Bali - Reisverslag uit Stiphout, Nederland van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Bali - Reisverslag uit Stiphout, Nederland van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Bali

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

29 September 2013 | Nederland, Stiphout

Zo, inmiddels ben ik alweer een week thuis en lijkt het afgelopen jaar meer op een droom dan werkelijkheid. Wel kan ik melden dat mijn thuiskomst tijdelijk is maar meer hierover later.

Maargoed ik ben jullie nog een verhaal schuldig de tijd in Bali. De aankomst in het land verliep vlot en gelukkig hadden we de transfer naar het hotel al geregeld dus hoefden we alleen in de juiste auto te stappen. Snel ingecheckt bij ons eerste hotel, het 101 in Legian. Omdat het toen midden in de nacht was hebben we lekker een beetje uitgeslapen. Nadat we van ons ontbijt buffet hadden genoten hadden we een meeting met een medewerker van de tour operator die onze hotels en transfers had geboekt. Hij legde ons het een en ander uit over het eiland en bij hem hebben we nog een tour geboekt. Daarna zijn we op ons gemak de regio Legian en Kuta gaan verkennen. Hier vind je het strand van Bali en ook veel markten en winkels waar je je heerlijk kunt verliezen, en als echte Nederlander koopjes kunt jagen, want hier moet je afdingen. We hebben lekker op ons gemak rond gewandeld en een beetje rond gekeken.

De tweede dag hadden we een tour naar het noorden van Bali geboekt. En wat bleek we werden afgehaald door een prive gids en chauffeur. Heerlijk rond getourd dus met een klein autootje. Nu zijn de afstanden op Bali niet echt groot, maar door de heuvels, het vele verkeer en verschillende ceremonies duurt het vrij lang voor je een afstand hebt afgelegd hier. Onze tour begon met een traditionele Barond dans die in een tempel werd opgevoerd. Daarna nam de gids ons mee naar een traditioneel Balinees woning complex waar meedere generaties bij elkaar wonen. Hier bleek ook dat hij graag foto's maakt van zijn gasten, voor de herinneringen. Ik geloof dat wij deze dag meer foto's van ons tweeen hebben dan de hele roadtrip naar Darwin en daarna. Vervolgens reden we door naar Lovina aan de kust in het noorden waar we heerlijk hebben gelunched. Na de lunch reden we terug naar een tempel en onderweg stopten we nog even bij wat apen die zo langs de weg zaten en blijkbaar uitvoerig door bezoekers en lokale bewoners worden gevoerd daar. Iets verder lag de tempel bij lake Beratan. De tempel zelf droeg de naam Pura Ulun Dana. De tempel ligt erg mooi aan het meer met bergen op de achtergrond. Helaas was het erg mistig waardoor je die bergen niet kon zien. Lekker op ons gemak even wat rond gewandeld en naar de verhalen van onze gids geluisterd. Hij wist o.a. te vertellen dat de jaartelling in Bali anders verloopt dan de rest van de wereld. De bhudisten hier rekenen een jaar namelijk in 420 dagen ipv onze 365. Hun nieuwjaar valt dus ieder jaar in een andere maand. Dit is anders dan de Bhudisten van India die wel gewoon de 365 dagen in een jaar aanhouden. Onze laatste stop van de dag was bij een boerderij waar kruiden voor thee en koffie werden gegroeid. Hier groeien ze o.a. Kopi Luwak, de duurste koffie ter wereld. Deze is zo duur omdat de koffiebonen in zijn geheel door een katachtige worden gegeten en daarna uitgepoept. De bonen worden daarna schoongemaakt en geroosterd en tot koffie gemalen. Mark en ik hebben samen een kopje geprobeerd, maar dure koffie of niet, ik vind het nogsteeds nergens naar smaken. Daarna zijn we netjes weer terug gebracht naar ons hotel.

Dag 3 zijn we naar Waterbom gegaan, een groot zwemparadijs met veel glijbanen waar we ons uitstekend hebben vermaakt de hele dag. Echt een plek die zeker een bezoek waard is om lekker te genieten van het heerlijk weer in Bali. Alleen jammer dat ik wat van de water heb ingeslikt en daar een paar dagen goed ziek van ben geweest. Maar gelukkig was dag 4 niet al te inspannend, we verhuisden alleen van ons hotel in Legian naar een prive villa in Ubud. Dit stadje lag verder naar het noorden en staat bekend om zijn musea en een Monkey Forest. Maargoed omdat ik niet lekker was hebben we de eerste dag daar alleen in het hotel doorgebracht. Lekker op ontdekkingstocht in onze villa. Deze was namelijk verrassend groot. Bij binnenkomst een kleine binnenplaats die overging in de keuken en zithoek. Deze was overdekt maar verder wel open voor alle elementen. Ook was daar ons prive zwembad, wat iets kleiner was dan verwacht, maar wel lekker om af te koelen van de zon. De slaapkamer was gigantisch met een schitterend hemelbed en grootte kast. En aan de andere kant van de kast zat de badkamer met een schitterend groot bad. In het restaurant lekker een 'afternoon tea' besteld want deze was ook inbegrepen en verder rustig aan gedaan.

