Great Ocean rd en de Grampians - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu Great Ocean rd en de Grampians - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Susanne Geenen - WaarBenJij.nu

Great Ocean rd en de Grampians

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

01 Maart 2013 | Australië, Melbourne

Vlakbij Melbourne vind je een van de grootste attracties van Australië, de Great Ocean Road. Deze weg loopt langs de schitterende kustlijn Victoria in de richting van Adelaide. De gehele weg is zelfs een gedenkplaats gebouwd door en voor soldaten die voor Australië hebben gevochten tijdens de Eerste Wereld Oorlog. De bekendste punten van de weg zijn de 12 Apostelen en de London Bridge maar er valt zoveel meer te zien.

Ik had een driedaagse tour geboekt zodat we uitgebreidt de tijd konden nemen om alles te bezichtigen. Vanuit Melbourne reden we via Geelong naar onze eerste stop, Surf City in Torquay. De enige echte shopping stop want hier zitten outlets voor alle grote surfmerken als Roxy, Quicksilver, Ripcurl, e.d. Uiteraard lekker gewinkeld en te veel geld uitgegeven aan kleding waar ik geen plaats voor heb in mijn koffer. Naast een leuke plek om te winkelen is Torquay ook de startplaats van de Great Ocean Road. Bells Beach was de tweede stop op de tour, dit strand is een van de beroemdste van Australië. Het is een geweldig strand om te surfen en daarom worden hier ook ieder jaar surf wedstrijden gehouden. We hebben even over het strand gelopen en wat foto's gemaakt en toen weer terug de bus in. Onderweg zijn we nog op een paar plekjes gestopt voor foto's en morning tea. Voor onze lunch gingen we naar de Cape Otway vuurtoren. Het is de oudste vuurtoren in Australië die sinds 1844 tot nu nog altijd in gebruik is. Deze vuurtoren is een van de belangrijkste in Australië en was vroeger een punt waar reizigers halsreikend naar uitkeken omdat dit het einde van hun reis betekende. Vanaf de vuurtoren hadden we een schitterend uitzicht over de kustlijn van Victoria.

Na de lunch zijn we onderweg gestopt om wat koala's te spotten. Tijdens het spotten zagen we een heleboel bomen kaal gegeten door de koala's die er volop zaten. De meeste, zo niet alle, zaten heerlijk te slapen in de bomen. Nadat we waren uitgekeken zijn we verder gereden naar Otway National Park waar we een bushwalk hebben gedaan naar de Big Tree. Deze boom is 4 jaar geleden ongeveer 5 weken voordat ik deze toen zag omgevallen en ligt nog steeds weg te rotten vandaag. Toen gingen we naar Princetown, inwoners wel 11, waar we overnachten en pizza aten. Maar voordat het bedtijd was zijn we naar de 12 Apostelen en Gibsons Steps gereden waar we op t strand de zonsondergang hebben bekeken. Toen terug naar Princetown waar ik met 2 Noren een tentje deelde.

Dag 2 begon lekker rustig met een bezoek aan de 12 Apostelen, waar we alle 8 die nog overeind stonden konden zien. Wist je dat de 12 Apostelen niet altijd zo hebben geheten, vroeger was de naam de Zeug en haar biggetjes. Iets verder op heb je de London Bridge, deze is zoals het liedje gedeeltelijk ingestort. De volgende stop was bij de Bay of Martyrs, een schitterende baai bekend door de vele scheepswrakken die vaak met kapitein en al zijn vergaan. In deze baai ligt ook een schitterend strand omringd door hoge kliffen. De laatste stop aan de Great Ocean Road was bij de Bay of Islands, een baai vol met rotsen en kleine eilandjes met een prachtig uitzicht. En toen was het tijd om richting de Grampians te rijden.

Voor de lunch stopten we onderweg bij Tower Hill, een slapende vulcaan die nu onderdak biedt aan Australische iconen zoals de emu, kangaroe en koala. In de middag zijn we naar Halls Gap gereden waar de kangaroes het dorp hebben overgenomen. Je vindt ze overal in het dorp, in de tuinen, bij de benzinepomp en langs de weg. Tenslotte aangekomen bij onze accomodatie, Asses Ears (ezels oren), waar we wederom ons tentje opgezet en deze keer hadden we een waakhond die ons tijdens de nacht beschermde.

Op de laatste dag van de tour werden we gewekt door de waakhond die ons erg graag wilde zien en knuffelen. Na een vlug ontbijt zijn we naar de McKenzie Falls gereden. Dit is de mooiste waterval van Victoria waar we dan ook een tijdje van hebben genoten. Toen verder gereden naar Reeds lookout en de Balconies van waaruit je een schitterend uitzicht hebt over de gehele Grampians regio. In de verte konden we zelfs rook op zien stijgen van 1 van de vele bushfires die Victoria nog altijd teisteren. Bushfires zijn een onderdeel van leven hier, de eucalyptus bomen hebben zelfs vuur nodig om te overleven. Gelukkig hebben we er verder geen last van gehad tijdens de reis. Vervolgens zijn we terug gegaan naar Halls Gap waar we na de lunch hebben rondgekeken in Brambuk Aborignal Cultural Centre. Dit centrum had ik 4 jaar geleden ook bezocht en is nogsteeds erg interessant met verhalen over hoe de Aboriginals in de Grampians zijn behandeld sinds de invasie van de Britten. Dit was tevens de laatste stop van de reis want hierna zijn we terug gereden naar Melbourne.

• 01 Maart 2013 - 11:51

Wendy:

Wederom een mooi verhaal! En de foto's op fb zijn top! Zoals ik al zei, hoe meer ik lees en foto's zie, hoe jaloerser ik word!!! Ik wil ook!!! Ben weer benieuwd naar de nieuwe verhalen! Tot skypes!

• 01 Maart 2013 - 13:29

Eline:

Dit is een plek die ik ook ooit nog wil gaan bezoeken! Ontzettend gaaf om te zien.
    Lijkt me heel indrukwekkend.

Fijne reis nog!
    (Zo af en toe lees ik ook je verslagen, had de link van je zus gekregen ;))

• 01 Maart 2013 - 17:34

Mam:

En wij maar bibberen in onze wintertruien. Maar voor volgende week beloven ze ons ook 10 graden ;)
    Als je nou die kleren die toch niet in je koffer passen daar laat en nog wat meer, dan past er vast wel zo'n knuffelige koala in! Blijft mooi om te zien. Ik denk dat de Great Ocean Road ook op ons verlanglijstje komt, maar dan toch maar niet in zo'n tentje!
    Fijn dat je weer zo'n mooi reisje gemaakt hebt. Heerlijke combinatie, werken en genieten. Ga nog maar lekker even door XXX