Kerst en nieuwjaar in Sydney en de roadtrip naar A - Reisverslag uit Glenelg, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Kerst en nieuwjaar in Sydney en de roadtrip naar A - Reisverslag uit Glenelg, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Kerst en nieuwjaar in Sydney en de roadtrip naar A

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

06 Januari 2013 | Australië, Glenelg

Zo inmiddels is het nieuwe jaar van start gegaan en wil ik bij deze iedereen nog een gelukkig 2013 wensen.

De afgelopen weken is er weer veel gebeurd en inmiddels ben ik ook niet meer in Sydney. Maar ik zal eerst eens beginnen met wat er is gebeurd in Sydney de afgelopen weken. Na mijn terugkomst uit Tasmanië ben ik verschillende wijken in Sydney gaan bezoeken waar ik ook een paar nachten heb verbleven. De eerste suburb die ik bezocht was Glebe, een kleine alternatieve wijk in de buurt van Sydney University. Hier hebben ze op zaterdag een leuke markt met voornamelijk vintage spulletjes en kleding. De volgende suburb was the Rocks, dit ligt aan de haven van Sydney en vanaf hier begint ook de Sydney Harbour Bridge. Dit is het oudste gedeelte van Sydney omdat de Engelsen in deze wijk oorspronkelijk zijn aangekomen. Op de Harbour Bridge Pylon heb ik genoten van het uitzicht op de stad en de haven en meer geleerd over de constructie van de brug die de bijnaam 'the coathanger' heeft. Zo wordt de brug namelijk bij elkaar gehouden door 1 enkele pin die beide helften met elkaar verbind. In Darling Harbour heb ik een bezoek gebracht aan enkele attracties zoals Sealife Aquarium, Sydney Wildlife Centre en Maddame Tussauds. Tenslotte ben ik naar Bondi verhuisd waar ik 2 weken ben gebleven en ook kerst en nieuwjaar heb gevierd.

Iedereen heeft wel van Bondi Beach gehoord, zeker dankzij de tv-serie Bondi Rescue waarin de lifeguards worden gevolgd ;-). Dit is een van de meest populaire stranden in Sydney en met name in het weekend en tijdens de vakanties is het er ook afgeladen vol. Tijdens mijn verblijf in Bondi ben ik uiteraard uitgebreid naar het strand geweest, maar je kunt hier ook meer doen dan alleen zonnen en zwemmen. Vanuit Bondi Beach kun je een hele mooie wandeling maken langs de kliffen en stranden als Bronte naar Coogee Beach. Verder vindt je in Bondi Junction (ondergrondse station) een super groot winkelcentrum en er is een 24 uurs bus die je verbinding is met de stad, die goed van pas kwam na het uitgaan.

Mijn hostel, Surfside Bondi Beach lag op 2 minuten lopen bij het strand vandaan en was echt een feest hostel. De sfeer was er super, hoewel het organisatietalent van de eigenaar en staff een beetje te wensen overliet. Maar ik heb het hier goed naar mijn zin gehad en hier heb ik ook mijn eerste werkervaring in Australië opgedaan en wel in de vorm van housekeeping. Ik kan heel eerlijk zeggen dat backpackers een enorme rotzooi kunnen maken in 1 dag, goddank bestond het hostel maar uit 10 kamers ;-). Dit werk was op casual basis, dus ik werkte alleen als ik het wilde, en het was alleen in de ochtend vaak voor ongeveer 3 uur.

