Formule 1 in Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Formule 1 in Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Formule 1 in Melbourne

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

21 Maart 2013 | Australië, Melbourne

Afgelopen weekend was het eindelijk zover, het Formule 1 circus was neergestreken in Melbourne.

Op donderdag kon je gratis naar binnen op een algemeen entree kaartje omdat het dit jaar het 60 jarige jubileum was in Albert Park sinds de eerste race in 1953 plaatsvond. De dag begon met een historische parade van race auto's die in de allereerste race in 1953 mee reden. Er waren verschillende events georganiseerd voor tijdens het Grand Prix weekend en het terrein was daarom ook verdeeld in verschillend zone's. Na de parade ben ik eerst naar de action zone gewandeld waar optredens werden verzorgd van andere extreme sports en artiesten zoals bag jumping (van grote hoogte in een soort springkussenzak springen), Wheel of Steel, en het Nitro Circus Live. Op donderdag bestonden de shows met name uit opwarmingen en het oefenen van stunts, de groote show zou op zondag na de race plaatsvinden. Wel super gaaf om de mannen op een motor de lucht in te zien springen en allerlei acrobatische toeren uit te zien halen. Maar minstens zo indrukwekkend waren de jongens die vanaf een enorme helling dezelfde soort stunts uit haalden maar dan met een fiets, step, skateboard of op skeelers.

Hierna ben ik door gelopen en heb ik een bezoek gebracht aan het paviljoen dat 60 jaar sinds de eerste Australische Grand Prix in Albert Park vierde. Hier hadden ze een hele verzameling aan oldtimers staan die in de eerste race in 1953 hadden mee gedaan en ook andere dingen zoals oude helmen, bekers en raceoveralls. Daarnaast stonden er ook een aantal gewone oldtimers uit die era. Verder heb ik verschillende trainingen gezien van de verschillende races die samen met de Formule 1 werden gehouden dit weekend zoals de V8 Supercars, de Porsche Carrer Cup en de Mazda6 celebrity challenge. 'S middags heb ik voornamelijk in de rij doorgebracht om handtekeningen en foto's te verzamelen van Formule 1 coureurs. Uiteindelijk 7 handtekeningen verzameld van: Adrian Sutil, Estaban Gurierrez, Nico Hulkenberg, Paul di Resta, Jules Bianchi, Max Chilton en Giedo van de Garde. Al met al een aardige verzameling en daarnaast ook foto's van Alonso, Massa, Hamilton en Rosberg. Toen de signeersessie was afgelopen was het tijd om naar huis te gaan.

Zondag was het dan eindelijk zo ver, de dag van de grote race! Ik was nog net op tijd om het einde van de qualificatie mee te maken en aansluitend meteen nog een keer de parade van oldtimers uit de eerste race. Daarna was het tijd voor de V8 super challenge en de Mazda6 celebrity challenge die ik even heb staan bekijken vanaf een heuvel met een uitzicht op een scherpe bocht. Na een paar ronden ben ik een rondje om het circuit gaan lopen en heb ik Nick Wiltink opgezocht met zijn huisgenoten en samen hebben we de rest van het circuit en nog meer oldtimers gezien. Tegen 3 uur was het tijd voor de Formula 1 Drivers Parade waarin alle coureurs in een oldtimer, voornamelijk MG's en Austin Healey's, een rondje over het circuit werden gereden. Toen dit was afgelopen volgde een demonstratie van de RAAF roulettes. Dit is een team van 6 vliegtuigen die allerlei acrobatische toeren uithaalden boven het circuit. Opgevolgd door een FA 18 jet die verschillende ronden over het circuit vloog.

Vlak voor aanvang van de race werd het Australische volkslied gezongen en maakte een A380 Airbus van Qantas een flyover het circuit. Daarna ging de race eindelijk van start. De eerste paar ronden hebben we in de laatste bocht van het circuit staan kijken hoe de racewagens voorbij snelden. Ze zijn echt super snel en je hoort ze al van verre aan komen. Het enige nadeel is dat na een paar ronden als het veld zich verspreidt heeft over het circuit je geen idee meer hebt van wie er eerste ligt. Na de eerste paar ronden zijn we in tegengestelde richting langs het circuit gelopen en onderweg op verschillende punten gestopt om te kijken hoe ze voorbij raasden. Geen crashes gezien maar na afloop van de race wel 2 racewagens met een takelwagen afgevoerd zien worden. Na de race werdt het circuit ook opengesteld voor de toeschouwers en konden we over de baan lopen naar de finish. Tijdens het lopen over het circuit wat stukken rubber die van de banden was afgesleten opgeraapt en als souvenier meegenomen. Bij de finish wat foto's kunnen maken van een paar f1 racewagens voordat ze de pitsboxen in gereden werden en uiteraard van de finishlijn. Helaas bleef de grote show van het Nitro Circus uit omdat er te veel wind stond waardoor ze niet veilig konden springen. Dus was het tijd om weer naar huis te gaan.

• 21 Maart 2013 - 13:33

Mam:

hoi Suus
    Ik heb net met oma naar je foto's en filmpjes zitten kijken. Oma was blij dat ze niet bij de race was, veel te veel herrie. De stunts waren wel interessant.
    Fijn dat je weer een leuke dag hebt gehad!
    groetjes uit Vlokhoven!

• 22 Maart 2013 - 10:22

Gijs & Wendy:

Wederom een mooie ervaring! Leuk de foto's ook! Op naar het volgende avontuur!!! X

• 24 Maart 2013 - 19:28

Corrie:

Hallo Susanne,
    Bedankt voor je mooie verslag, foto's en filmpjes. We kijken uit naar je volgende belevenissen.
    Veel plezier en groetjes van ons allemaal.