Canberra, Wollongong en de Blue Mountains - Reisverslag uit Sydney, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Canberra, Wollongong en de Blue Mountains - Reisverslag uit Sydney, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Canberra, Wollongong en de Blue Mountains

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

02 December 2012 | Australië, Sydney

In de afgelopen weken heb ik weer een hoop plekken bezocht aan de oostkust. Om te beginnen met een bezoek aan Canberra, de hoofdstad van Australië gelegen in de staat Australian Capital Territory. Veel mensen zeggen dat Canberra een erg saaie stad is en de hoofdreden hiervoor is dat de stad net als Washington D.C. in de Verenigde Staten speciaal gebouwd is als hoofdstad omdat er geen keuze gemaakt kon worden tussen Sydney en Melbourne. In 2013 bestaat de stad 100 jaar en dat is ook te zien aan de gebouwen, deze zijn overwegend modern. Daarnaast zijn de hoofdattracties van de stad de verschillende musea.

Zelf heb ik een bezoek gebracht aan een 4 tal musea, het allereerst ben ik naar het National Museum of Australia waarin alles terug te vinden is over de kolonisatie van Australië door de Britten en daarnaast ook het onstaan van Australië volgens de Aborignal Dreamtime Stories. Vervolgens ben ik naar de Mint gegaan, de plek waar voor Australië de munten worden gedrukt en daarnaast hebben zij ook de medailles voor de Olympische Spelen van 2000 in Sydney gedrukt. Je kon mooi van bovenaf het hele proces rond het maken van de munten bekijken en ook stonden er displays van munten met drukfouten e.d. om te laten zien hoe je een misdruk herkent. Het Australian War Memorial is een groots museum dat erkenning biedt aan de inzet van Australische militairen tijdens oorlogen, vanaf de Eerste Wereld Oorlog tot de dag van vandaag. Ook is er een tombe van de onbekende Australische soldaat, zoals je die ook in de V.S. en Rome ziet. Bij mijn vertrek uit het museum heb ik zelfs nog de Belgische prins Filip gezien die ook een bezoek bracht aan het museum. Het laatste museum dat ik heb bezocht was dat van de Nationale Film & Sound Archive. Hier hadden ze een display over Australische films (Crocodile Dundee, Priscilla, Queen of fhe Desert e.a.), televisie series (Skippy) en radio en bands. Een bezoek aan Canberra is niet compleet zonder een bezoek aan het Parliament House. Hier kun je als bezoeker de kamers van de House of Representatives en van de Senaat bezoeken, ook als ze in zitting zijn, en daarnaast hangen er verschillende schilderijen van zowel bekende schilders als van de Prime Ministers uit het verleden. Ook kun je een bezoek brengen aan het dak voor een uitzicht over Canberra, maar helaas was ik hier net te laat voor.

Na mijn bezoek aan Canberra ben ik door gereis naar de kust van New South Wales, naar de stad Wollongong. Dit stadje heeft een aantal mooie stranden en d.m.v. een stadwandeling kwam je langs allerlei historische gebouwen. Vlakbij Wollongong ligt ook de Nan Tien Buddhist Temple, de grootste van het Zuidelijk Halfrond. Het was erg interessant om hier binnen even rond te kijken. Je waande je echt even in Azië want zelfs de bomen waren import. Ten slotte heb ik die dag nog een bezoek gebracht aam Kiama waar je een blowhole hebt. Helaas werkte deze alleen bij vloed en het was eb toen ik er was, maar desalnietemin was het een schattig plaatsje met een mooie kustlijn.

Na een paar dagen in Sydney te hebben doorgebracht en daar zelfs weer een aantal vrienden te hebben gemaakt ben ik terug gereisd naar de Blue Mountains. Deze keer had ik 3 overnachtingen geboekt om mezelf meer kans te geven op goed weer. De eerste dag was het regenachtig en enigzins mistig maar ook voor dit soort dagen zijn er uitstekende wandelingen te maken. Daarom heb ik een wandeling gemaakt naar de Leura Cascades, mooie watervallen die ongeveer een anderhalf uur bij mijn hotel vandaan liggen, mits je de toeristische wandeling volgt. De tweede dag was het lekker zonnig en ook warm met ongeveer 28 graden. Eindelijk de 3 zusters gezien bij Echo Point en een wandeling gemaakt via de Giant Stairway (900 treden!) langs de vallei en een bezoek gebracht aan De Scenic World walkway. Toen via de Furber Steps weer omhoog, maar dit keer i.p.v. wolken een schitterend uitzicht op de 3 Zusters en de Katoomba Falls. Eenmaal weer boven met ik met de Scenic Skyway over de vallei waar ik in gewandeld heb gereden. Hieruit had ik een schitterend uitzicht van bovenaf op de Katoomba Falls. Na deze wandeling ben ik terug gegaan naar mijn hostel en in de avond nog een keer terug gelopen naar Echo Point om de 3 Zusters te zien als ze worden verlicht.

Mijn laatste dag in de Blue Mountains had ik een canyoning trip geboekt. Met een grope van 10 (7 toeristen en 3 gidsen) zijn we via een stevige bushwalk naar het starpunt van de canyon gelopen. Vervolgens zijn we d.m.v. abseilen de canyon in gedaald en door water gewaad en nog meer abseilen steeds verder met de rivier meer afgedaald. Echt een super ervaring en heel anders dan jaren geleden in Frankrijk. Op een stukje was het touw zelfs te kort, iets wat bij de trip hoort, en laten ze jet het laatste stukje vallen in het water. Echt een super dag gehad, maar het was 32 graden dus de bushwalk weer uit de canyon, wat soms neerkwam op klimmen (met een rugzak op de rug) was echt erg zwaar. Na terugkomst in het hostel ben ik dus na het douchen ook lekker ingestort op mijn bed.

Inmiddels ben ik weer even terug in Sydney en gisteren heb ik een bezoek gebracht aan de Taronga Zoo. Dit is echt een van de beste dierentuinen waar ik ooit ben geweest en de hele tijd dat je daar rond loopt heb je een schitterend uitzicht op het centrum, de Opera House en de Harbourbridge. Ze gaven veel info bij de verschillende voedertijden en er was ook een zeehondenshow. Al met al mezelf erg goed vermaakt die dag.

Komende week vlieg ik naar Tasmanië waar ik ruim een week ga rondtrekken. Daarna terug naar Sydney en verder bekijken wat ik ga doen in de laatste 10 dagen voor mijnkerstvakantie begint!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Susanne

Actief sinds 14 Dec. 2008
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 27726

Voorgaande reizen:

09 November 2013 - 01 November 2014

Nieuw Zeeland

21 Oktober 2012 - 20 Oktober 2013

Working Holiday Australie

12 Januari 2009 - 27 Juli 2009

Australie Stage 2009

Landen bezocht: