Eerste stop, Engeland! - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Eerste stop, Engeland! - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Eerste stop, Engeland!

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

19 November 2013 | Verenigd Koninkrijk, Londen

De eerste stop in de richting van Nieuw Zeeland was nog lekker dicht bij huis, een uurtje vliegen naar London Gatwick. Mark stond me daar op te wachten met een mooie bos bloemen. Aangezien hij 2 weken daarvoor naar Nederland was gekomen om familie en vrienden te ontmoeten, was het niet meer dan eerlijk dat ik dat ook zou doen. We hebben een aantal dagen bij zijn familie in Barnham, West Sussex doorgebracht en een paar stadjes bezocht.

In Portsmouth zijn we naar de Historical Dockyards gegaan waar we een aantal belangrijke schepen uit de Britse geschiedenis hebben bezocht. De meest indrukwekkende daarvan was de Mary Rose, een schip dat in 1545 is gezonken en gedeeltelijk bewaard is gebleven. Het is in de jaren '80 gevonden en wordt daar tentoongesteld met een aantal voorwerpen die ook bewaard zijn gebleven. Ook een bezoek gebracht aan de HMS Victory, het schip waar de belangrijke Lord Nelson op gestorven is tijdens de slag van Trafelgar. Ook zijn we een dag naar Brighton geweest waar we de pier hebben bezocht en lekker hebben gewinkeld.

Na deze eerste 5 dagen hebben we de trein naar Canterbury genomen. Hier woont Mark zijn beste vriend en zijn we 2 dagen gebleven. In Canterbury hebben we uiteraard de Kathedraal van canterbury bezocht. Dit is de belangrijkste Kathedraal van Engeland en de bischop van Canterbury geniet de hoogste zetel binnen de kerk in Engeland. De kathedraal is opgenomen in UNESCO's World Heritage List en verrassend simpel aangekleed binnen. Geen uitgebreide versierselen op het plafond, maar wel schitterende glas in lood ramen en houten versieringen. De geschiedenis van de kathedraal is nogal rumoerig aangezien hier een aartsbischop, genaamd Thomas Becket rhier is vermoord in opdracht van Koning Henry 2 en later is de herdenkingsplaats in de Kathedraal opgedragen aan Becket door Henry 8 verwoest. Ook hebben we de Canterbury Tales bezocht. Deze toeristen attractie neemt je mee op pelgrimstocht naar Canterbury en onderweg hoor je verschillende verhalen van Geoffry Chaucer die de Canterbury Tales schreef.

Onze avonden hebben we gezellig met Simon en Tej en een aantal andere vrienden van Simon doorgebracht in de pub. Goedkoop eten en drinken zoals het hoort!

Daarna hebben we de trein naar Londen genomen. Onze eerste dag in Londen hebben we een bezoek gebracht aan Camden Town. Hier hebben we de markten bezocht, lekker rond gewandeld en onze ogen uitgekeken. De markten lijken alleen maar groter te worden en ze zijn volop bezig met het uitbreiden hiervan. Bij West End lekker wat gegeten en toen terug naar het hotel want al met al hadden we een vrij lange dag gehad.

Dag 2 hadden we afgesproken met Jo, een meisje dat we uit Sydney kennen en toen ook in ons hostel zat. We hadden op ons gemak het hotel verlaten om via Hyde Park met het Peter Pan beeld en de Princess Diana Memorial Fountain, naar Buckingham Palace te lopen. Hier hadden we met Jo afgesproken en hebben we even naar de wachters staan kijken. Daarna zijn we met de trein naar Greenwich gegaan om daar de meridian lijn te bezoeken. Dit is de nullijn die de wereld in oost en west verdeeld. Toen we hier op uitgekeken waren zijn we naar Covent Garden gereisd, omdat ik graag naar de David & Goliath winkel wilde, maar wat bleek deze was verhuisd. Dus doorgelopen naar Carnaby Street waar de winkel nu zit. Lekker even gewinkeld en met Jo in de pub nog een biertje gedronken. Toen zijn we met Jo naar Waterloo Station gegaan waar zij met de trein terug naar huis ging. Mark en ik zijn naar de kade gelopen om de London Eye, Big Ben, etc in het donker te bekijken. We hebben lekker samen langs de kade en wen kerstmarkt gelopen en vervolgens de ondergrondse terug naar het hotel genomen.

Onze laatste volle dag in Londen zijn we begonnen met een bezoek aan de London Eye. We hadden van Mark's moeder kaartjes gekregen alvast voor kerstmis. We hadden een super, wel iets bewolkt uitzicht over London. Het wiel draait lekker langzaam zodat je ruimschoots de tijd hebt om alles te zien. Ook was een 4D experience inbegrepen bij de ticketprijs, dit bleek een ietswat flauw filmpje te zijn van een aantal herkenbare gebouwen uit Londen zoals de Augurk en Big Ben. Vervolgens zijn we langs de kade naar de Millenium Bridge gewandeld en hier de Thames overgestoken. Zo kwamen we mooi uit bij St Paul's Cathedral. Ook hier zijn we naar binnen gegaan en hebben we Whispering Gallery bezocht in de koepel. Hier kun je al fluisterend iemand een boodschap sturen die aan de andere kant van de koepel zit. Iets hoger had je vanaf de koepel ook een schitterend uitzicht over de stad. Toen zijn we naar Harrods gegaan waar we lekker even binnen hebben rond gekeken en ons hebben staan verbazen over de prijzen van sommige flessen wijn daar, dit kon wel oplopen tot £45,000 per fles. En toen richting het Apollo theater gegaan want het was tijd voor mijn verjaardags cadeau, een voorstelling van Wicked! En niet zomaar een voorstelling, nee de premiere voor Willemijn Verkaik als Elphaba in Londen. Het was echt een super avond en we hebben heerlijk zitten genieten. Uiteraard kon ik het niet laten om toch weer een souvenier op te pikken, maar ach, t-shirts kan ik altijd gebruiken. Toen was het vlug terug naar het hotel, gelukkig ging dit lekker snel met de nachtbus.

Vanochtend vroeg weer opgestaan en met de trein naar Heathrow airport gegaan. Zojuist ingechecked voor onze vluchten en de koffer en rugzak afgegeven. We vliegen via San Francisco naar Auckland en van daar verder naar Christchurch. Maar dit volgt in een later verslag.

• 19 November 2013 - 10:28

Wendy:

Hazus!!

Lekker dat je al zo'n heerlijke dagen in Engeland gehad hebt!!
    En hele goede vlucht gewenst! (Hopelijk kun je nog wat van San Francisco zien JALOERS!!!)
    Veel plezier weer aan de andere kant van de wereld!
    In 1 woord GENIET!!!

xxxxxxx
    jezus

• 19 November 2013 - 18:56

Pap:

Goeie vlucht, veel plezier in San Francisco en dan weer 2x goeie vlucht!

• 19 November 2013 - 19:38

Mam:

Hoi Suus en Mark,
    Klinkt als een heel leuke tijd in Engeland, fijn! Nu al een tijdje (voor de eerste keer) samen in de lucht op weg naar een nieuw avontuur. Geniet ervan! Xxx