Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Melbourne

Door: Susanne Geenen

Blijf op de hoogte en volg Susanne

06 April 2013 | Australië, Melbourne

De afgelopen weken tijdens mijn vrije dagen in Melbourne toch wat plaatsen gevonden om te bezoeken. Allereerst met een bezoek aan de Shrine of Remembrance. Dit gebouw is een museum/ gedenkplaats waar alle Australische en Nieuw Zeelandse soldaten worden herdacht die zijn omgekomen tijdens oorlogen in het verleden van Australië. Vanaf het balkon boven had je een schitterend uitzicht op de skyline van Melbourne. Binnen is een indrukwekkend verblijf met een gedenksteen waar iedere dag een korte ceremonie wordt gehouden om de soldaten te eren. Onder in de tombe zit het bezoekerscentrum met een zaal waarin een beeld staat van 2 soldaten omringd door de vlaggen van alle Australische regimenten tijdens de Eerste Wereld Oorlog. Daarnaast was onder in de bunker een hele muur gewijdt aan medailles uitgedeeld aan militairen sinds het begin van Australië.

Daarna ben ik naar de naastgelegen Botanical Gardens gegaan waar ik rustig een wandeling door heb gemaakt en van het uitzicht heb genoten. In de botanical gardens was ook een heuvel aangelegd welke bezaaid was met planten die je doorgaans rond vulkanen vindt. Het effect hiervan was een aparte combinatie van kleuren en een mooi stuk landschap.Vervolgens ben ik naar de Eureka Skytower gelopen waar ik vanaf de 88ste verdieping van de skyline van Melbourne heb genoten. Van bovenaf had ik een schitterend uitzicht op de omliggende suburbs van Melbourne en ik kon ook zien dat het Formule 1 circuit in Albert Park nog niet compleet was afgebroken. Ook heb je in deze toren een attractie genaamd the Edge. Dit was een blok in het gebouw dat op de 88ste verdieping zo'n 3 meter naar buiten schuift, compleet van glas. Echter kun je hierin maar erg kort van het uitzicht genieten en het was nogal druk, dus ik heb het aan me voorbij laten gaan.

Op Palmzondag ben ik weer de stad in gegaan en heb ik een bezoek gebracht aan de State Library. Oorspronkelijk was het plan om mee te doen aan een Dome Galleries Tour. Helaas, deze bleek vanwege Pasen niet door te gaan omdat de gids simpelweg niet kwam opdagen. Typisch Australisch, je vraagt of de tour doorgaat 2 uur van tevoren. Ja hoor, deze gaat gewoon door. Dan kom je 10 minuten voor aanvang van de tour terug, vraag je het nog een keer en dan krijg je het volgende antwoord. 'We zijn er niet zeker van of de tour doorgaat omdat gisteren de gids niet kwam opdagen, maar als hij er om 14.00 uur (normale aanvangstijd van de tour) nog niet is, dan gaat de tour niet door. Maar je mag natuurlijk wel zelf rond gaan wandelen en de galerijen bewonderen, en dat heb ik dan ook maar gedaan ;-).

Ik moet eerlijk zeggen dat dit wel een van de mooiste en grootste bibliotheken is waar ik ooit ben geweest. Het is werkelijk waar een gigantisch gebouw met enorme leeszalen. Ik ben begonnen op de bovenste verdieping van de galerijen rond de Dome leeszaal, de grootste leeszaal van de bibliotheek. Op 2 van de 3 verdiepingen die om deze leeszaal zijn gebouwd is een museum ingericht met een verschillend thema per verdieping. De bovenste verdieping was een balkon van waar je een schitterend uitzicht hebt over de leeszaal. Terwijl ik me een weg naar beneden werkte was het eerste thema de geschiedenis van Victoria. Centraal in deze geschiedenis staat de Robin Hood van Australië, Ned Kelly. Deze bushranger is erg geliefd nogsteeds, ondanks het feit dat hij een geweldadige misdadiger was. Deze man en zijn bende de Kelly Gang stonden erom bekend dat zij banken overvielen en hierbij hypotheken en leningen verbrande. Op de volgende verdieping ging het om een collectie van oude en bijzondere boeken. Zo hadden ze een bijel uit de 15e eeuw. Oude verslagen en boeken over de VOC in oud Nederlands, maar ook moderne literatuur zoals de Hobbit. Naast deze galerijen en meerdere comfortabele leeszalen was er ook een zaal vol met oude en moderne schilderijen waarin Melbourne centraal staat.

De volgende stop op mijn lijstje waren de Queen Victoria Markets. In deze markten kun je bijna alles vinden, van verse fruit en groenten, vlees en vis tot lederwaren, souveniers, sieraden, etc. Er hangt een gezellige sfeer en er worden echt leuke dingen verkocht.

Deze week heb ik bezoek gebracht aan Cooks cottage, het ouderlijk huis van kapitein James Cook, is het oudste gebouw in Australië. Het is in 1934 steen voor steen vanuit Engeland geïmporteerd en in Melbourne weer opgebouwd. De cottage is erg klein maar leuk ingericht met meubels en sfeer stukken uit dat tijdperk. Buiten was een kruidentuin aangelegd en een klein visitor centre. Verderop in de Carlton Gardens ligt ook de Fairie Tree. Een boom waarin allerlei feeën, kabouters en Australische dieren zijn gekerfd. Met ernaast een miniatuur dorp uit de Tudor tijd met een replica van William Shakespears huis.

Het Old Treasury Building is zoals de naam al zegt de vroegere opslagplaats van goud in Victoria tijdens de gold rush. Tegenwoordig is het een museum met informatie over de goudkoorts en het verleden van Victoria. Een paar kamers waren ingericht met meubels van families die vroeger in het gebouw woonden en in de kelders was informatie over de goudkoorts terug tevinden evenals een aantal gouden staven. Daarna ben ik doorgelopen naar Parliament waar ik een rondleiding heb gevolgd. Tijdens deze rondleiding werden we meegenomen langs de Australische versie van de Eerste en Tweede Kamer. Het systeem lijkt op het onze, maar er is 1 ding waarvan ik vind dat ze dit in Nederland ook wel in mogen voeren. Op het moment dat er gestemd moet worden over een wet gaat er een bel door het hele gebouw. Op dat moment hebben alle leden van de Lower House (Tweede Kamer) 3 minuten om in de zaal te komen voordat de deuren op slot gaan. Zijn ze te laat, dan gaat hun stem verloren. Op een kabinet van 88 raadsleden kan dat groote gevolgen hebben. Zeker nu er op dit moment de meerderheid slechts met 1 raadslid verschil is tussen beide partijen. Een ander interessant detail was dat in de Upper House een aantal engelen zijn afgebeeld die bepaalden waarden uitbeelden die belangrijk worden geacht zoals wijsheid, genade en vrijheid. De engel van vrijheid is echter fout gerestaureerd. Op een gegeven ogenblik zijn er beeldhouders bezig geweest om de kamer te restaureren. Het beeld van de vrijheid hield een gebroken keten vast. Nu heeft een ijverige beeldhouder die keten gerepareerd terwijl dat eigenlijk dus niet moest.

Tenslotte heb ik ook een bezoek gebracht aan het Melbourne Museum. In dit museum staan een aantal thema's centraal. Zo is er een hal gewijd aan Aboriginal kunst, met een cultural centre erbij. Ook is er een hal aan de geschiedenis van Melbourne zowel op het gebied van de goudkoorts als de ontwikkeling van de stad en entertainment zoals Luna Park gewijdt. Een groot gedeelte van het museum gaat over het menselijk lichaam en in het bijzonder het brein. Een interessant gedeelte van het museum wijde zich aan het ontstaan van Australië en de dinosaurussen evenals allerlei diersoorten van over de hele wereld. Als laatste heb ik in het midden van het museum een bos galerij bezocht. Hierin zijn typisch Australische bomen gepland en kleine meertjes met vissen.

Zo dat was het wel weer even. Nog een kleine maand en dan vlieg ik naar Perth om mijn reis te vervolgen. In de tussentijd hoop ik op mijn vrije dagen nog een paar laatste plekken in Melbourne te bezoeken die op mijn lijstje staan.

  • 06 April 2013 - 16:04

    Mam:

    hoi Suus,
    Je hebt weer aardig wat gezien in Melbourne. Maar goed dat Perth dichterbij komt, anders is er niets nieuws meer te vinden.
    xxx mam

  • 06 April 2013 - 20:24

    Corrie:

    Hallo Susanne,

    Bedankt voor je mooie verslag. Wel jammer dat die Dome Gallery Tour niet doorging. Groetjes vanuit het koude Gerwen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Melbourne

Susanne

Actief sinds 14 Dec. 2008
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 27753

Voorgaande reizen:

09 November 2013 - 01 November 2014

Nieuw Zeeland

21 Oktober 2012 - 20 Oktober 2013

Working Holiday Australie

12 Januari 2009 - 27 Juli 2009

Australie Stage 2009

Landen bezocht: