Werken, werken en weekend! - Reisverslag uit Akaroa, Nieuw Zeeland van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Werken, werken en weekend! - Reisverslag uit Akaroa, Nieuw Zeeland van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Werken, werken en weekend!

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

12 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Akaroa

En ineens was er weer ruim een maand voorbij. De afgelopen paar weken zijn echt voorbij gevlogen, zowel door lange werkdagen als uitjes in onze weekenden.

Maar ik zal even beginnen met wat nieuws rond onze huis situatie. Mark en ik zijn 2 weken geleden verhuisd. De reden hiervoor is dat we totaal niet overweg konden met onze vorige huisgenoten. Zij vieren graag het weekend met drank en veel lawaai tot laat in de nacht en aangezien Mark en ik dan moeten werken waren we hier uiteraard niet blij mee. Uiteindelijk escaleerde de situatie waardoor we ons niet meer op ons gemak voelde in het huis en nu zijn ingetrokken in een reserve slaapkamer bij een collega van THL. Phil werkt met Mark bij de monteurs en was aardig genoeg om ons een kamer aan te bieden zolang nodig. Hij en Susan hebben een gezellig huis, een zwarte kat en een heerlijke houtkachel die het huis heerlijk warm houd. Daarnaast wonen we ineens vlakbij een heleboel collega's, erg gezellig dus. Ondertussen zijn we verder op zoek naar een ander huis, wellicht met een ander collegaatje van werk, Katie.

Ook hebben we op onze vrije dagen wat interessante plekken in Christchurch bezocht, zoals het Antartic Centre. Christchurch is de internationale poort naar de Zuidpool, vanaf hier vertrekt ongeveer 70% van de Antartica expedities. Bij het Antartic Centre begonnen we ons bezoek met een ritje in een Hagelund voertuig. Deze amfibie voertuigen zijngemaakt om over sneeuw en ijs te rijden en kunnen zelfs een bijna verticale muur op rijden, kleine kloven oversteken en drijven zelfs in water. Achter het Antartic Centre hadden ze een parcours opgezet om een idee te geven van de mogelijkheden, erg grappig om in zo'n ding te zitten terwijl je aan alle kanten omgeven wordt door water. Binnen in het Antartic Centre kon je over expedities lezen, hadden ze penguins en een 4d film over een Antartice Cruise wat er erg spectaculair uit zag. Maar het hoogtepunt of misschien beter gezegd vriespunt van het bezoek was de Antartic Experience. In een kamer binnen wordt de temperatuur op Antartica nagebootst van ongeveer -8 graden Celcius. Maar eens per uur simuleren ze hier d.m.v. ventilatoren een sneeuwstorm waarbij de windtemperatuur daalt tot -16 graden Celcius, en zelfs met de jas die ze je geven is dat toch echt koud.

Daarnaast worden in Christchurch ook veel gratis festivals georganiseerd. Zo hebben wij er in februari 2 bezocht, het World Busker festival en het Chineese lantaarn festival. Bij het Busker festival kon je optredens bijwonen van straatartiesten en aan het einde van hun show kon je je waardering laten blijken door een gift in hun hoge hoed. Er zaten aardig wat grappige shows en wij hebben ons dan ook erg vermaakt. Het Chineese lantaarn festival was weer iets heel anders, in het park hadden een groot paveljoen opgebouwd met kraampjes vol heerlijk chinees eten en souveniers. Maar de grote attractie waren natuurlijk de lantaarns. Deze waren naast lantaarns in de boom ook in de vorm van personen en dieren te vinden langs een pad. Het zag er allemaal schitterend uit en hoe donkerder het werd, hoe mooier het werd.

Ook hadden we eindelijk tijd gevonden om het Canterbury Museum te bezoeken en dan met name de tijdelijke expositie: Rise. Een aantal hallen waren toegewijd aan spraypaint artiesten zoals Banksi. Gekoppeld aan deze expositie waren de kunstwerken die ik al eerder liet zien op verschillende gebouwen in de stad. En we vinden nog altijd nieuwe schilderingen wanneer we door de stad wandelen. Naast deze expositie gaat het museum vooral over de geschiedenis van de regio en de verschillende volkeren die hier wonen/ hebben gewoond en hoe Christchurch als stad is ontstaan.

Qua weer hebben we de afgelopen maand ook pieken en dalen gehad, een heerlijke warme dag werd gevolgd door een ijzig koude wat hier de normaalste zaak van de wereld schijnt te zijn. Maar daarnaast hebben we afgelopen week ook een "eens in de 100 jaar" storm meegemaakt. Binnen 18 uur viel er ruim een meter met regen dat in sommige gedeelten van de stad overstromingen veroorzaakte. Bij ons gelukkig niet, maar zodra je de straat uit reed steeg het waterpeil tot over de stoeprand. Door de aardbeving 3 jaar geleden zijn gedeeltes van Christchurch weggezakt en deze overstromen nu vrij gemakkelijk. Maar na deze storm stond het water bij sommige mensen toch tot aan hun middel. Gelukkig was het waterpeil met een dag of 2 weer gezakt.

Gisteren hebben we de laatste dag in de Christchurch Branch gewerkt, het gebouw gaat over een week of 2 worden gesloopt. Het moet plaatsmaken voor een nieuw winkelcentrum. Vanaf vandaag zitten we dus in tijdelijke gebouwen verdeeld over een paar locaties. Benieuwd hoe dat gaat verlopen want alles is geherorganiseerd, maar dat zien wij vrijdag pas omdat wij nu lekker weekend hebben. Nu zijn Mark en ik weer volop bezig met het opknappen van de camper zodat we binnenkort een lang weekend weg kunnen om een beetje bij te komen van onze lange werkdagen. Sinds we gestart zijn met werken hebben we alle weken 50+ (Bijna 60) uren gewerkt dus we verdienen wel een korte vakantie.

• 15 Maart 2014 - 16:46

Mam:

Zielig hoor, die Poohshop bear trap!
    Wat fijn dat het tijdelijke onderkomen zo goed bevalt. Collega's in de buurt die gezellig binnenvallen is ook leuk. Nu maar eens op je gemak zoeken naar iets nieuws. Het zou fijn zijn als jullie snel iets horen over het sponsorship, dan weet je of je iets meer permanents moet gaan zoeken!
    Zo te horen is het weer hier voor de verandering beter dan bij jullie, leuk voor ons ;)
    Nu maar hopen dat het opklaart voor jullie korte vakantie. Veel plezier!
    Groetjes, XXX

• 16 Maart 2014 - 11:47

Simone Zeelen:

Zo ff de tijd.genomen om je verslag te lezen, ben blij dat jullie nu.in ieder geval nieuwe tijdelijke huisvesting hebben gevonden zal wel een stuk rustiger slapen, volgens mij is het daar echt genieten, ondanks de lange werkweek hebben jullie al.zat meegemaakt, mooi dat lantaarnfestival bv lijkt me fantastisch om te zien, en het weer prachtig zoals dat op en af gaat al is het natuurlijk niet altijd even prettig echt een kwestie van smorgens het raam open en voelen , winterjas of tshirt, of zeg ik het nu iets te extreem en dan zo'n rgenbui met overstroming is ook. Geen kattepis het zal je huis maar wezen dat onderloopt , hier is het weer ook kompleet van de wap we hebben net een paar heerlijke dagen van rond de 20 gr achyer de rug en dat in maart, en nog geen sneeuw of ijs gezien heel.de winter, ene kant wel lekker andere kant van.de zomer veel ongedierte ben ik bang, maar zien we dan wel weer, veel plezier nog en ik zie.je.volgende verslagje wel weer verschijnen, oja ons Danny die van mij dus, ziit ook te twijfelen.of hij een tijdje.wil gaan backpaxken in.Australie, misschien dat hij jou daar een keer of benaderd maar dan weet je er in.ieder geval van. Gr Simone