Kerst was erg gezellig in het hostel, overal kerstversiering. Maar de echte kerstsfeer voelde ik pas toen ik naar de kerst mis ging in St. Andrews Church. Toch wel apart om zo'n mis in het Engels mee te maken en ook de manier waarop verschilde heel erg met Nederland. De kerkgangers werden meer tijdens de mis betrokken en er werdt geen kerstverhaal opgevoerd. Helaas viel Eerste Kerstdag een beetje in het water want het regende dat het goot. Dus onze kerstlunch/dinner werdt binnen geserveerd terwijl wij met zijn allen op de grond zaten. Bij ieder bord lagen ook christmas crackers die we uit elkaar moesten trekken om speeltjes en grappen te winnen. En om ervoor te zorgen dan de sfeer opperbest bleef werdt er de hele week tussen kerst en niewjaar gratis goon (goedkope Australische wijn uit een doos) uitgedeeld. Verder heb ik kerst gevierd met een paar vrienden die ik eerder in hostels had ontmoet. Op tweede kerstdag heb ik vanaf de Bondi Cliffs naar de deelnemers van de Sydney-Hobart race gekeken. Dit is een erg prestigieuse zeilrace die binnen 2 dagen wordt voltooid.

Om ons te vermaken tussen kerst en nieuwjaar organiseerde het hostel een aantal explorer days waarmee we Sydney gingen verkennen. De eerste dag voerde ons naar Watsons Bay, dit punt ligt aan de kust boven Bondi en hier is ook de ingang naar de haven van Sydney vanaf de zee. Vanaf hier heb je een erg mooi uitzicht op de skyline van Sydney en de brug. Vanaf Watsons Bay zijn we met de ferry naar het centrum van Sydney gevaren waar we de Botanical Gardens hebben bezocht. Daarna hadden we een sportdag die we voornamelijk zonnend en goon drinkend hebben doorgebracht. Explorerdag 2 naar Manly ging helaas vanwege het weer niet door, maar op dag 3 gingen we naar Palm Beach, bekend van de Australische soap Home & Away. Ook een erg mooi strand, alleen jammer dat het vol met Bluebottles (kwallen) lag.

Oudjaar hebben we gevierd op Cremorne Point met uitzicht op de Opera House en Harbour Bridge. Met een hele groep van het hostel zijn we tegen de middag met de bus, trein en ferry hier naartoe gegaan om vervolgens 10 uur door te brengen in de zon of schaduw als je die kon vinden. Om 9 uur 's avonds was de eerste voorstelling van vuurwerk, de family fireworks. Daarna werdt ongeveer ieder half uur als een soort countdown een klein beetje vuurwerk afgestoken en was er een lichtjesparade van boten die de haven in en uit voeren. En om middernacht was het eindelijk zo ver. Vanaf 4 punten verspreid over de haven werdt synchroon vuurwerk afgeschoten en de brug was het klapstuk! Vanaf ons punt hadden we een mooi overzicht en konden we 3 punten zien naast de brug. Naderhand bleek het nog een hele klus om weer terug bij het hostel te komen, een reis van ongeveer 2 uur en toen gewacht op de eerste zonsopkomst van 2013, die helaas een beejte tegenviel omdat het toen erg bewolkt was. Mijn laatste 2 dagen in het hostel lekker rustig aan gedaan en nog even de laatste avond gevierd in de pub.

Op 3 januari ben ik met Nick Wiltink begonnen aan een roadtrip vanuit Sydney naar Adelaide via de Outback. In 4 dagen hebben we een afstand afgelegd van 1702 km. Erg gezellig om eens een paar dagen weer met een Nederlander door te brengen, laat staan een uit Gerwen! Onze eerste dag voerde ons via de Blue Mountains naar Bathurst waar we een bezoek hebben gebracht aan het Mt Panorama racecircuit. Uiteraard een tip van mijn vader ;-). Dit racecircuit is onderdeel van de openbare weg en daarom hebben we hier uiteraard een paar rondjes gereden. Daarna hebben we onze weg vervolgd en overnacht op de camping in het plaatsje Orange. Dag 2 begon iets later dan gepland en was voornamelijk een rijdag om zoveel mogelijk afstand te overbruggen in de richting van Broken Hill. In Dubbo hebben we gelunched en we zijn die avond gestopt in het plaatsje Wilcannia, op 200km bij Broken Hill vandaan. Inmiddels bleek het dat we in een hittegolf terecht waren gekomen, maargoed toch het tentje opgezet en alleen gebruik gemaakt van het vliegennet zodat er een beetje wind doorheen kon waaien.

Dag 3 alweer vroeg op en het laatste beetje naar Broken Hill gereden. In en rondom Broken Hill waren een aantal bezienswaardigheden dus zijn we hier de rest van de dag gebleven. Allereerst begonnen met een bezoek aan de basis van de Royal Flying Doctors Service. Hier hebben we een rondleiding gehad langs de geschiedenis van de Flying Doctors en de basis zoals deze nu in gebruik is, we mochten zelfs in de hangar kijken waar de vliegtuigen klaar staan. Toch wel bizar om te bedenken dat voor de mensen in de outback dit hun huisartsenpost is. Daarna zijn we naar Silverton geweest naar de Mungo Mungo lookout waar scenes zijn opgenomen van Mad Max 2. Na de lunch in het park bij 44 graden zijn we naar de Living Desert Sculptures gereden. Dit zijn een verzamelwerk van beelden die door verschillende kunstenaars zijn gemaakt en op een heuvel buiten Broken Hill zijn geplaatst. Toen we hier waren uitgekeken zijn we terug gereden naar Silverton waar we een bezoek hebben gebracht aan het Mad Max 2 museum dat vol met fotos hangt van tijdens de productie en een aantal voertuigen uit de film. Toen was het tijd om een camping op te zoeken en wat verkoeling te vinden in het zwembad. Voor zonsondergang nog een keer terug gegaan naar de Living Desert Sculptures. Het licht van de ondergaande zon reflecteerde mooi op de kunstwerken en ik heb nog nooit zo'n rode zon zien ondergaan. In Broken Hill nog wat gegeten en toen naar de camping en weer gaan slapen in ons tentje bij 40 graden. Gelukkig koelde het tijdens de nacht af naar een graad of 24, lekker koel dus ;-). Dag 4 zijn we begonnen met een korte wandeling door het centrum van Broken Hill. Daarna met de auto verder gereden naar Adelaide. De grensovergang met South Australia was weinig spectaculair, alleen een bord in de middle of nowhere. Onderweg een paar keer gestopt om de benen te strekken maar verder was er weinig te zien. Uiteindelijk waren we laat vanmiddag in Glenelg bij Adelaide. Nu even rustig bijkomen met 2 daagjes in Adelaide en dan overmorgen met de greyhound naar Melbourne.

Groetjes allemaal en tot snel

Ps. Ik krijg graag reacties van iedereen die mijn reisverslag leest ;-)

  • 06 Januari 2013 - 10:06

    Mam:

    hoi Suus,
    Het klinkt allemaal weer geweldig wat je hebt meegemaakt. Ik hoop dat er ook nog wat foto's van het vuurwerk en de outback komen :) en voor pap natuurlijk Mt Panorama!
    Leuk dat je nog een stukje met Nick bent meegereisd, kan me voorstellen dat het in het Nederlands ook weer lekker kletst. Je mocht het eens verleren :P (gelukkig hebben we facetime om het op peil te houden).
    En dan nu op naar Melbourne. Hopelijk gaat het allemaal lukken daar zoals je bedacht hebt. Heel veel succes, we duimen! XXX

  • 06 Januari 2013 - 10:27

    Wendy & Gijs:

    Hazus!

    Wat heb je weer een hoop meegemaakt!
    Super dat vuurwerk in Sydney en leuk dat we online mee konden genieten!
    Nu op naar het volgende avontuur in Melbourne, we gaan duimen!!

    Xxx ons

  • 06 Januari 2013 - 16:02

    Wilma:

    Hoi Susan,

    Geniet lekker en een gezond 2013 ik lees op je reisverslag wel wat je allemaal meemaakt.
    Ben best wel een beetje jaloers.

    Wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Glenelg

Susanne

Actief sinds 14 Dec. 2008
Verslag gelezen: 470
Totaal aantal bezoekers 27757

Voorgaande reizen:

09 November 2013 - 01 November 2014

Nieuw Zeeland

21 Oktober 2012 - 20 Oktober 2013

Working Holiday Australie

12 Januari 2009 - 27 Juli 2009

Australie Stage 2009

Landen bezocht: