Christchurch, een stad in puin - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Christchurch, een stad in puin - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Christchurch, een stad in puin

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

06 December 2013 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Zo inmiddels alweer 2 weken down under in Nieuw Zeeland en de tijd vliegt hier voorbij. We hebben een week vrij gehad voordat we op ons werk begonnen zodat we Christchurch konden verkennen en een campertje en kamer konden vinden.

De staat waarin de stad Christchurch verkeerd heeft ons erg geschokt. Het is net alsof je een oorlogsgebied in wandelt zodra je naar het centrum gaat. Overal groote gaten waar vroeger gebouwen hebben gestaan en de meeste gebouwen die nog staan, zien eruit alsof ze op de slooplijst staan. Het lijkt alsof de aardbeving dit jaar heeft plaatsgevonden, ipv 3 jaar geleden. Veel wegen en bruggen zijn nog afgesloten omdat ze nog moeten worden gerepareerd. Vooral de burggen zijn opmerkelijk, je ziet grote scheuren in het beton, zelfs op bruggen die wel in gebruik zijn. Er staan zelfs gebouwen waar kapot glas nogsteeds voor op straat ligt en complete blokken zijn afgesloten voor zowel verkeer als voetgangers. Facades van sommige gebouwen worden overeind gehouden door containers or stalen constructies, en bij een theater is het toneel volledig ingestort, maar je kunt de stoelen nog in de zaal zien staan. De Christchurch Cathedral ziet er het ergst uit. De kathedraal is helemaal afgezet en ziet er erg zielig uit, de voorgevel ingestort en omringt met puin van de kerktoren.

De Restart Mall is een gedeelte van het centrum waarin winkels in containers zijn gevestigd. Het ziet er heel kleurijk en gezellig uit. Hier ligt ook Quake City, een museum/experience opgezet om te laten zien wat de aardbevingen hebben aangericht. De eerste in september 2010 had voornamelijk effect op het kustgebied van Christchurch, veel huizen zijn toen beschadigd in de voorsteden daar. De aardbeving van february 2011 heeft alle schade in het stadscentrum van Christchurch aangericht. In het museum hadden ze beelden, een kerkklok en de top van de Christchurch Cathedral tentoongesteld, sommige dingen komen van gebouwen die inmiddels zijn gesloopt. Hier leerden we ook dat tot 80% van de gebouwen in het stadscentrum moest worden gesloopt. En na 3 jaar zijn ze hier nogsteeds mee bezig.

Maar gelukkig zijn er ook andere dingen te bezoeken in Christchurch die niks met de aardbevingen te maken hebben. Het daadwerkelijke centrum met alle winkels is verhuisd naar de omliggende wijken en hier hebben ze grote shopping malls. Daarbuiten hebben ze recentelijk ook de Gondola weer geopend waarmee je naar de top van de bergen kunt die vlakbij Christchurch liggen. Vanaf dit punt heb je een schitterend uitzicht over Christchurch met alle wijken tot aan de zee. En aan de andere kant van de heuvelrug het stadje Lyttleton met haar haven. Wij hebben meteen een jaarpas aangeschaft zodat we hier nog een aantal keer terug kunnen komen.

Zo dat was het wel weer even. Groetjes Suus

• 07 December 2013 - 09:43

Mam:

Triest om te zien wat die aardbevingen allemaal hebben aangericht. Geloof maar dat het heel veel tijd (en geld) kost om alles weer te herstellen. Daarbij opgeteld de mentaliteit van no worries en het duurt nog langer. Maar er wordt aan gewerkt!
    Jullie twee inmiddels verblijf en camper geregeld en aan het werk. Fijn dat de eerste indruk op je werk goed is. Veel plezier daar en geniet van al het moois want dat is er volop!!!
    XXX

• 08 December 2013 - 00:37

Simone Zeelen:

ziet er indrukwekkend uit, maar heel triest eigenlijk, zal nog wel even duren voor alles weer opgebouwd is.
    verder alles goed bij/met jullie, aan het werk, kamer gevonden las ik, heb nog even met jullie mam over jullie zitten kletsen op tante Yvonne haar verjaardag, verklaard meteen het getoeter in je oren toen haha.
    heel veel plezier daar voor jullie samen en ik zie vanzelf wel weer wat langskomen op fb. gr.Simone