Kaikoura en Hanmer Springs - Reisverslag uit Hanmer Springs, Nieuw Zeeland van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Kaikoura en Hanmer Springs - Reisverslag uit Hanmer Springs, Nieuw Zeeland van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Kaikoura en Hanmer Springs

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

04 April 2014 | Nieuw Zeeland, Hanmer Springs

Zo en na ruim een maand sinds het laatste weekendje weg hebben we eindelijk weer tijd gevonden voor een lang weekend weg. Een paar extra vrije dagen geregeld en zo konden we er lekker 4 dagen tussenuit.

Op de eerste dag pakten we de camper in reden we op ons gemak richting Kaikoura. Net boven Christchurch begint een scenic triangle route die tussen Christchurch, Kaikoura en Hanmer Springs loopt. Echt super mooi landschap door de bergen en langs de rotsachtige kust. Onderweg een paar stops gemaakt om van het uitzicht te genieten of omdat de Tourism Radio die we van het werk geleend hadden ons op een mooi stop wees. Met name de Cathedral cliffs bij Cheviot waren erg mooi! Vlak voor Kaikoura maakten we een stop langs het water waar we een hoop zeehonden zagen die lagen te zonnen. In Kaikoura hadden we een nacht geboekt in bij de Top 10 camping en nadat we daar hadden ingecheckt, zijn we nog even verder gereden. Zo'n 30km boven Kaikoura ligt namelijk Ohau point waar je een korte wandeling naar een waterval kon maken. En voor de kust lagen honderden zeehonden, met pups. Echt een schitterend uitzicht, maar het stonk er vreselijk. S' avonds besloten we lekker Fish & Chips te halen, in Kaikoura had je zelfs een restaurant dat 2de was geworden in een nationale test. Klinkt goed dachten we, helaas pakte dat anders uit. Ik geloof dat dit de slechtste Fish & Chips was die ik ooit gegeten heb, niet om aan te raden dus. Maargoed we waren op vakantie dus we besloten lekker via een wandeling op te strand terug te lopen naar de camping en op tijd naar bed te gaan.

Want de volgende dag was het zover, ik ging met dolfijnen zwemmen! Vroeg eruit en naar Encounters gereden. Daar werd ik in een wetsuit gehesen en kregen we instructies over hoe we het beste de aandacht van dolfijnen konden trekken. Het kwam neer op de volgende 3 tips:
1. Onderwater duiken naar hun niveau;
2. Rondjes zwemmen en ze proberen bij te houden; en
3. Rare geluiden maken.
Al met al jezelf lekker voor schut zetten voor de mensen op de boot, maar alles om de dolfijnen te entertainen zodat ze bij ons zouden blijven. Daarna vertrokken we met de boot op zoek naar de dolfijnen. Ze hadden net genoeg tijd om ons de veiligheids instructies aan boord te geven toen de eerste dolfijnen werden gespot. Vlug je masker op en vinnen aan en hup het water in (dat overigens ijskoud was 14 graden maar, brr). Maar wat een ervaring, overal schieten ze op je af. Je weet in eerste instantie niet waar je kijken moet. Je probeert rondjes mee te zwemmen, maar ze zijn zo snel, en ze kijken je echt aan, het was echt super gaaf! Na het zwemmen kregen we de kans om vanaf de boot ook foto's te maken van de sprongen die ze boven water aan het uitvoeren waren. Echt mooi om te zien en we zagen uiteindelijk zelfs 2 verschillende dolfijnsoorten, de Dusky dolphins die het hele jaar rond Kaikoura wonen, en ook een aantal Tuimelaars die op bezoek waren. We hadden zelfs tijd om naar een klein rots eilandje te varen waar een hoop zeehonden met pups lekker lagen te zonnen. En toen moesten we helaas weer terug naar Kaikoura. Eenmaal terug nog even lekker gewinkeld en toen zijn we verder gereden via de scenic route naar Hanmer Springs. Wederom was dit een schitterende weg door bergen en langs mooie, maar dit moment geen woeste, rivieren. Een mooi plekje gevonden voor een late lunch en we arriveerden uiteindelijk laat in de middag in Hanmer Springs. Dit dorpje staat bekend om zijn hotsprings en in de winter skiresorts. Het is omringd door bergen aan alle kanten, en waar je ook bent in het dorp, je hebt er altijd een schitterend uitzicht op. Lekker even rond gewandeled door het dorpje dat lekker klein was en wat boodschappen gedaan voor een lekkere bbq.

