Roadtrip Deel 3 - Reisverslag uit Darwin, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Roadtrip Deel 3 - Reisverslag uit Darwin, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Roadtrip Deel 3

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

29 Juni 2013 | Australië, Darwin

Nadat we Broome hadden verlaten is de regen en bewolking ons nog een dag of 2 gevolgd alvorens het maar op te geven. Gelukkig hadden we deze 2 dagen maar weinig stops. Vanuit Broome zijn we verder naar het oosten gereden naar Derby. Hier hebben we de een prison trea bezocht. Een gigantische Boab boom die vroeger als een soort gevangenis werdt gebruikt om ontvoerde Aboriginals in op te sluiten. We hebben overnacht op een farm station waar wij de enige campeerders bleken te zijn. Verder staat Derby met name bekend als het begin van de Gibbs River Road, maar aangezien ons campertje maar 2WD is en geen 4WD zijn we daar maar niet aan begonnen. In plaats daarvan hebben wij de Great Northern Highway genomen naar Fitzroy Crossing. Net buiten dit plaatsje had je de Geiky Gorge. We hadden gepland om hier een wandeling te maken, maar helaas had ik in Broome mijn enkel omgezwikt en daardoor ging dit plan niet door. Dus zijn we na een korte blik verder gereden in de richting van Halls Creek. We hebben overnacht op een parkeerplaats op een heuvel van waar we een schitterend uitzicht hadden over de omgeving. De volgende ochtend zijn we verder gereden naar Halls Creek waar ik in het ziekenhuis mijn voet hebben laten nakijken omdat deze toch wel erg veel pijn deed. Gelukkig was het echt alleen een verstuiking en viel het allemaal mee. Dit bezoek werdt door Medicare lekker vergoed, dus alles goed geregeld. Daarna hebben we een dagtour geboekt naar Purnululu National Park en zijn we naar het begin van deze tour gereden. Vlakbij was nog een gratis parkeerplaats waar we konden overnachten dus hebben we daar gebruik van gemaakt.

De volgende ochtend hebben we ons gemeld bij de receptie en gingen we met een gigantische 4WD truck op weg naar de Bungle Bungle Range. De ingang voor Purnululu National Parkmligt slecht 50km bij de camping vandaan, maar omdat de weg zo slecht is, watercrossings, corrogation is het alleen te doen met 4WD. Als je heelhuids wilt aankomen dan is het erg belangrijk om langzaam aan te doen en dus duurde het een anderhalf uur voordat we bij het visitor centre waren. Hier hebben we even rondgekeken en toen heeft de gids ons verder het park ingenomen. De Bungle Bungle Range is een UNESCO World Heritage site omdat dit een van de weinige exemplaren is waar uit zandsteen over duizenden tot miljoenen jaren kegelvormige rotsen zijn uitgesleten. Omdat zandsteen erg broos is, Is er maar 1 andere plek op de wereld waar deze ook uit zandsteen zijn gevormd en bewaard gebleven en dat is in Turkije. Onze eerste stop was voor een wandeling naar een uitzichtpunt over de rotsen wat een schitterend overzicht gaf van een gedeelte van de keten. Dit werdt meteen gevolgd door een wandeling naar Cathedral Cove. Dit is een soort grot uitgesleten in de rotsen door watervallen en rivieren waar je gemakkelijk een kathedraal in kwijt kan. Om er te komen moesten we een pad volgen door een schitterende vallei tussen 2 gigantsiche rotsen. Na de lunch reden we naar de andere kant van de bergketen waar we een wandeling maakten door Echidna Chasm. Dit was een erg smalle en hoge vallei waar je met het nodige klauterwerk doorheen kon lopen. Maar het leverde wel spectaculaire rotsformaties op. Daarna was het tijd om terug te gaan naar se camping waar ze ons een bushdinner serveerden. Nog even nagekletst met de tour groep en toen op tijd naar bed.

De volgende dag zijn we verder gereden naar Kunnunurra waar we even wat inkopen hebben gedaan en toen zijn we de grens met de Northern Territory overgestoken. Net voorbij de grens zijn we 2 nachten in het Keep River National Park gebleven. In het park waren 2 campings en vanaf beide kon je wandelingen maken. De rotsen waar je naartoe liep hadden vanuit de verte wel iets weg van de Bungle Bungles, maar dichtbij niet meer. De wandelingen waren voorzien van borden die allerlei informatie gaven over de geschiedenis van de lokale aboriginals. Daarna zijn we lekker uitgerust verder gereden in de richting van Katherinne. We hadden de afstand over 2 dagen verdeeld en kwamen de tweede dag er dan ook lekker vroeg al aan. We hadden het plan gemaakt om te overnachten in de Katherinne Gorge in Nitmiluk National Park. Maar bij de tourist information hoorden we dat ze daar een vleermuizen plaag hadden. Dus even een camping geboekt in de stad en toen naar de gorge gereden. Omdat we hier nu midden op de dag waren ipv avond en ochtend hebben we het bij 1 wandeling gehouden naar de top van het startpunt van de gorge. Van hier uit hadden we een schitterend overzicht over de rivier. Daarna terug naar de camping en relaxen in het zwembad. De volgende ochtend zijn we nog even in Katherine blijven hangen en hebben we het Katherinne museum bezocht en de Hot Springs. In het museum hadden ze het vliegtuig van de eerste Flying Doctor van de Top End. Hier hebben ze een andere service dan de RFDS. De Hot Springs liggen in een riviertje dat aan een ondergrondse bron ontspringt. Het water is een aangename 32 graden Celcius en daarmee dezelfde temperatuur als de lucht. Na deze aangename stop zijn we verder gereden naar Leliyn (Edith Falls) aan de andere kant van Nitmiluk National Park. Bij de falls kon je in de lower pool, maar ook bovenaan bij de waterval zwemmen in heerlijk fris water. De upper pools hadden we voor de volgende ochtend bewaard. Na deze heerlijke start van de dag zijn we verder gereden naar Kakadu National Park.

Naar dit park keek ik al heel lang uit, het is het grootste Nationale Park van Australië en de plek waar Crocodile Dundee is gefilmd. Kort na binnenkomst van het park zijn wij afgedraaid naar onze beoogde campeerplaats. Deze was volgens de Tourist Information in Katherinne 2WD gravel road. Het eerste gedeelte was inderdaad prima te doen. Maar de laatste kilometers waren een ramp. Grote brokken steen op de weg en gaten in de weg. Wat bleek, het natte seizoen was erg droog geweest en daardoor was door een grote storm de weg weggespoeld. Maarja daar kwamen wij op de camping pas achter. S' avonds hebben we nog een presentatie bijgewoond door een Kakadu Park Ranger over Bush Tucker, het eten dat de Aboriginals hier verzamelen. In de ochtend een wandeling gemaakt naar de top van de Gunlom Falls en daar genoten van het uitzicht over Kakadu. Het enige nadeel was dat we geen zwem kleren bij ons hadden want de infinity pool was schitterend. Toen voorzichtig weer de camping verlaten en verder gereden naar het Warradjan Aboriginal Cultural Centre. In dit cultural centre staat de band die de Aboriginals met het land hebben. Hun geschiedenis hier en hoe ze hier nog altijd jagen. Daarna zijn we verder gereden naar de Yellow Water Wetlands, hier hebben we onze eerste wilde krokodil gezien, een salty. Gelukkig bleef hij op afstand, maar de wandeling die we gepland hadden langs de wetlands ging niet door. Deze lag gedeeltelijk nog onder water en was daarom te gevaarlijk met alle krokodillen daar. Onderweg hebben we nog een paar lookouts bezocht en daarna gekampeerd bij Muirella Park.

Onze volgende stop was Nourlangie. Deze plek stond bekend om zijn schitterende omgeving en ook als een belangrijke Aboriginal Art Site. De rotsschilderingen zijn duizenden jaren oud en bij sommige waren de bijhorende verhalen te lezen. Het uitzicht op de omgeving was ook erg indrukwekkend. Iets verderop was de Nawurlandja lookout, een steile klim maar zeker waard want het uitzicht op Nourlangie was schitterend. Toen zijn we verder gereden naar het Bowali Visitor Centre. Hier lag de nadruk meer op hoe het park wordt gemanaged door de park rangers. Ook kwamen we erachter dat Kakadu National Park 1 van slechts 25 Unesco World Heritage sites is die zowel op Natuurlijk als Cultureel Erfgoed is geklasseerd. Een ander voorbeeld hiervan is Uluru, de enige andere plaats op de lijst die ik ook heb bezocht. Onze middag hebben we doorgebracht bij Ubirr. Deze plaats heeft ook Aboriginal Art en we hebben een park ranger gevolgd langs een paar sites waar hij wat presentaties gaf. Daarnaast heb je van bovenop een gigantische rots een schitterend 360 graden uitzicht over bergen, heuvelruggen en wetlands. Dit is een van de populairste plaatsen in Kakadu NP om een zonsondergang te bekijken en het is echt adembenemend mooi. Onderweg naar en ook weer terug naar onze camping in Jabiru hadden we veel bushfires gezien langs de weg. Deze waren gecontroleerd aangestoken om het land te managen. Wanneer ze dit aan het begin van het droge seizoen doen als alles nog vochtig is, dan brand het minder snel en heftig. Hierdoor hebben dieren de kans om aan het vuur te ontsnappen en blijven de bomen en struiken redelijk ongekwetst. Als ze dit niet doen, dan heb je grote kans op bushfires aan het einde van het droge seizoen die alles in hun pad doden. De volgnde ochtend zijn we terug gereden naar Ubirr om nogmaals van het uitzicht te genieten maar nu met de zon achter ons ipv tegen de wetlands. Daarna zijn we verder gereden in de richting van Darwin en hebben we nog een paar korte stops gemaakt in het park. Ons doel voor de dag was Coroboree Roadhouse van waar we een sunset wetlands cruise hebben gemaakt. Allereerst werdt de cruise gestart met eenzoektocht naar krokodillen. En we hoefde niet al te lang te zoeken, ze waren overal. Ook een aantal schitterende vogels gezien zoals de Jabiru en White Bellied Eagles. De zonsondergang was wederom schitterend om te zien.

Onze laatste stop voor Darwin was Litchfield National Park. Dit is een schitterend park met ontelbaar veel watervallen die het hele jaar soor stromen. Waar de meeste hierboven in Australië opdrogen in het droge seizoen is dat in Litchfield niet het geval vanwege het gesteente. Onze eerste stop was bij de Magnetic Termite Mounds, deze termieten heuvels zijn plat, ongeveer een voet breed en tot 3 meter hoog. Ook stonden er een paar Cathedral Termite Mounds die veel indrukwekkender waren omdat ze ronder en zeker tot 5 meter hoog konden worden. Daarna doorgereden en een bezoek gebracht aan de Bamboo Creek Tin Mine. Dit was een kleine voormalige tin mijn die sinds de jaren 50 gesloten is omdat het simpelweg te moeilijk was om alles op te graven en te vervoeren. Bij de Wangi Falls hebben we een wandeling gemaakt naar de top van de watervallen. Onderweg hier naartoe hebben we een gigantische spin ontmoet, de Golden Orb. Deze spin was zeker 15cm lang en echt overal in het park. Bij de Wangi Falls hebben we ook een ranger presentatie gehad over het management van het park. Daarnaast hebben we hier ook lekker rustig overnacht. Dag 2 in Litchfield hebben we een aantal wandelingen gemaakt naar de Cascades watervallen, Tolmar Falls en gezwommen en gewandeld naar Buley Rockhole en de Florence Falls.

Uiteindelijk hebben we ons een weg naar Darwin gemaakt waar we inmiddels een week zijn. Hier liepen we tegen een unieke situatie aan. We hadden werk geregeld bij de Darwin Branch van Maui, Britz en Mighty. Dus even binnen gestapt en daarna opzoek naar een hostel. Echter het bleek dat alle hostels waren volgeboekt. Na veel gedoe hebben we eindelijk een plek om te slapen gevonden, een camping. Van Brian, de manager van de Darwin Branch mochten we een tent en alle andere dingen lenen die we nodig hadden om een verblijf op te zetten. Dus nu zitten we op de camping in een tent bedoeld voor 9 man. Dus we hebben 1 ruimte ingedeeld als slaapkamer, de hoofdingang is tegelijk keuken/ woonkamer en de laatste ruimte is mijn inloopkast. De camping heeft een campkitchen waar we onze afwas doen, er zijn wasmachines en een zwembad. Kortom we zijn overal in voorzien. De afgelopen week meteen aan het werk gegaan, ik weer als customer service representative en Mark achterin in onderhoud van de campers. Nu gaan we proberen om op onze vrije dagen Darwin wat meer te verkennen. We hebben 1 avond doorgebracht in Mindyl Beach, hier hebben ze namelijk iedere donderdag avond een sunset market met entertainment, eten en drinken en veel souveniers. Hier gaan we zeker ook nog een keer naar terug.

Dat was het weer voor even. Groetjes!!

• 29 Juni 2013 - 12:22

Wendy & Gijs:

Hazus!
    Als het net zo mooi was als in Pamukkale, dan heb je vast genoten!
    Werk ze in Darwin en tot spreeks!
    Bedankt voor de cadeautjes ;-)
    X ons

• 29 Juni 2013 - 17:28

Wendy:

Correctie: Cappadocië (Pamukkale is overigens ook mooi ;-))

• 30 Juni 2013 - 09:00

Henny:

Alweer een reeks geweldige avonturen. Hopelijk komen wij er ook nog eens. Die salty op de foto ziet er hongerig uit. Werk ze. Pap

• 30 Juni 2013 - 12:10

Mam:

Iedereen op een rij, dus ik ook nog even!
    Weer aardig wat kilometers gemaakt en schitterende natuur gezien. Maar goed dat je nu even rustig kunt werken om bij te komen van al die indrukken ;) Veel plezier in Darwin xxx

• 02 Juli 2013 - 12:08

Corrie:

Hallo Susanne,
    Alweer een prachtig verslag. Alleen mis ik een foto van die akelig grote spin van 15 cm!
    Wij wensen jullie nog veel plezier daar en geniet maar van al het moois.