De vijfde dag in Bali hadden we weer een tour geboekt. Deze keer werden we meegenomen richting het oosten van het land. Allereerst maakten we een stop bij een schilders atelier waar schitterende Balinese kunst werd gemaakt. En vervolgens maakten we ook een stop bij houtbewerkers. Daarna reden we door naar een voormalig oud gerechtsgebouw wat meer weg had van een tempel. Hier hadden ze een aparte manier om mensen te leren wat wel en niet mocht, aan de hand van tekeningen die in de plafonds waren geplakt. Ook was er een klein museum waar ze zelfs nog oude Nederlandse kranten hadden bewaard uit de tijd dat Indonesië nog een kolonie was. Hierna reden we door en brachten we een bezoek aan de Besakih Temple, ook wel de moeder tempel van Bali genoemd. Deze tempel is de grootste op het eiland en ligt bovenop een berg. Helaas was dit maar een kort bezoek omdat ik me echt beroerd voelde en echt even een bezoek aan een dokter moest brengen. Gelukkig bleek het niet al te ernstig te zijn en nadat ik wat medicijnen had gekregen zijn we vlug ergens gaan lunchen zodat ik deze kon gaan gebruiken. Onze lunchplek bleek een restaurant met een schitterend uitzicht over de rijstvelden en hier hebben we dan ook van het uitzicht genoten. Op de terug weg richting het hotel hebben we nog een stop gemaakt bij de Mount Batur vulkaan. Deze vulkaan was voor het laatste in 2000 uitgebarsten en je kon nu nog het lava veld dat er toen uit is gekomen zien liggen. Het was al met al een schitterend uitzicht.

Onze zesde dag hebben we in Ubud doorgebracht. Hier hebben we een bezoek gebracht aan het Sacred Monkey Forest Sanctuary. Deze plek midden in de stad is een bos waarin ook een drietal tempels liggen en deze worden bewoond door een horde van 340 apen, langstaart makaken. Hier hebben we de hele ochtend ons vermaakt met het kijken naar de apen en de tempels. Mark werd zelfs door een aap aangevallen die achter onze waterfles aan zat, de aap won. Toen we het uiteindelijk wel gezien hadden hebben we lekker geluncht en hebben we nog even gewinkeld in de markt van Ubud.

Dag 7 hebben we lekker rustig aan gedaan en genoten van onze villa. We zijn toen ook pas 's middags naar Ubud gegaan. Hier hebben we de markt nogmaals bezocht en ook rond gekeken bij Ubud Palace. Lekker gegeten en daarna zijn we naar een Kecak Fire Dance gegaan. Dit optreden werd gegeven door een koor van 100 mannen die in een kring om een gigantische kandelaar zaten. Daarnaast waren er een aantal dansers die een verhaal uitbeelden. Het eindigde met een man die in trance over hete kolen danste.

Op dag 8 zijn we weer terug naar Legian en het 101 hotel gegaan. Mijn laatste avond in Bali hebben we doorgebracht met winkelen in de markt en daarna lekker nog een keer gegeten in hetzelfde restaurant als onze eerste avond. Toen nog even op zodat ik mijn stoel op mijn vlucht kon reserveren en daarna slapen.
De volgende ochtend afscheid genomen van Mark die nog 6 dagen in Bali bleef en netjes opgehaald en naar de luchthaven gebracht. Hier me 3 uur verveeld en toen naar Singapore gevlogen. Daar werd ik vervolgens geïnformeerd dat mijn vlucht naar Londen was geretimed naar 4 uur in de ochtend, ipv 11 uur in de avond. Gelukkig konden ze me naar een andere vlucht omboeken die rond dezelfde tijd vertrok. Dus ik hield nog 6 uur op de luchthaven over waar ik lekker heb rondgewandeld en de verschillende tuinen die zijn opgezet heb bezocht. Erg grappig idee en allemaal met een verschillend thema. Tenslotte eindelijk naar Londen gevlogen en daarna vlug door naar Amsterdam en naar huis!

Zo nu zijn we weer even helemaal bij. Maar het verhaal krijgt nog een vervolg want ik ben maar tijdelijk terug in Nederland. Ik heb bij THL in Christchurch Nieuw Zeeland ook een tijdelijke baan in Customer Service aangeboden gekregen en ook Mark heeft daar werk gevonden. Wij gaan dus samen in November terug richting down under, maar nu naar Nieuw Zeeland. Hier gaan wij de eerste 5 maanden werken voor THL in de branch van Christchurch en daarna lekker hier rondkijken! Dus binnenkort start ik weer een nieuw reisverhaal. Maar tot die tijd geniet ik lekker nog even van mijn tijd in Nederland!

• 30 September 2013 - 11:24

Mam: