Grape is. Echt leuk daar want zodra het begon te schemeren stikte het daar van de kangaroe's en wallabies! :D Ook heb ik hier mijn eerste wilde koala gezien. We hebben daar ook nog even digeridoo gespeeld, hoewel de meeste (net als ik) er weinig van bakte, er lachen geblazen dus. Toen het donker was zijn we er nog even op uit gegaan om de fairy penguins te bekijken die dan weer aan land komen. Het zijn de kleinste penguins ter wereld en ze zitten de hele dag op zee om te vissen en komen pas na het donker uit het water omdat de zeemeeuwen en andere roofdieren hen dan niet meer aanvallen. Echt super grappig om ze een weg over te zien steken :D . Daarna was het tijd voor een bbq en daarna optijd naar bed. Ik had ervoor gekozen om nog een nacht in een swag door te brengen en dat heb ik geweten, om 5 uur in de ochend begon het te regenen, dus meteen terug naar de cottage en daar onder het afdakje verder slapen.

Lekker uit kunnen slapen tot een uur of 7 toen het tijd was voor de zonsopkomst, rustig opgeruimd en ontbeten. We zagen nog een koala uit zijn boom komen om naar een andere te verhuizen, iets wat heel zeldzaam is om te zien :D . Tijd voor de eerste activiteit van de dag, we gingen koala's kijken. We hebben er nog een aantal gespot en uiteraard gefotografeerd en daarna gingen we door naar het Flinders Chase National Park. Daar gingen we de 'Remarkable Rocks' bekijken, de Australiers en hun benamingen, maar het waren inderdaad best opmerkelijke rotsen. Daar uitgebreid gefotografeerd en daarna nog even New Zealand Fur Seals bekijken iets verderop in het park. Die beesten stonken net zo hard als hun familie in Nieuw Zeeland :P . Lekker even gelunched en rondgekeken bij het entree punt van het park en daarna weer terug richting ferry. Nog even een tussenstop gemaakt bij de Little Sahara, een paar enorme zandduinen midden op het eiland. Daar zijn we gaan sandboarden, echt lachen en ik ben er uiteindelijk het verste en het snelste mee beneden gekomen :D . De rit terug met de ferry was vrij onrustig, zeker tegen zonsondergang aan, maar ik heb het overleeft.

Morgen vertrek ik alweer uit Adelaide en ga ik de Great Ocean Road bekijken. Ik heb er super veel zin in want de afgelopen weken zijn daar veel walvissen gespot, dus hopelijk zie ik die ook een paar!!

nou tot over een paar dagen dan

groetjes Susanne

ps er staan weer nieuwe filmpjes op youtube

• 20 Juli 2009 - 10:43

Mam:

het was wederom super, zo te horen. Veel plezier tijdens je Great Ocean Roadtocht en ik zal duimen voor walvissen. Kan me voorstellen dat je die nu eindelijk wil zien.

xxx mam

• 20 Juli 2009 - 12:07

Wendy:

heej suus! ook weer een leuk verhaal:p vet joh! ik hoop dat je veel walvissen zult zien! lijkt me erg gaaf...vond het op tenerife al zo mooi! Geniet er nog van, want voor je het weet ben je weer terug in ons kikkerlandje!
    tot snel!
    xxx je zussie

• 20 Juli 2009 - 16:05

Hanneke Wiltink:

Leuk Suus ik hoop voor jou dat je veel walvissen ziet. Je hebt tot nu toe nog niet veel vreemde dieren gezien haha ha nu veelplezier de laatste dagen Hanneke