Roadtrip Deel 2 - Reisverslag uit Perth, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Roadtrip Deel 2 - Reisverslag uit Perth, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Roadtrip Deel 2

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

05 Juni 2013 | Australië, Perth

Er is weer veel gebeurd sinds mijn laatste update.

Na ons vertrek uit Carnavorn zijn we naar een camping gereden bij Point Quobba. Net voor de camping zijn een paar blowholes gelegen die zeewater de lucht in spuiten. Deze waren echt gigantisch ondanks het feit dat het bijna eb was toen we ze zagen. De kust zelf was erg ruig en echt enorme golven die meters hoog waren en rotsen overspoelde. De camping zelf was erg basic, eigenlijk waren er niet eens toiletten, normaal worden alleen campers met toilet toegestaan, maar de ranger was zo aardig om ons die van hem te laten gebruiken. De volgende dag zijn we verder gereden naar Coral Bay. Dit plaatsje bestaat eigenlijk alleen uit campings en resorts omdat het een populaire vakantieplek is in Australië. Het ligt vlak onder het Ningaloo Reef en het heeft een aardig strand. Helaas troffen we enigzins slecht weer dus hebben wij het bij een wandeling over het strand gehouden. De dag erna zijn we verder gereden naar Exmouth. Dit dorpje bestaat wederom voornamelijk uit campings en resorts. Maar hier heb ik echt naar uit gekeken omdat we eindelijk gingen zwemmen met de whalesharks, de grootste vissen in de zee!

De dag begon vroeg want we werden om kwart over 7 opgehaald bij de camping. Met een busje zijn we naar de haven gereden waar we middels een boot met glazen bodem naar het schip werden gebracht dat ons de zee op zou nemen. De tour operator, 3 islands whale shark dive, was zo opgezet dat we begonnen met een snorkel tour bij een koraal rif zodat iedereen aan zijn snorkel uitrusting kon wennen. Hier zwommen veel kleurijke vissen, roggen en een schildpad rond. Daarna gingen we met de boot de zee op door een passage in het rif. Ondertussen werden wij voorzien van een snack terwijl we wachtte op een bericht dat er whale sharks gespot waren. Deze werden gespot door spotters vliegtuigen die de positie dan weer doorgeven aan de tour operators. Vrij snel nadat we de zee op voeren was de eerste whale shark gespot en gingen wij erop af. De opzet was zo dat er maximaal 10 mensen per groep in het water mochten zwemmen met de whale shark. Wij werden dus in 2 groepen opgesteld. De eerste groep werd vlakbij de whale shark gedropt samen met een gids en de tour fotograaf. De fotograaf zwom er eerst op af om de whale shark te vinden en zodra hij het signaal gaf ging de groep te water. Het schip voer ondertussen verder en de 2de groep werd dan ongeveer 30 meter verderop gedropt. De eerste groep zwemt een tijdje met de whale shark totdat de 2de groep in positie lag en bleef dan achter om door het schip te worden opgehaald. Dit herhaalde zich totdat we 1 uur met de whale shark hadden gezwommen. Ik was ontzettend blij om te ontdekken dat het water helder genoeg was voor mijn onderwatercamera en ik heb dan ook 100+ foto's gemaakt. Na het uur mocht de whale shark lekker verder zwemmen zonder luidruchtige toeristen om zich heen en gingen wij op zoek naar een tweede whale shark. Hier hebben we ook een uur lekker mee gezwommen en toen was het lunchtijd en tijd om weer terug in de richting van Exmouth te varen. Na de lunch nog een stop gemaakt bij een koraalrif om nog even te snorkelen. Daarna werden we terug naar de camping gebracht en de volgende ochtend hebben we onze cd en dvd met foto's opgehaald die je gratis bij de tour kreeg. Helaas geen discdrive bij mijn ipad dus die foto's zullen nog even moeten wachten.

