Cairns en Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Cairns en Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Cairns en Brisbane

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

12 September 2013 | Australië, Brisbane

En toen volgde de reisverslagen elkaar in kort tempo op!

De vlucht van Alice Springs naar Cairns was weinig bijzonders. Maar het was nogal een shock bij aankomst in Cairns, het regende echt pijpenstelen en daar bovenop was het er echt koud met slechts 25 graden :-(. Het hostel dat we hadden geboekt, Asylum, bleek nogal verouderd en kan zeker wel een likje verf gebruiken. Mark arriveerde de volgende ochtend en samen hebben we de eerste dag een beetje rondgekeken bij de Esplanade en de winkelcentra.

De tweede dag in Cairns hadden we een dagtocht naar het Great Barrier Reef geboekt. De catamaran maakte de reis in ongeveer 2 uur op een nogal ruwe zee. Het was nogal winderig in Cairns en er waren hoge golven. Bij het Great Barrier Reef was een platform van waar je allerlei activiteiten kon beoefenen. Wij begonnen met een ritje op de semi-sub. Deze 'onderzeëer' gaf je een mooie kijk op een gedeelte van het Great Barrier Reef. Daarna lekker gelunched en van het uitzicht genoten. Het platform zelf had ook een onderwater uitzichtpunt waar we even hebben staan kijken hoe wat duikers aan hun eerste duikles begonnen. Toen de lunch eenmaal was gezakt ben ik het water in gegaan om lekker wat rond te snorkelen tussen de vissen en het koraal. Mark besloot om op het platform te blijven omdat de zee net iets te ruw voor hem was. Echt schitterend, er bleken veel verschillende kleuren koraal te zijn, hoewel de meeste een soort bruin waren. Maar de vissen die er rond zwemmen waren echt fantastisch en in alle soorten, kleuren en maten. Terug op de boot duurde het even voordat ik weer was opgewarmd met die wind en kou. Niet al te lang daarna nam de boot ons mee terug naar Cairns.

De volgende dag werden we vroeg in de ochtend opgepikt voor een tour naar het regenwoud van Cairns, Daintree bij Cape Tribulation. Deze tour begon bij het Cultural Centre van Mosman bij de Mosman Gorge. Hier hadden ze voor ons een Morning Tea en Dampa (een Aboriginal brood dat veel weg had qua smaak van scones) met jam, slagroom en honing voorbereid. Daarna werden we met een traditionele Rook ceremonie welkom geheten in dit gebied. De Aboriginal Elder die ons welkom heete vertelde wat over de achtergrond van zijn stam en liet ons wat traditionele wapens zien. Daarnaast liet hij ook de werking van 1 plant zien die werkt als medicijn, zeep en eten. Vervolgens gingen we de gorge in waar we een korte wandeling door het regenwoud maakten. Daarna terug de bus in en verder richting Cape Tribulation. Onderweg maakten we de oversteek over de Daintree River met de ferry en zagen we een Casowary in het wild. Deze was half verstopt in de bosjes, maar had een opstopping op de weg veroorzaakt. Om bij onze bbq lunch te komen moesten we een korte wandeling door het regenwoud maken. De wandeling voerde ons langs een rivier, maar was slechts 5 minuten lang. Na de lunch gingen we naar Weary Bay, zo genoemd door Capitein Cook omdat zijn bemanning er vermoied was om tussen het land en het Great Barrier Reef te navigeren. Omdat het een regenachtige dag was, zag het strand er niet super aantrekkelijk uit. Toch een korte wandeling hierover gemaakt en wat wilde bush turkey's gezien. Op de weg terug naar de Daintree Rivier maakte de tour nog een stop op mijn verzoek bij een apart bewerkt verkeersbord voor Casowary's. Ik heb 4 jaar geleden een kaart gekocht in Australia met dit bord erop waar ze een Casowary laten zien voor en nadat hij is aangereden, maar op een grappig manier. En nu het bord zelf gezien dus daar moest ik een foto van hebben. Ook nog een stop gemaakt om een ijsje te eten en toen terug naar de rivier voor een krokodillen cruise. Tijdens de cruise zagen we salty's van allerlei leeftijden, van een volwassen mannetje tot een kleintje dat net 4 maanden oud was. En daarna was het tijd om met de bus terug naar Cairns te gaan.

Onze laatste dag in Cairns niet al te veel meer gedaan. Voor ons ontbijt zijn we lekker uit gaan eten en daarna hebben we o.a. onze accomodatie op Bali geregeld. Vroeg naar bed want om 7.30 uur in de ochtend stapten we op de Greyhound voor onze lange reis naar Brisbane van in totaal, 31.5 uur. Gelukkig met korte stops onderweg om de benen te strekken. Helaas hadden we niet de tijd om dit over een maand uit te spreiden zoals oorspronkelijk gepland. Wel in korte tijd veel verschillen in het landschap gezien, zo was het in Cairns erg bergachtig langs de kust en hoe verder we afzakten hoe platter het werd. Ook werd het duidelijk dat de suiker productie hier de belangrijkste (op toerisme na) industrie is. Uiteindelijk dan aangekomen in Brisbane waar we vlug incheckte in ons hostel om daarna naar het centrum te wandelen. Even een bezoek gebracht aan WorknHoliday kantoor om te controleren dat er echt geen post meer voor mij ligt daar en een bezoekje gebracht aan de Queen Street Mall. Uiteindelijk op tijd naar bed want we waren allebei uitgeput.

De laatste volle dag in Brisbane hebben we nog een paar laatste boodschapjes gedaan in het centrum van Brisbane en daarna zijn we met de bus en ferry naar Russel Island gegaan dat in de Moreton Bay ligt. Hier woont een vriend van Mark die hij graag nog wilde bezoeken voordat we vertrokken. Gezellig met hem gekletst en op het strand met een bbq lekker onze reis afgesloten. Inmiddels ben ik op de luchthaven van Brisbane aan het wachten op mijn vlucht naar Melbourne en om van daar naar Bali te vliegen. Mark kan lekker rechtstreeks vliegen dus die zie ik in Bali weer.

Zo en dit was dan mijn laatste blog vanuit Australië! De volgende volgt vanuit Bali en daarna ben ik weer thuis!

• 12 September 2013 - 06:59

Wendy:

Tssssss 25graden koud! Dat wordt afzien over anderhalve week!! Geniet van Bali en tot over 10 dagen!
    xxx jezus

• 12 September 2013 - 08:43

Mam:

Hoi Suus en Mark
    Have a great time in Bali and see you soon!
    xxx

• 12 September 2013 - 11:13

Mariska:

Suus! Heel veel plezier je laatste dagen. Geniet van het eiland van de goden! Liefs!

• 17 September 2013 - 21:06

Corrie:

Hallo Susanne,

Leggen ze zo'n casowary ook op de barbeque of zijn ze beschermd?
    Nog veel plezier en a.s. zondag een behouden vliegreis huiswaarts.