Mijn eerste gedachte op dag 3 was, 'wat hebben we toch een heerlijk leven'. Het was weer een schitterende dag en vanochtend was het tijd voor wederom een actieve morgen, we gingen raften. Maar eerst lekker ontbijten met een paar lekker croissants, spek en ei. Toen op naar Thrillseekers voor het raften. Samen met nog een ander koppel en onze gids begonnen we met omkleden en een wetsuit aan te trekken. Daarna mochten we gezellig met zijn vieren onze raft naar de rivier dragen, die nogal een eind onder ons lag. Het was echt super gezellig en leuk om te doen. Onderweg maakten we een stop om vanaf een rots in het heerlijk verfrissende water (13 graden dit keer) te springen. Mark besloot om deze maar even uit te zitten, hij vond het water toch iets te koud. Maar iets verderop met de hulp van het andere koppel moest hij er toch aan geloven, met zij drieën hebben we hem toch de boot uit weten te werken. Alleen vond hij het nodig om mij nog een keer het water in te trekken. Uiteindelijk hard gelachen en van de trip genoten. Aan het eind van de trip werden we door de jetboat opgehaald en terug gebracht naar het startpunt. Om weer op te warmen zijn we vervolgens naar de thermal pools gegaan. De hotsprings waren heerlijk, je kon uit verschillende baden kiezen variërend van 36 tot 42 graden. En daarnaast hadden ze ook een paar leuke glijbanen. Kortom dat was een paar uur heerlijk ontspannen. Daarna hebben we nog lekker een keer uit gegeten in een restaurant dat 'Saints' heet. Heerlijke pizza en het toetje was nog beter!

De laatste dag zijn we op ons gemak vanuit Hanmer Springs weer terug naar Christchurch gereden. Nogsteeds onderdeel van de scenic route, maar eerlijk gezegd vonden we dit gedeelte niet zo indrukwekkend als de andere routes. De tourism radio wist ons onderweg te vermaken met nog wat interessante feitjes over de plaatsen waar we voorbij reden en speelde goede muziek. Het grappigste nog wel was de New Zealand word quiz, waarin de betekenis van een typisch Nieuw Zeelands woord werd uitgelegd zodat we in het vervolg zouden weten waar ze het over hebben.

Al met al was het een heerlijk weekendje weg en dat konden we na al dat harde werken de laatste tijd wel gebruiken.

• 05 April 2014 - 19:57

Mam:

Hoezo koud, 11 graden was veel kouder! Daar voel je toch niks van als je tussen de dusky's zwemt. Ik zou zo weer terug willen :) inderdaad super gaaf! Mooi dat filmpje!
    Fijn dat jullie weer even tijd gevonden hebben om iets van het land te zien. Heb je dit toch weer mooi gehad. Hanmer Springs en omgeving zien er ook niet verkeerd uit.
    En weer een nieuw onderkomen gevonden, fijn!
    Nu maar duimen dat het sponsorship snel komt en jullie nog langer kunnen genieten daar.
    Groetjes XXX

• 08 April 2014 - 12:18

Corrie:

Hallo Susanne, Bedankt voor je mooie verslag en foto's. Van kou lijden blijf je wel slank, omdat je lichaam veel energie verbruikt om weer op te warmen. Maar geef mij maar een lekker warm bad. Heel veel plezier en werk ze met zinne. Groetjes uit Gerwen.