De volgende dag zijn we nog even bij een vriend langs gegaan die in Exmouth zat en toen zijn we verder gereden in de richting van Karatha en Dampier. Deze rit hadden we in 2 dagen opgesplitst zodat we lekker onze tijd ervoor konden nemen. Op dag 2 waren we dan ook redelijk vroeg in Dampier. De reden om dit stadje te bezoeken was een film die mijn huisgenootje in Melbourne mij had aangeraden, Red Dog. Een waargebeurd verhaal over een hond die nadat zijn baasje is overleden in een motorongeluk, door heel West Australië reist om hem te zoeken. Omdat deze hond in Dampier woonde hebben ze hier een standbeeld voor hem opgericht en omdat we er toch langs kwamen hebben we hier even een stop voor gemaakt. Daarnaast is Dampier een mijn en gaswinningsgebied. We hebben hier dan ook een bezoek gebracht aan een gaswinningsinstalatie waar ze het proces van gaswinning en het vervoer ervan uitleggen. Op de weg terug richting Karratha hebben we nog een stop gemaakt bij een vallei waar je Aboriginal rotsschilderingen kon bekijken. De Pilbara, zoals deze regio heet, staat bekend als een belangrijke regio voor Aboriginals met veel geschiedenis. We hebben overnacht op een reserve camping net buiten Karatha met een mooi uitzicht op een strand en heerlijk rustig.

De volgende dag hebben we een afslag genomen van de snelweg naar Broome en zijn we naar het Millstream Chichester NP gereden. Dit park ligt ongeveer 100km ten zuiden van Karratha. De hoofdreden dat we hierheen gingen was omdat Mark vlakbij Chichester in Engeland woont. Het park bleek erg mooi te zijn met rollende heuvels en enorme kliffen. We hebben overnacht in de park camping bij het voormalige Millstream homestead omdat de camping waar wij hadden willen overnachten gesloten was. Dit betekende echter wel zo'n 30km over een zandweg. Dat klinkt misschien niet zo erg, maar geloof me in Australië betekend dat dat je eigenlijk een 4wd nodig hebt. Rustig aan gedaan en op die manier zijn we zonder brokken bij de camping aangekomen, maar we waren wel de enige 2wd daar. Onderweg nog op een paar plekken gestopt om van het uitzicht te genieten. De volgende 3 dagen waren voornamelijk lange rijdagen omdat er tussen Karratha en Broome niet heel veel te zien viel. We hebben overnacht in Port Hedland en op een rustplaats langs de weg iets meer dan 200km buiten Broome. Oorspronkelijk hadden we gepland om bij 80 mile beach te overnachten, maar helaas troffen we veel regen in die paar dagen. Het gevolg was dat de weg naar de camping van 80 mile beach was gesloten omdat deze was weggespoeld.

Tenslotte hebben we de afgelopen dagen doorgebracht in Broome. Dit is een populaire plaats onder backpackers om de reis door de outback op te breken. Helaas hadden wij pech met het weer, het drooge seizoen was alles behalve droog en zonnig. In plaats daarvan hadden wij alle dagen regen, en helaas ook geen mooie zonsondergang. Maar we hebben er het beste van gemaakt. Veel van het stadje hebben we te voet verkend tussen de buien door. Met name Chinatown was interessant, hier vind je veel souvenier winkels en andere shops. Daarbuiten valt weinig te doen in Broome, dus hebben we tussen de buien door gewandeld langs het town beach dat langs onze camping lag. Onze laatste volle dag in Broome was het wederom nat en hebben we dan ook slechts even doorgebracht op Cable Beach. Morgen gaan we verder in de richting van Darwin, nog 17 dagen voordat we de camper in moeten leveren.

• 05 Juni 2013 - 13:43

Wendy:

Hazus!
    Het meeste wist ik al, maar wederom heb je mooie dingen meegemaakt! Veel plezier nog die laatste 2 weken en spreek je snel!
    xxx jezus ;-)

• 05 Juni 2013 - 15:54

Mam:

Hoi Susanne en Marc
    Weer een mooi verslag, super die whalesharks!
    Veel plezier de rest van de campertrip en pas op voor krokodillen :)