Gold Coast, Byron Bay en de Blue Mountains - Reisverslag uit Sydney, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Gold Coast, Byron Bay en de Blue Mountains - Reisverslag uit Sydney, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Gold Coast, Byron Bay en de Blue Mountains

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

18 November 2012 | Australië, Sydney

De afgelopen weken heb ik heerlijk doorgebracht aan de kust tussen Brisbane en Sydney. Allereerst met een bezoek aan de Gold Coast. Ik heb lekker een aantal dagen in luxe doorgebracht bij Carol en Trevor in Tweed Heads aan de Gold Coast. Technisch gezien hoort dit al bij New South Wales, maar waneer je 1 km fietst en aan t strand staat ben je weer in Queensland. Wel grappig is dat er een uur tijdverschil is tussen de beide staten omdat New South Wales zomertijd gebruikt en Queensland niet, je kunt dus met beide benen in een andere tijd staan. In mij tijd aan de Gold Coast heb ik lekker op de fiets ritten gemaakt langs t strand en van de zon genoten. Verdwr ben ik ook 1 dag met een tour naar het zogenaamde 'hinterland' van de Gold Coast geweest, de bergen die achter de stranden liggen. Hier heb ik met een dagtour een bezoek gebracht aan Lamington National Park waar ik een Tree Top Walk heb gedaan, naar de Morans Falls heb gewandeld en ook wat wilde dieren heb gezien zoals een land mullet (eigenlijk een vis met poten en een staart als een slang). Ook heb ik King parrots gevoerd, zie de foto hieronder ;-) en een alpaca geaaid.

Vanuit Coolangatta, wat aan de kust ligt voor Tweed Heads ben ik met de Greyhound bus naar Byron Bay vertrokken. Byron Bay staat er voornamelijk om bekend een goede plek te zijn om te surfen en de hippie cultuur die er nog altijd is. Je zult hier geen fastfood restaurants vinden en voornamelijk boutique winkeltjes. Vanuit mijn hostel Aquarius heb ik met een groep meiden de wandeling gemaakt naar het Byron Bay Lighthouse en hiermee kom je langs het meest oostenlijke puntje van Australië. Onderweg hebben we wilde dolfijnen gezien die zich tussen de surfers mengden en ook blauwe kwallen. Ook heb ik met Mariska, een vriendin uit het hostel een tour gemaakt naar Nimbin. Deze gemeenschap is bekend geworden door een festival in 1973 waarin ze probeerden drugs te legaliseren in Australië. Dit is ze niet gelukt, maar in Nimbin wordt wel overal wiet, marihuana en spacecookies verkocht ;-) en dit is nog meer een hippie dorp dan Byron Bay.

Na een paar dagen ben ik met de nachtbus van de Greyhound verder gereisd naar Sydney, een tocht van ongeveer 13 uur. Na mezelf even 2 dagen wegwijs te hebben gemaakt in Sydney en alvast een bezoek te hebben gebracht aan het hostel waar ik kerst en oud en nieuw ga vieren ben ik met een tour naar de Blue Mountains gereisd. Helaas nogal pech dat het echt super mistig was mijn eerste dag, maar ondanks dat wel een aantal mooie wandelingen gemaakt. We begonnen de dag met een bezoek aan wat wilde greyback kangaroos in het Blue Mountains National Park bij Glenbrook en daarna zijn we naar de Wentworth Falls gegaan. Echt een waanzinnig mooie wandeling ondanks de mist, en deze trok gelukkig genoeg weg om toch de waterval te kunnen zien van onderaf. Daarna zijn we verder gegaan naar het dorpje Leura, wat erg sfeervol en Brits aandoet waar we hebben gelunched. Vervolgens zijn we naar Katoomba gereden waar we met de Scenic Railway een tocht naar beneden hebbe gemaakt redelijk het dal in en middels een trap en pad weer naar boven zijn geklommen. Normaal gesproken heb je hier een schitterend uitzicht op de Three Sisters, een drietal rotsen, die op enkele meters afstand liggen, maar de mist was zo dik dat we niet eens de tegenoverliggende klif zagen die maar 5 meter verder lag. Daarna ben ik met nog 2 anderen bij het YHA Katoomba afgezet en daar ben ik 1 nacht gebleven.

De volgende dag heb ik een bezoek gebracht aan de Jenolan Caves. Deze grotten zijn immens, en zelfs zo uitgebreid dat tot op de dag van vandaag nog niet alle grotten in kaart zijn gebracht. Bij aankomst heb ik eerst een self-guided tour gedaan van de Devils Arch en de Nettle Caves, zo genoemd vanwege alle brandnetels. Na een kleine lunch heb ik me gemeld in het kantoor van de gidsen voor mijn zogenaamde 'plughole tour'. Een geweldige klauter, klim en kruip tour door de grotten van boven naar beneden. We begonnen met een klein stukje abseilen van 9 meter en daarna gingen we de grotten in. Hier heb ik me door gaten geperst met namen als brievenbus, badkamerraampje, op mijn zij, op mijn rug, op mijn buik. Echt letterlijk je door kleine ruimtes persen en kronkelen om vooruit te komen, maar wat een ervaring! Zie fotos beneden voor een impressie. Terug richting Katoomba zijn we nog gestopt in Blackheath, een dorpje met een mooi uitzicht over 1 van de valleien van de Blue Mountains. Daarna lekker nog even gedouched in het hostel, geloof me dat was nodig, en toen met de trein terug naar Sydney.

  • 18 November 2012 - 09:16

    Wendy:

    Wat heb je toch weer ontzettend gave dingen gezien en gedaan! Jammer van de 3 zusters, ik heb ze vrijdag bij pap & mam op de foto gezien en ze waren echt dichtbij ;-) ik vind het heel dapper van je klim en klauter tour! Wat ziet het er akelig uit, niets voor ons he mam ;-) ik zou zeggen geniet lekker verder en ik spreek je snel weer! x

  • 18 November 2012 - 14:49

    Mam:

    Byron Bay ziet er ook niet verkeerd uit, mooi daar!
    Jammer van de mist in de Blue Mountains, maar ik begrijp dat er nog een herkansing volgt :)
    Vast mooi de grotten, maar dan wel lopend ipv zo ;)
    groetjes xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Susanne

Actief sinds 14 Dec. 2008
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 27755

Voorgaande reizen:

09 November 2013 - 01 November 2014

Nieuw Zeeland

21 Oktober 2012 - 20 Oktober 2013

Working Holiday Australie

12 Januari 2009 - 27 Juli 2009

Australie Stage 2009

Landen bezocht: