Roadtrip Deel 1 - Reisverslag uit Perth, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Roadtrip Deel 1 - Reisverslag uit Perth, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Roadtrip Deel 1

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

25 Mei 2013 | Australië, Perth

Inmiddels is onze road trip alweer een week of 2 onderweg dus tijd voor een update.

Zoals eerder vermeld zijn we onze eerste dag gestopt in Bunburry een paar uur buiten Perth. De volgende dag zijn we snel door gereden naar Busselton. Hier hebben ze een pier van bijna 2km lang de zee in. Uiteraard hebben we deze helemaal tot het einde afgelopen en van het zonnetje genoten. Daarna zijn we verder gereden naar Margaret River. Margaret River is een bekende wijnregio in West Australië en rondom dit dorpje liggen dan ook veel wijngaarden. Het trekt veel toeristen aan het was er zelfs nu in de herfst nog redelijk druk. Het dorpje zelf was charmant en redelijk kleinschalig.

De volgende ochtend zijn we verder naar het zuiden gereden via de toeristische route en hebben we de Jewel Cave bezocht. Dit is 1 van 3 grotten die je in de Margaret River regio kunt bezoeken. We hadden bijna een privetour met slechts een ander koppel en de gids was erg grappig. Heel apart om de rotsformaties te zien en stalagmieten te zien die niet recht naar beneden groeien, maar opzij. Daarna zijn we verder gereden naar Augusta en Cape Leeuwin waar we de vuurtoren hebben bewonderd. Onze overnachting vond plaats in de National park campground van Shannon National Park. Lekker rustig midden in het bos, met zelfs een plaats om een kampvuur te maken. Enige nadeel was dat wanneer je een warme douche wilde, je eerst een vuurtje moest stoken onder de boiler.

Na een heerlijk rustige overnachting zijn we naar de Tree Top Walk in de Valley of the Giants gereden. De wandeling die ze hebben opgezet voert je tot 40 meter hoog tussen de boomtoppen van de Tingle Trees die je alleen hier in het Zuid-Westen van Australië vindt. We hadden mazzel met het weer tijdens onze stop omdat we de wandeling net tussen de buien door konden doen. We zijn verder gereden langs de kust via Albany en toen naar het noorden gedraaid om richting Wave Rock te rijden. Onze overnachting vond plaats in de Sterling Range wat op een verhoogd platform ligt in de outback. Dit is de enige plek in WA waar in de winter weleens sneeuw ligt en het was er nu ook erg koud 's nachts (lees slechts 8 graden). De volgende ochtend weer op tijd weg want we hadden nog een lange weg te gaan naar Wave Rock. Hier kwamen we laat in de middag aan en gelukkig kozen we ervoor om eerst de camping op te rijden want dit betekende gratis entree in het National Park en daarnaast ook nog korting op benzine. De Wave Rock zelf was gigantisch hoog, maar wel wat korter in lengte als ik had verwacht. Erg jammer was dat ze net boven de rand een betonnen muur hebben geplaatst. Een andere attractie was Hippo's Yawn, deze rotsformatie lijkt inderdaad net op een nijlpaard dat gaapt. Ook kon je een wandeling naar de top van Wave Rock maken en vandaar kon je kilometers ver de outback in kijken.

De volgende ochtend zijn we naar de Humps gereden wat een kleine 16km bij Wave Rock vandaan ligt. In deze bulten ligt een grot vol met Aboriginal tekeningen, met name handafdrukken. Vervolgens zijn we terug gereden naar Perth. In Perth hadden we afgesproken met Judy dat we op haar oprit konden kamperen voor 1 nacht in ruil voor verhalen en foto's van alles dat we hadden meegemaakt in de afgelopen week. Na deze heerlijk rustige nacht hadden we dan ook weinig zin om verder te rijden, maar we hebben een strak schema en dus reden we tegen lunchtijd weg. Onze bestemming voor de dag waren de Pinnacles, een uur of 2 rijden ten noorden van Perth. Een erg aparte plaats om te bezoeken. Je ziet namelijk overal duinen maar opeens steken daar scherpe rotspunten uit. Onderzoekers zijn er nog niet over uit hoe ze gevormd zijn, maar ze weten wel zeker dat ze vele duizenden jaren oud zijn. Met de camper hebben we de rondrit door de Pinnacles gedaan en daarna een korte wandeling door ze. Met de rondrit rij je door het gehele gebied terwijl de wandeling slechts een klein gedeelte laat zien. Net buiten Nambung National Park (waarin de Pinnacles gelegen zijn) in Cervantes hadden we een camping aan het strand gevonden.

Onze volgende dag was een lange dag in de richting van Kalbarri NP. Kort voor het park hebben we overnacht op een state reserve camping bij Coronation Beach. Dit bleek een heel mooie camping te zijn direct aan het strand gelegen en redelijk kleinschalig, maar omdat het een state reserve camping was waren er helaas geen douches. De volgende ochtend hoefden we nog slechts 1 uurtje te rijden voor we bij het Kalbarri National Park waren. Langs de kustweg naar het stadje gereden door het park en gestopt bij de uitzichtpunten. Echt een mooie kustlijn en verassend genoeg ook vol met Nederlandse geschiedenis. Ze denken namelijk dat de eerste Europese kolonisten hier aan land zijn gekomen, 2 Nederlandse jongens die mee hebben gedaan aan de muiterij op de Batavia. Er is echter geen geschreven bewijs voor dat ze hier aan land zijn gekomen. In het stadje Kalbarri gelunched en de middag gebruikt om een aardig afstand af te leggen. We hebben overnacht op een rustplaats langs de weg met een groep andere Aussies.

De de dag erna (eergisteren) hebben we benut om naar Monkey Mia te rijden. Onderweg zijn we in het Shark Bay Marine Park nog gestopt bij Shell Beach. Dit schitterende strand bestaat geheel uit schelpen en is wel 120km lang. In Denham zijn we op het meest West gelegennpunt van onze reis gekomen. het meeste west gelegen gedeelte van Australië is helaas alleen per 4wd te bereiken. In Monkey Mia hebben we in de resort camping overnacht. Helaas waren de powered sites vol dus verbleven we een derde nacht op een tentplaats. Deze viel in het resort echter tegen want het was niets meer dan een parkeerplaats. Monkey Mia staat bekend om de wilde dolfijnen die daar volop voorkomen en gevoerd worden. Gisterochtend hebben we 2 voederingen van de dolfijnen gezien en je komt dan ook erg dichtbij ze. De dolfijnen kwamen tot op ongeveer 1 meter afstand van je, maar je mag ze niet aanraken. Ze hebben hier een beleid ingesteld dat de dolfijnen enkel tussen 8 uur 's ochtends en 12 's middags worden gevoerd en slechts 3 keer op een dag. Daarnaast voeren ze ook alleen volwassen vrouwtjes die al een paar gezonde kalveren hebben gehad. Vervolgens zijn we terug het schiereiland bijna af gereden en naar de Hamelin Pools gegaan. In deze Hamelin Pools groeien Stromatolites, een soort van sponzen die er eerder als rotsen uitzien, maar ondertussen al wel 3000 jaar oud zijn. Het water was er echt ongeloofelijk helder en erg veel zouter dan normaal zeewater wat ervoor zorgde dat het erg goed gaat met deze Stromatolites. We hebben overnacht op een camping bij een oud Telegrafeer station uit 1884.

Vandaag zijn we verder gereden naar Carnavorn en we zijn van plan om net boven dit stadje op een camping te verblijven. Hierna rijden we door naar Coral Bay en Exmouth waar we dinsdag met de Whalesharks gaan zwemmen. Iets waar ik super naar uitkijk.

• 25 Mei 2013 - 09:56

Henny Geenen:

Het wordt zo echt een onvergetelijk jaar! Veel plezier.

• 25 Mei 2013 - 18:20

Mam:

Leuk dat jullie zoveel verschillende dingen zien, er is wel genoeg afwisseling daar. Klinkt weer fantastisch allemaal, vooral die dolfijnen! Veel plezier met de haaien! Xxx

• 26 Mei 2013 - 18:00

Tante Margo.:

Hoi Susanne (en Marc)!

Mijn tweede poging, zojuist zat ik weer aan een verkeerde knop en weg was mijn tekst!
    Het is maar goed, dat je moeder in de buurt zit, want anders kreeg je geen berichtje van me.
    Het lezen van je reisverslag gaat me beter af: Wat zien jullie veel moois zeg! Dat is echt genieten voor
    jullie, dat heb ik wel in de gaten! Het lijkt me wel erg vermoeiend om zo constant onderweg te zijn.
    Veel plezier verder en wie weet, als ik weer eens achter computer beland, dat je nog eens iets van
    mijn hand te lezen krijgt. (Een gewone kaart/brief schrijven gaat me beter af.)

Groetjes en liefs van tante Margo.