The Ghan, Alice Springs en Uluru - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu The Ghan, Alice Springs en Uluru - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

The Ghan, Alice Springs en Uluru

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

04 September 2013 | Australië, Alice Springs

Vanuit Darwin had ik besloten om niet naar Alice Springs te vliegen, maar om in plaats daarvan een gedeelte van de beroemde trein route van de Ghan af te leggen. Deze treinreis gaat in zijn geheel van Darwin naar Adelaide. De trein zelf was erg lang en bestond uit 3 type accomodatie. het duurste waren de gold class en platinum class waarin de reizigers hun eigen coupe hadden met comfortabele stoelen die omgebouwd worden naar bedden. En dan was er de red seats, een coupe met stoelen die net als vliegtuigstoelen achterover kunnen klappen, gelukkig net iets verder dan in een vliegtuig, en ook was er meer beenruimte, zeker 1 meter was vrij gelaten tussen de stoelen. De reis naar Alice Springs duurde alles bij elkaar 23 uur en dat was inclusief een stop in Katherine. Het eerste gedeelte van Darwin naar Katherine kon ik het landschap nog enigzins goed herkennen als Litchfield National Park en daarna Adelaide River en ik heb dan ook erg genoten van het uitzicht. In Katherine stopten we voor alles bij elkaar bijna 5 uur en konden we kiezen of we naar de Katherine Gorge wilden voor een cruise, naar het centrum van Katherine, of dat we de hele tijd op het station zouden wachten. Ik koos ervoor om naar het centrum van Katherine te gaan, ook al was hier tijdens de road trip al een keer geweest. Daarna reed de trein weer verder, mijn avondeten heb ik in de dinnee coupe gegeten en gezellig met andere treingasten gekletst. Daarna lekker nog wat gelezen en gaan slapen. En hoewel de stoelen comfortabeler waren dan in een vliegtuig zijn het nogsteeds stoelen dus wel een paar keer wakker geworden met kramp in mijn benen. De volgende ochtend met een compleet ander landschap wakker geworden. Waar er rond Katherine veel bomen groeiden waren er de volgende ochtend alleen nog struiken en grassen over. Ook in de dinnee coupe mijn ontbijt gegeten en tegen 9 uur reden we dan eindelijk Alice Springs binnen.

In Alice Springs logeerde ik bij een vriend van een vriend, Andy. Hij was aardig genoeg om mij van het station op te halen zodat ik mijn koffer niet naar zijn woning hoefde te slepen. Mijn eerste dag in Alice Springs heb ik lekker rustig aan gedaan en een paar historische plaatsen bezocht. Ook ben ik naar de top van Anzac Hill gelopen van waar je een schitterend uitzicht over de stad hebt, en van waar ik de Ghan nogsteeds in het station kon zien. Met Andy en een collega gelunched en daarna van een biertje genoten in Bojangles. De tweede dag ben ik naar de Royal Flying Doctor Service (RFDS) visitor centre geweest. Deze hebben ze verbouwd in de 4 jaar toen ik voor het laatst was geweest. Ze hadden nu een nieuwe film over wat de RFDS doet met verhalen van Australiërs die in de outback wonen. Daarnaast hadden ze ook een scherm met live updates van de RFDS vliegtuigen, zowel in de hangar als in de lucht die iedere 90 seconden werdt geupdate. Daarna heb ik een rondje gemaakt langs de Todd Mall en toen terug richting Andy om mijn tas in te pakken voor mijn 3 daagse Uluru, Kata Tjuta en Kings Canyon tour.

Dankzij Andy en zijn vriend Ritchie niet geweldig geslapen en vroeg mijn bed uit want ik werd al om 5.45 uur opgehaald voor de tour. Deze begon met een lange rit naar Uluru. Onderweg een oaar stops gemaakt, o.a. bij een uitzicht punt voor Mt Conner, ofwel Fuluru. Vanuit de verte lijkt deze berg enigzins op Uluru en veel toeristen denken dat ze ook al bij Uluru zijn. Ook lag daar een enorm zoutmeer. Erg vreemd om zo'n witte vlakte te zien, omringd door rood zand. Toen door naar Uluru waar we begonnen met een bezoek aan het Cultural Centre. Hier werd de band die Aboriginals met Uluru hebben en de geschiedenis van het park verteld. Ook kreeg je wat meer inzicht in de Aboriginal Cultuur, met name verhalen die aan kinderen werden verteld. Omdat het Cultural Centre op heilige grond gebouwd is en voor een heilig stukje Uluru staat was het niet toegestaan om hier foto's van te maken. Daarna hebben we een wandeling om Uluru gemaakt. Op deze manier kun je goed waarderen hoe groot Uluru is en ook dat de rots zeker niet vlak omhoog gaat zoals je vanuit de verte lijkt te zien. Hierna zijn we naar de zonsondergang rustplaats gegaan waar we heerlijk hebben gegeten en van de zonsondergang hebben genoten. Toen iedereen genoeg foto's had gemaakt was het tijd om naar de camping te gaan waar we nog gezellig wat langs een kampvuur hebben zitten kletsen en vervolgens heerlijk hebben geslapen in een swag. Super om dat nog een keer te kunnen doen, en te kunnen genieten van de sterren hemel.

De volgende ochtend vroeg weer op voor de zonsopgang. Deze is niet langer te bekijken op dezelfde plaats als 4 jaar geleden omdat dit over een heilige plaats uitkeek en je er geen foto's van mocht maken. De nieuwe parkeerplaats met platform dat ervoor is opgezet is aan de verkeerde kant geplaatst en daarmee de grootste geldverspilling in de regio (miljoenen dollars en niemand die er gebruik van maakt). In plaats daarvan zijn we naar Kata Tjuta gereden. Vlakbij deze domes lag een platform van waar je de zon kan zien opkomen achter Uluru in de verte en hoe deze Kata Tjuta verligt. Naar mijn idee een vele betere plaats om de zonsopgang te bekijken. Vervolgens door gereden naar Kata Tjuta om daar de Valley of the Winds wandeling te doen. Deze nam ons naar een paar uitzichtpunten en langs verschillende van de 36 domes die Kata Tjuta rijk is. Na deze wandeling zijn we terug naar de camping gereden voor de lunch en vervolgens hebben we de lange rit naar Kings Canyon gemaakt. Laat in de middag kwamen we aan bij Kings Creek station waar Emu Run tours een kampkeuken heeft. Daar heeft onze gids voor ons een heerlijke bqq opgezet met kangaroo vlees. Helaas regende en onweerde het die avond, dus sliepen we in een tent ipv een swag.

De laatste dag van de tour zijn we begonnen met een wandeling door Kings Canyon. Deze voerde ons via de trap naar de hel en de garden of Eden. Het zag er allemaal schitterend uit met de opkomende zon. Daarna terug naar Kings Creek Station voor de lunch en daarna de lange rit terug naar Alice Springs. Onderweg nog een stop gemaakt bij een Camel Farm. Eenmaal terug in Alice ben ik verhuisd naar een hostel. En hier hebben we 's avonds met de tour groep lekker gegeten en gedronken. Uiteindelijk was het allemaal iets te gezellig want ik zat gister met een behoorlijke kater. Die dag dan ook vrij weinig gedaan in Alice Springs. Vanochtend voelde ik me gelukkig weer een stuk beter. Nadat ik mijn koffer had gepakt en was uitgechecked heb ik een wandeling gemaakt naar de Old Telegraf Station, de reden dat Alice Springs is gesticht. Dit bleek een langere wandeling te zijn dan gedacht, maar wel door een schitterend outback landschap. Uiteindelijk nam die de ochtend en het grootste gedeelte van de middag in beslag, dus daarna terug naar het hostel voor mijn luchthaven transfer. Zometeen vlieg ik verder naar Cairns waar ik Mark weer zie!

Onze reis lijkt iets te gaan veranderen in opzet, ik kom zeer waarschijnlijk wat eerder naar huis, want Mark zijn visum is niet verlengt. Dit betekend dat hij op 12 september uiterlijk Australië moet verlaten en ik heb besloten om dan ook te vertrekken. Maar op dit moment moeten mijn vluchten nog gewijzigd worden dus nog geen nieuwe data bekend.

Dit was het even, de volgende update volgt na Cairns.
Xxx

  • 04 September 2013 - 09:10

    Wendy:

    Hazus!

    Heel veel plezier vandaag! Fijn dat je weer samen verder kunt!
    Vervelend hoe het allemaal gelopen is met Mark z'n visum, maar zoals je al weet zijn wij stiekem wel blij dat je eerder terugkomt! Alles wat je nu mist komt nog wel een keer!
    Geniet er lekker samen van! We spreken elkaar en tot over een week of drie!!
    Xxx jezus

  • 04 September 2013 - 17:55

    Mam:

    hoi Suus

    Ik kan me alleen maar bij Wendy aansluiten en hoop dat het laatste stuk van de reis in Cairns leuk is en Bali natuurlijk niet te vergeten. Geniet er van met z'n tweetjes en tot gauw! (ga ik nu je foto dvd's bekijken, want die zijn vandaag aangekomen :)
    xxx

  • 05 September 2013 - 17:22

    Mariska:

    Jammer, van die parkeerplaats. Een beetje TDM of TPD zou daar niet misstaan... Maar wat jammer dat je eerder naar huis gaat om die reden, alleen heb je wel een prachttijd gehad. Ben benieuwd wat je hierna gaat doen. Qua Bali wil ik je adviseren om naar de Gili Islands te gaan, ligt er vlakbij, schijnt volgens Tom en een oud klasgenoot van mij, het paradijs te zijn.

    Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Alice Springs

Susanne

Actief sinds 14 Dec. 2008
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 27765

Voorgaande reizen:

09 November 2013 - 01 November 2014

Nieuw Zeeland

21 Oktober 2012 - 20 Oktober 2013

Working Holiday Australie

12 Januari 2009 - 27 Juli 2009

Australie Stage 2009

Landen bezocht: