Perth en Fremantle - Reisverslag uit Perth, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Perth en Fremantle - Reisverslag uit Perth, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Perth en Fremantle

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

14 Mei 2013 | Australië, Perth

Eindelijk aangekomen bij de West Kust van Australië. Een bezoek aan Perth en deze zijde van Australië stond al lang op mijn lijstje omdat ik hier 4 jaar geleden geen tijd voor had na mijn stage.

Na een korte nacht en een nog kortere vlucht van Melbourne, slechts 4 uurtjes, werd ik door Mark en Mike van de luchthaven opgehaald. Beide ken ik sinds kerst aangezien we toen allemaal in hetzelfde hostel in Sydney verbleven. Mark en ik zijn toen gaan daten, maar omdat ik kort na nieuwjaar naar Melbourne verhuisde voor werk heb ik hier niet eerder over geschreven. We hebben tijdens de 4 maanden apart iedere dag gesmst en besloten om elkaar in Perth weer op te zoeken en verder te reizen en maar te zien hoe het gaat. De eerste dag verder vrij weinig gedaan afgezien van een wandeling langs de Swan River die door Perth stroomt want ik was echt kapot.

Onze tweede dag hebben we een bezoek gebracht aan Kings Park op Mount Eliza. Vanaf de top heb je een schitterend uitzicht op het centrum van Perth en de Swan River. Het is ook een erg groot park dus we waren de hele dag zoet met wandelen en daarnaast hadden ze ook een erg grootte glazen brug meters boven de grond van waar je direct op de Swan bierbrouwerij keek. Op dag 3 hebben we een bezoek gebracht aan het West Australië Museum, wat helaas wat tegenviel. We hadden verwacht dat er veel informatie over de geschiedenis van WA te vinden was, maar dit was slechts beperkt tot 1 kamer en eigenlijk ook niet bijster interessant ingericht. Daarom zijn we daarna snel verder gegaan naar de Perth Mint. Hier hebben we een demonstratie bijgewoond van het gieten van een goudstaaf en ook stond er een weegschaal die in plaats van je gewicht te geven, aangaf hoeveel je waard zou zijn wanneer je van goud was. Ik zat net onder de 2,5 miljoen, Mark daarentegen was meer dan 3,5 miljoen waard. Omdat deze mint gespecialiseerd is in edele metalen hadden ze in plaats van een munten collectie een goudstaven collectie. Helaas was het niet toegestaan om binnen foto's te maken. Tenslotte zijn we verder naar de rivier gelopen waar een klein eilandje in lag. Op het uiteinde hiervan ligt een klein reservaat met wilde kangaroo's en hadden we ook een schitterend uitzicht op de ondergaande zon achter Perth.

Op maandag hadden we met Judy afgesproken, deze oudere dame heb ik leren kennen tijdens mijn dagtrip naar Phillip Island toen ik nog in Melbourne zat. Zij woont net boven Perth en had me gevraagd haar te bellen als ik in Perth was. Ze kwam ons ophalen bij het hostel en heeft ons meegenomen op een rit langs de kust ten noorden van Perth. Ook hebben we een bezoek gebracht aan haar huisje omdat ze ons had uitgenodigd voor het avondeten. Toen ze ons terug reed naar het hostel deed ze dat via Kings Park zodat we ook het uitzicht over de stad bij avond konden zien. Na een dagje lekker niks te hebben gedaan en in stijl met drinkspellen en goon afscheid te hebbben genomen van onze kamergenoten zijn Mark en ik naar Judy's huisje verhuisd daar ze ons had uitgenodigd een paar nachten bij haar te logeren. Tijdens de 2 dagen bij haar heeft ze ons meegenomen naar een paar van haar favorite plekjes rond Perth, te beginnen met Yanchep National Park. Hier hebben we de koala's bezocht en een wandeling gemaakt langs het bijna compleet opgedroogde meer. Daarna zijn we naar de Swan Valley gereden waar we Houghton's wijngaard hebben bezocht en wat wijn hebben geproefd. New Norcia was een plaatsje in de outback dat als missie post is opgebouwd door een paar Spaanse monniken. Alle gebouwen in het dorpje zijn dus ook in Spaanse stijl gebouwd en alles wordt nogsteeds onderhouden door monniken. De kerk van het dorpje was mooi en simpel, maar had wel erg aparte schilderingen binnen, zoals een astronaut, Mexicaan, jongeren met mobieltjes e.d. die naar de kruisiging van Jezus keken. Of een tafereel met Jezus omringd door allerlei Australische dieren zoals de kangaroo. Het museum opgezet over dit dorpje was dan ook erg interessant want het bevatte zowel voorwerpen uit de geschiedenis van het dorp als ook kunst.

Aan het einde van onze laatste dag bij Judy heeft ze ons ook nog eens afgezet bij ons hostel in Fremantle ten zuiden van Perth. Fremantle is een charmant klein stadje aan de kust gelegen terwijl Perth iets meer landinwaarts ligt. Omdat we hier maar 2 dagen hadden hebben we beide volgepropt met activiteiten. Te beginnen met een bezoek aan de Fremantle Prison. Deze gevangenis gebouwd door gevangen rond 1850 en in gebruik gebleven tot 1991. Best opmerkelijk gezien het feit dat geen enkele cel is uitgerust met een toilet. In plaats daarvan hebben ze tot op de laatste dag gebruik gemaakt van emmertjes. De rondleiding door het gebouw was erg interessant, maar de gids had een erg apart gevoel voor humor. Zo wees hij ons op de meest gefotografeerde toilet in de wereld, die op de binnenplaats van de gevangenis stond waar ze gelukkig wel stromend water hadden. Hierna hebben we een bezoek gebracht aan de markets welke alleen in het weekend geopend zijn. Deze markthallen deden mij enigzins denken aan de Queen Victoria Markets in Melbourne alleen minder grootschalig en eerlijk gezegd veel gezellig met live muziek.

Rottnest island hebben we op moederdag bezocht. Rottnest Island is ontdekt door Nederlanders en oorspronkelijk heette het Rattennest eiland vanwege de Quokka's. Deze beestjes zijn miniatuur kangaroo's, maar als je daar niet bekend mee bent kun je ze best aanzien voor uit de kluiten gegroeide ratten. Vanuit Fremantle zijn we met de ferry naar het eiland gevaren en hebben we fietsen gehuurd. Op de fiets heb we een ronde over het eiland gemaakt en onderweg veel foto's gemaakt van mooie stranden en ruige kust. Het water was echt schitterend blauw en ontzettend helder. Mark als echte Brit was over iedere heuvel die we op moesten aan het klagen, en heb hem dan ook hartelijk uitgelachen als ik eenmaal boven aangekomen was op de fiets en hem lopend naar boven zag komen. Onderweg kreeg hij ook nog eens lekke band, maar gelukkig hadden we snel een nieuwe fiets geregeld. Uiteindelijk zijn we in ongeveer 5 uur het eiland rond gefietst. De quokka's kwam je echt overal tegen, deze beestjes zijn echt niet bang voor mensen.

De laatste dag zijn we weer terug naar Perth verhuisd en hebben we nog een keer met Mike afgesproken, voordat we vandaag de camper hebben opgehaald. Het bleek uiteindelijk erg gemakkelijk om de branch met de bus te bereiken en binnen 20 minuten waren uitgechecked, ingepakt en klaar voor vertrek. Mark wilde graag beginnen met een bezoek aan het WA Motor Museum wat vlakbij de Mighty branch lag. Toegegeven er stonden mooie wagens, zelfs een MG, en het was leuk om er een ronde langs te lopen. Daarna hebben we wat inkopen gedaan in de supermarkt en zijn we naar Bunburry gereden ongeveer 2 uur ten zuiden van Perth. Hier hebben we een camping gevonden en zijn we onze camper gaan inrichten.

De camper hebben we in totaal 39 dagen en moeten we op 21 juni inleveren in Darwin. Het plan dat we voor deze tijd hebben getrokken is pas gedeeltelijk af, maar volgt hieronder.

De eerste 5 dagen trekken we naar het gebied ten zuiden van Perth met een bezoek aan Busselton, Margaret River, Valley of the Giants en de Wave Rock. Dan rijden we met een tussenstop in Perth verder door in de richting van Broome. Onderweg maken we wat stops bij de Pinnacles, Kalbarri NP, Monkey Mia en op 28 mei gaan we in Exmouth bij Ningaloo Reef met de Whale sharks (walvishaaien) zwemmen. Begin juni plannen we in Broome te zijn en dan hebben we nog ongeveer 2 weken over om naar Darwin te reizen via de Kakadu.

• 14 Mei 2013 - 22:40

Henny Geenen:

Klinkt goed!
    Ik wens jullie veel plezier!

• 15 Mei 2013 - 21:10

Mam:

Leuk, zoveel nieuwe indrukken. Geniet ervan!