Laatste weken Melbourne - Reisverslag uit Perth, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Laatste weken Melbourne - Reisverslag uit Perth, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Laatste weken Melbourne

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

03 Mei 2013 | Australië, Perth

En toen zat mijn tijd in Melbourne er alweer op. De laatste 4 maanden zijn echt voorbij gevlogen en inmiddels ben ik dan ook alweer ruim 6 maanden weg. Ik heb echt genoten van mijn werk bij Maui, Britz en Mighty en had ontzettend leuke collega's. Wat niet iedereen weet is dat we naar mogelijkheden voor een sponsorship heb gekeken, maar helaas op basis van mijn werkervaring en de ongelooflijk strenge wetgeving op sponsorships is dat niet gelukt. Wel heb ik hier vrienden voor het leven gemaakt en als ik toch voor een tweede jaar ga kan ik altijd bij hen terecht voor werk. Tijdens de laatste weken heb ik meer dan ooit gewerkt om nog een laatste boost te geven aan mijn spaargeld.

Maar naast werken heb ik op mijn vrije dagen ook nog wat laatste plekken in Melbourne bezocht. Een bezoek aan de wijk Fitzory, met name Brunswick street was erg interessant. In deze straat vind je veel boetiekjes met vintage kleding. En de aankleding van de gebouwen en sfeer deden me erg denken aan Camden Town in Londen. Het Royal Exhibition Building ligt ook in deze wijk voor het Melbourne Museum. Dit gebouw was het eerste gebouw in Australië wat toegevoegd werdt aan de UNESCO world heritage list. Het is gebouwd voor een wereld tentoonstelling en het gedeelte dat nu nog overeind staat is nog geen kwart van het oorspronkelijke gebouw. Maar het is een van de weinige gebouwen dat is gebouwd voor de wereld tentoonstelling en nog steeds in gebruik is voor haar oorspronkelijke doel, markten en tentoonstellingen. Van binnen is het gerestaureerd en prijken er schitterende schilderingen van de 4 seizoenen en de stichting van Australië.

25 april was ANZAC day. Op deze dag worden alle soldaten uit Australië en Nieuw Zeeland die zijn omgekomen tijdens oorlogen en missies herdacht met een special service bij zonsopkomst en een parade. In de parade waren alle regimenten vertegenwoordigt die op missies zijn geweest en in oorlogen hebben gevochten, hetzij door de soldaten zelf of door hun afstammelingen. Zelfs Nederland werdt vertegenwoordigt in deze parade met een kleine groep soldaten en hun afstammelingen die in de Tweede Wereld Oorlog hadden gevochten. Na de parade ben ik dwars door de stad naar de Melbourne Gaol gelopen. Dit is de oude gevangenis van Melbourne waar vroeger geharde criminelen zaten en o.a. Ned Kelly. Mijn bezoek begon met een 'experience' in het oude watchhouse. Dit is een voormalig politiebureau met een sergant die je 'arresteert' en in een cel opsluit in afwachting van je rechtzaak zoals dat begin 20ste eeuw ging. De sergant inspecteerde onze handen en mouwen om te zien of we niks naar binnen probeerden te smokkelen en sloot ons echt even op in een cel met een groep van 10 dames. Echt super grappig en aan het einde kon je ook een mugshot nemen. Daarna ben ik de gevangenis in gegaan waarin een self guided tour kon doen langs cellen op 3 verdiepingen. In deze cellen werden verhalen verteld van verschillende criminelen die in deze gevangenis hebben gezeten. Ned Kelly kreeg de meeste aandacht en ook hadden ze zijn 'deathmask' een masker dat van zijn gezicht is gemaakt na zijn dood. Een andere verdieping werdt gewijd aan de beulen die in de gevangenis gewerkt hebben en de technieken achter het maken van een galg. Deze heb ik vluchtig bekeken want ik vond het iets te reëel. De bovenste verdieping was gewijd aan andere gebruiken voor de gevangenis. Zo is deze tijdens de Tweede Wereld Oorlog heropend om soldaten die gedeserteerd waren op te sluiten. Al met al toch een erg interessante plek om te bezoeken.

Op koninginnedag ben ik naar de Melbourne Zoo gegaan. Dit is 1 van 3 dierentuinen die je in Melbourne en omgeving vindt. De dierentuin was erg mooi aangekleed en erg groot. Ze hadden alle dieren min of meer ondergebracht per continent en de omgeving aangekleed of je daadwerkelijk in Azië was. Zo was rond het verblijf van de olifanten en orang oetans een bamboo bos gemaakt en stonden er gebouwen en borden die je zo in Azië tegen kunt komen met waarschuwingen voor wilde olifanten in het Cambodjaans, Thais, e.d. De meeste tijd heb ik echter doorgebracht bij de stokstaartjes. Dit vind ik echt schitterende beestjes, zo grappig en druk meestal. Na mijn bezoek aan de dierentuin heb ik de tram genomen naar Federation Square waar ik met een hele groep Nederlanders Beatrix afstand van de troon heb zien doen. Toch wel fijn dat zelfs aan de andere kant van de wereld dit ons samenbrengt en dat er een openbare plaats is waar het wordt uitgezonden. Na de balkon scene waarin Beatrix Willem-Alexander officieel als koning voorstelde ben ik met de trein weer naar huis gegaan om mijn koffer in te pakken.

Mijn laatste werkdagen bij THL waren gezellig. Mijn baas had geprobeerd een lunch te koken, en die term gebruik ik losjes hier want hij heeft wat worstjes en snacks opgewarmd in de magnetron. Maar het smaakte prima en het gaat om de gedachte. Als afscheidscadeautje nog een mooie sjaal gekregen en uitgebreid afscheid genomen van mijn geweldige collega's.

Vanochtend naar Perth gevolgen en aan het volgende stuk van mijn reis begonnen, de West Kust van Australië!

  • 03 Mei 2013 - 07:44

    Susanne Geenen:

    Foto's volgen later, heb nu even geen wifi

  • 03 Mei 2013 - 08:51

    Wendy & Gijs:

    Nu mag je weer verder gaan genieten, enjoy! Hier was gisteren nog een programma op over ned kelly. Ze hadden een schedel en vermoedden dat die van hem was. Veel plezier de komende tijd! X ons

  • 03 Mei 2013 - 11:06

    Maris:

    Veel plezier met je laatste deel :), geniet van alle nieuwe dingen. Echt heel erg jammer dat het sponsorship niet door gaat, was er heel benieuwd naar want je hebt nog geen tijd gehad om te mailen (geeft niets!)... maar da's niet zo gek met zoveel uren werken... Hoop dat je heel veel mooie dingen van dat welverdiende geld kunt doen, maar dat zal vast wel lukken!

  • 06 Mei 2013 - 14:10

    Mam:

    hoi Suus,
    Weer een leuk verslag. Ja, de tijd vliegt en vooral als je het leuk hebt. Dit was een mooie combinatie van werken op een fijne plek met leuke collega's en tussendoor toch veel zien van Melbourne en omgeving. Jammer van het sponsorship, maar wel een goed gevoel dat je zo gewaardeerd wordt dat je altijd terug mag komen :)
    En nu op naar een heel stuk van Australië wat voor jou ook nieuw is, ook weer leuk. Geniet ervan! xxx


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Perth

Susanne

Actief sinds 14 Dec. 2008
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 27769

Voorgaande reizen:

09 November 2013 - 01 November 2014

Nieuw Zeeland

21 Oktober 2012 - 20 Oktober 2013

Working Holiday Australie

12 Januari 2009 - 27 Juli 2009

Australie Stage 2009

Landen bezocht: